پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

اشهادت مولی الموحدین امیرالمومنین امام علی (ع) بر عموم شیعیان راستین، خاصه حضرت بقیه الله الاعظم (عج) تسلیت باد.

. «الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَیْرِ»[1]

فرصت مانند ابر (از افق زندگى) مى ‏گذرد. پس فرصت‏هاى خیر را غنیمت بشمارید و از آن‏ها استفاده کنید.

نکته‏ ها و پیام‏ ها

1- فرصت‏ هایى که بر سر راه زندگى بشر پیش مى ‏آید، ناپایدار و زودگذر است و ممکن است، بزرگ‏ترین فرصت ثمربخش بر اثر کم‏ترین مسامحه و سهل‏ انگارى از کف برود و براى صاحبش تنها شکست و ندامت باقى بماند؛ چنانکه حضرت در حدیث دیگرى مى‏ فرماید:

«الْفُرْصَةُ سَریعَةُ الْفَوْتِ وَ بَطیئَةُ الْعَوْدِ»[2] ... إِضاعَةُ الْفُرْصَةِ غُصَّةٌ»[3]

2- فرصت‏ هاى خیر و زمینه‏ هاى مستعدى که براى انسان پیش مى ‏آید، باید غنیمت شمرد و از آنها استفاده کرد.

3- از مهم‏ترین فرصت‏هاى حیات بشرى، فرصت جوانى است.

دوران جوانى از فرصت‏ هاى گرانبهایى است که در طول زندگى بشر قرار دارد که اگر به‏ درستى مورد استفاده قرار گیرد، پایه اساسى سعادت انسان‏ خواهد بود. گاه عوامل و موانعى باعث مى‏ شود که جوان نتواند از فرصت جوانى بهره ‏مند شود که برخى از آن‏ها عبارتند از: کسالت و تنبلى، کار امروز به فردا وانهادن، بى ‏هدفى، بى ‏برنامه بودن و اشتغال به لهو و بیهودگى.[4]

 

 



[1] ( 1)- نهج‏البلاغه، حکمت 20

[2] ( 2)- غررالحکم، ج 2، ص 113

[3] ( 3)- همان، ج 1، ص 272

[4] پژوهشکده تحقیقات اسلامى، یکصد درس زندگى از امام على علیه السلام، 1جلد.  صص 77-76

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ خرداد ۹۶ ، ۲۳:۴۹
نقی سنایی

 1- لیلة‌القدر خیر من الف شهر:

چگونه شب قدر برتر از هزار ماه است؟

بهتر بودن این شب از هزار ماه، به خاطر ارزش عبادت و احیای آن شب است. یک نماز، یک قرائت قرآن، یک کار نیک برابری می‌کند با نماز و قرآن و... هزار ماه ( حدود 83. سال و 4 ماه)

2- هی (لیلة‌القدر) الی یوم القیامه:

 آیا شب قدر تنها در زمان پیامبر (ص) بوده یا در هر سال وجود دارد؟

رشید الدّین میبدی مفسر معروف اهل سنت در کشف الاسرار (ج10 ص 559) به نقل از عده‌ای می‌آورد: شب قدر در روزگاران پیامبر (ص) بوده، سپس از میان رفت: (اما خود رشیدالدّین مخالف آن نظر بوده و می‌گوید: شب قدر تا قیام قیامت باقی است)

شب قدر در هر سال وجود دارد زیرا:

الف) با توجه به آیات شریفه سوره قدر، شب قدر در هر سال تا قیام قیامت وجود دارد و آن شبی است که در فضیلت و قدر و منزلت، برتر از هزار ماه است، فرشتگان همراه با ملک اعظم (روح) هرساله در آن شب به زمین می‌آیند تا مقدرات یک سال را نزد ولی مطلق زمان آورده و بر او عرضه و تسلیم نمایند.

