پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

6- آگاهى کامل‏

آشنایى با اهداف حج، موجب مى ‏شود تا حاجى براى دستیابى به آنها، معلومات و دانستنى‏ هاى مورد نیاز این سفر را به خوبى فراگیرد و با آگاهى کامل در این مسیر قدم بگذارد.

رسول خدا صلى الله علیه و آله در سخنرانى مهم روز غدیر از مردم خواستند تا با آگاهى و بصیرت کامل به حج روند و از این اماکن مقدس جز با توبه و رها شدن از گناه بازنگردند؛ (قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله علیه و آله فِی خُطْبَتِهِ فِی الْغَدِیرِ: مَعَاشِرَ النَّاسِ! حُجُّوا الْبَیْتَ بِکَمَالِ الدِّینِ وَالتَّفَقُّهِ وَلا تَنْصَرِفُوا عَنِ الْمَشَاهِدِ إِلَّا بِتَوْبَةٍ وَ إِقْلاعٍ).[1]

برخى از اهداف حج که در روایات آمده است عبارتند از:

* رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

طواف خانه خدا و سعى میان صفا و مروه و رمى‏ جمرات، براى برپایى و اقامه یاد خدا وضع شده است.[2]

* على علیه السلام فرمود:

... خداوند حج را نشانه تواضع مردم دربرابر عظمت خود و ... پرچم افراشته اسلام و پناهگاه امن پناه‏ جویان قرار داده است.[3]

* و نیز فرمود:

... خداوند حج را وسیله دستیابى به رحمت خود و رسیدن به بهشت و موجب آمرزش و امتحان مردم، و زدودن کبر از دل‏ها و ایجاد تواضع و فروتنى در درون جان آنان، قرار داد.[4]

* امام رضا علیه السلام بخشى از فلسفه حج را، جداشدن از سنگدلى، خسّت و زبونى نفس، ناامیدى، بازداشتن نفس از فساد و بازیابى حقوق شمرده‏ اند.[5]

* و امام صادق علیه السلام آن را براى شناخت بیشتر مسلمانان از یکدیگر، بهره‏ گیرى ‏هاى تجارى، شناخت نشانه‏ ها و آثار رسول خدا صلى الله علیه و آله دانسته‏ اند و ....[6]

آیا این اهداف تنها با دانستن احکام و مناسک حج‏ قابل دستیابى است؟ هرگز!

از این‏رو حاجى باید از ماه‏ها پیش از حج، با مطالعه کتب و یک‏ سلسله تمرینات جسمى و روحى، خود را براى دستیابى به این اهداف آماده نماید و تنها به شرکت در چند جلسه محدود که معمولًا کاروان‏ها برگزار مى ‏کنند بسنده نکند.

امام صادق علیه السلام به عیسى بن أبى منصور فرمود:

«یَا عِیسَى إِنِّی أُحِبُّ أَنْ یَرَاکَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِیمَا بَیْنَ الْحَجِّ إِلَى الْحَجِّ وَ أَنْتَ تَتَهَیَّأُ لِلْحَجِّ».[7]

«اى عیسى، من دوست مى ‏دارم که خداوند عزوجل در فاصله بین دو حج، تو را در حال آماده شدن براى حج بعد ببیند.»

برخى از اطلاعات مورد نیاز و ضرورى این سفر عبارتند از:

1- احکام عمومى از قبیل وضو، غسل، تیمم، طهارات، نجاسات و ...؛

2- مناسک حج؛

3- اسرار و معارف حج؛

4- تاریخ اسلام؛

5- شناخت اماکن و آثار اسلامى موجود در حرمین شریفین؛

6- آداب و اخلاق سفر حج؛

7- آداب معاشرت با هموطنان و نیز دیگر مسلمانان شرکت‏کننده در حج؛

8- آشنایى با پیامبر صلى الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام و سیره علمى و عملى آنان؛

9- آشنایى با عقاید تشیع، به‏ منظور معرفى مذهب و فرهنگ اهل‏بیت به دیگران؛

10- شناخت مفهوم زیارت، آداب سخن گفتن با پیامبر و ائمه، مضامین زیارتنامه‏ ها و ....