این واقعیت (لیله القدر) از نخستین روز خلقت بوده و بر نخستین وصی او نازل می‌شد و تا قیام قیامت این کار ادامه دارد

محل نزول ملائکه در حیات رسول خدا (ص)، آستان مبارک آن حضرت بوده است، پس از او؛ به محضر امیرالمؤمنین (ع)، سپس ائمه طاهرین یکی پس از دیگری، امروزه به محضر امام زمان (عج) نازل می‌شوند و این کار همه ساله تکرار می‌شود و انقطاعی ندارد.

ب) از ظاهر آیه شریفه « تنزل الملائکه و الروح ... » تداوم این امر فهمیده می‌شود            فعل مضارع (تنزل         تتنزل و در زمان حال یا آینده ) استمرار و دوام را می‌رساند یعنی فرشتگان و روح پیوسته و همواره فرود می‌آیند. همچنین آیه سلام هی حتی مطلع الفجر         جمله اسمیه و نشانه دوام می‌باشد.

از ابوذر غفاری روایت شده که به رسول خدا (ص) عرض کردم: ای رسول خدا لیله القدر هی شی تکون علی عهد الانبیاء ینزل فیها فاذا قبضوا رفعت؟         آیا شب قدر و نزول ملائکه در آن شب، تنها در زمان پیامبران وجود دارد و چون پیامبران از دنیا رفتند دیگر شب قدری وجود ندارد؟


فرمود: لا بل هی الی یوم القیامه.          نه بلکه شب قدر تا قیام قیامت هست.

بنابراین از مجموع آیات سوره قدر و روایات شریفه به خوبی استفاده می‌شود که شب قدر منحصر در زمان رسول خدا نیست بلکه تا قیام قیامت ادامه دارد و آن کسی هم که ملائکه بر او نازل می‌شوند اوصیای پیامبرند و امروزه حضرت مهدی (عج) است و این فضیلت، نعمت، قدر و منزلت شب قدر است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ خرداد ۹۶ ، ۱۹:۱۶
نقی سنایی

مقدّمه

    ماه مبارک رمضان با ارزش ­ترین مقطع زمانی در طول سال است که ربّ غفور روزه گرفتن را بر مسلمانان واجب نموده است. اوج این عظمت را می‌توان در شب قدر مشاهده نمود که قرآن آن را برتر از هزار ماه دانسته است. لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْر. (قدر، 3) ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن، ماه مغفرت و آمرزش، ماه جود و کرم، ماه بخشش و نیکوکاری، ماه ایثار و از خودگذشتگی، ماه جهاد و کوشش، ماه رحمت و سازندگی، و ماه ضیافت الله است. از این­ رو ضرورت دارد تا در این ماه عظیم با نگرش اخلاقی و تربیتی به عبادت پرداخت و به نماز و روزه مقبول اهتمام ورزید.

   لازم به ذکر است که ماه مبارک رمضان، دانشگاه انسان‌سازی است، یک دانشگاه علمی و عملی، آموزشی و پرورشی، و تربیتی و اصلاحی است. بنابراین باید به خاطر توفیق درک این ماه عظیم، خدا را شاکر بود چرا که پیامبر خدا (ص) فرموده است:

مَنْ‏ أَدْرَکَ‏ رَمَضَانَ‏ فَلَمْ تُصِبْهُ الرَّحْمَةُ فَقَدْ شَقِیَ.( شعیری، جامع الأخبار، ص59)

شقی است کسی که ماه مبارک رمضان را درک کند و مشمول رحمت قرار نگیرد.

فضایل اخلاقی روزه­ داری

      روزه نوعی تمرین تهذیب و تزکیه نفس، و راهی مناسب برای تحقّق تسلّط انسان بر نفس خویش و مبارزه با هوا­های نفسانی است. که در این صورت به برکت روزه، انسان توانسته است به کمال و قرب الهی نایل آید. ربّ غفور با تشریع روزه، فرصتی مناسب را در اختیار انسان قرار داده تا استعداد بالقوه ­اش را در راه رسیدن به قرب الهی به فعلیت رسانده و به مقام خلیفة اللهی نزدیک گردد.