11- آشنایى با مذاهب اسلامى، اعتقادات و مسائل فقهى آن‏ها، براى پیشگیرى از هرگونه برخورد و ایجاد تفرقه در صفوف مسلمانان؛

12- تسلط به یکى از زبان‏هاى زنده دنیا و مهم‏ترین آن‏ها زبان عربى، براى ایجاد ارتباط با دیگر مسلمانان؛

13- دستیابى به آگاهى ‏هاى بهداشتى و اجرایى؛

14- شناخت کشور عربستان و قوانین و مقررات حاکم بر آن کشور؛

حال براى فراگیرى مطالب مربوط به محورهاى‏ فوق، چه‏ مقدار زمان نیاز است؟ و چه تعداد کتاب باید مطالعه شود؟ و چند کلاس آموزشى باید تشکیل گردد؟ تا حاجى از هرجهت توجیه شود، سپس رهسپار حرمین شریفین گردد؟!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ شهریور ۹۶ ، ۱۶:۵۷
نقی سنایی

1- تعیین هدف‏

سیر و سفر با انگیزه‏ هاى دینى و عقلانى، از دیدگاه اسلام امرى پسندیده و مقبول است. خداوند متعال در آیات متعددى از قرآن کریم مردم را به سیر و گردش در زمین دعوت نموده، از آنان خواسته است تا با سفر به گوشه و کنار جهان، در تاریخ و سرنوشت نهایى ملت‏ها بیاندیشند و از حوادث، رخدادها و خوب و بد زندگى امت‏هاى گذشته درس عبرت بگیرند:

«أَوَلَمْ یَسِیرُوا فِی اْلأَرْضِ فَیَنْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ ...»؛[1]

«آیا در زمین نگشته‏ اند تا ببینند فرجام کسانى که پیش از آن‏ها زیسته‏ اند چگونه بوده است؟»

سفر الهى و معنوى حج نیز به دلیل اهمیتى که در اسلام دارد باید با انگیزه‏اى الهى و با قصد قربت و به ‏صورتى هدفمند انجام شود تا حاجى بتواند به دستاوردهاى درنظر گرفته شده از سوى خداوند، دست یابد.

امام صادق علیه السلام فرمود:

«الْحَجُّ حَجَّانِ: حَجٌّ لِلَّهِ وَ حَجٌّ لِلنَّاسِ، فَمَنْ حَجَّ لِلَّهِ کَانَ ثَوَابُهُ عَلَى اللَّهِ الْجَنَّةَ، وَ مَنْ حَجَّ لِلنَّاسِ کَانَ ثَوَابُهُ عَلَى النَّاسِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ».[2]

«حج دو گونه است: 1- حج براى خدا 2- حج براى مردم، پس آن‏کس که براى خدا حج گزارد، از خداوند پاداش بهشت گیرد و آن‏کس که براى مردم حج به‏ جاى آورد، پاداش آن در روز قیامت با مردم است!»

از این روایت به‏ خوبى مى‏توان فهمید که هدف و انگیزه تا چه ‏اندازه در سفر حج تأثیرگذار است.

بنابراین اگر حاجى با هدف خداخواهى، خداجویى، تحول روحى و اخلاقى، و پالایش روح و جان در این راه گام نهد، اعمال و رفتار خود را نیز با این اهداف منطبق مى ‏سازد و درنتیجه در حرمین شریفین پیوسته به نماز و دعا و عبادت و تفکر در حقایق اسلام و تاریخ زندگى پیامبران و امامان و یاران باوفا و پاک باخته آنان مى ‏پردازد، از لحظه‏ لحظه سفر بهره‏ گیرى مى‏ کند، پرده‏ هاى غفلت را از جلو چشمانش کنار مى ‏زند تا هنگام رسیدن به مرقد معشوق در مدینه و معبد عشق در مکه، کاملًا روح و جان خویش را صیقل داده، رنگ الهى و معنوى به خود بگیرد.

و اگر حاجى به قصد تفریح و استراحت به حج بیاید، به‏ گونه‏ اى دیگر رفتار خواهد کرد، بیشتر به مسکن بهتر، غذاى لذیذتر، و خرید کالاى بیشتر و ارزان‏تر مى‏ اندیشد و به‏ جاى حضور در حرمین شریفین در کوچه و خیابان و بازار پرسه مى‏ زند و در پایان سفر نیز با کوله‏ بارى از اجناس پرزرق و برقِ دنیایى به دیار خویش بازمى‏ گردد.

رسول خدا صلى الله علیه و آله در یک تقسیم‏ بندى تنبّه‏ آفرین، حاجیان امت خود در آخرالزمان را به سه دسته تقسیم فرموده، وضعیت آنان را این‏ چنین پیش‏بینى کرده است:

دسته اول: ثروتمندان که با انگیزه تفریح و خوشگذرانى به حج مى‏ روند.

دسته دوم: گروه ‏هاى متوسط جامعه که با هدف تجارت و سوداگرى راهى زیارت خانه خدا مى ‏شوند.

دسته سوم: نیازمندان و فقیران که براى خودنمایى و ریاکارى عازم آن دیار مى ‏شوند.[3]

و طبیعى است که هیچ یک از این سه دسته، بهره و نصیب معنوى از این سفر نخواهند داشت.

از این‏رو حاجیان پیش از سفر، باید هدف و انگیزه خود را مشخص کنند و سپس در راستاى همان اهداف درنظر گرفته شده، برنامه‏ ریزى نموده، سفر را آغاز نمایند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ شهریور ۹۶ ، ۱۶:۵۰
نقی سنایی