    روزه علاوه بر ثمرات جسمی، دارای آثار و فواید اخلاقی و تربیتی فردی و اجتماعی زیادی است. در این جا به برخی از آنها به اختصار پرداخته می شود:

1-    تقویت اخلاص:

     امام علی (ع) هنگامی که فلسفه عبادات را بیان می کند درباره روزه چنین می­فرماید:

مَا حَرَسَ اللَّهُ عِبَادَهُ الْمُؤْمِنِینَ بِالصَّلَوَاتِ وَ الزَّکَوَاتِ وَ مُجَاهَدَةِ الصِّیَامِ فِی الْأَیَّامِ الْمَفْرُوضَاتِ تَسْکِیناً لِأَطْرَافِهِمْ وَ تَخْشِیعاً لِأَبْصَارِهِمْ وَ تَذْلِیلًا لِنُفُوسِهِمْ وَ تَخْفِیضاً لِقُلُوبِهِمْ ...... مِنَ‏ الصِّیَامِ‏ تَذَلُّلًا.( نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه 192، ص294)

 خدا بندگانش را، با نماز و زکات و تلاش در روزه‏دارى، حفظ کرده است، تا اعضاء و جوارحشان آرام، و دیدگانشان خاشع، و جان و روانشان فروتن، و دل‏هایشان متواضع باشد،.... و روزه گرفتن، و چسبیدن شکم به پشت، عامل فروتنى است.

 حضرت فاطمه زهرا (س) نیز در این باره فرموده است:

فَرَضَ اللَّهُ الصِّیَامَ تَثْبِیتاً لِلْإِخْلَاص‏.(مجلسی، بحار الأنوار، ج‏93، ص368)

خدا روزه را برای تثبیت اخلاص واجب نمود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ خرداد ۹۶ ، ۱۹:۰۹
نقی سنایی

بدون تردید، همه علوم انسانى- که به نحوى با انسان و وابستگیهاى او در تماسند- به خاطر اشتراک در موضوع (انسان و عوارض او) کم و بیش باهم در ارتباطند. متخصصان علوم سیاسى نیز معتقدند که سیاست، ارتباط نزدیکى با علوم مختلف از جمله، علوم طبیعى، اجتماعى، تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، اخلاق و ... دارد.[1]

«متفکّران سیاسى اروپاى عهد باستان و سده‏ هاى میانه، اخلاق را پیش‏ درآمد جدایى ناپذیر مطالعات سیاسى مى ‏دانستند. افلاطون، سیاست را جزئى از اخلاقیات مى‏ دانست. از نظر ارسطو- که علم سیاست را ارباب علوم مى ‏دانست- هدف دولت، عملى ‏کردن زندگى خوب است. در سراسر سده هاى میانه، در اروپا، دین و الهیات بر مطالعه سیاست مسلط بود. پس از این دوره، همه متفکران مکتب ایده‏ آلیستى نظریه جدید، مانند روسو، کانت و هگل، دولت را نهادى اخلاقى مى ‏دانستند که از رشد اخلاقى انسانها جدایى ناپذیر است.»[2]

این نظریه با قرآن مجید هماهنگ است و خدا مى ‏خواهد، اخلاق نیکو همواره بر عالم سیاست و سیاستمداران، حاکم باشد. از این رو، نخستین شرط شایستگى رهبران منصوب از طرف خویش را «عصمت» دانسته و با صراحت، حکومت ستمگران را محکوم مى ‏داند: «... قالَ لایَنالُ عَهْدِى ‏الظَّالِمینَ»[3]

خداوند فرمود: عهد من به ستمگران نمى‏ رسد.

چنان که اهداف عالى حکومت صالحان را گسترش فضایل اخلاقى و انهدام رذایل دانسته، مى ‏فرماید:

«الَّذینَ انْ مَّکَّنَّاهُمْ فِى الْارضِ اقامُوا الصَّلوةَ وَ اتَوُاالزَّکوةَ وَ امَرُوا بِاْلمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ ‏الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُالْامُورِ»[4]

همان کسان که اگر در زمین به آنان قدرت ببخشیم، نماز برپا مى ‏دارند و زکات مى‏دهند و امر به معروف و نهى از منکر مى‏ کنند که فرجام کارها از آن خداست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۵۳
نقی سنایی