پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

۵ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

محور اصلى مباحث دین و اخلاق در غرب، بررسى «نیازمندى‏ هاى اخلاق به دین» است. از سویى، طرفداران اخلاق دینى همواره کوشیده‏ اند تا نیازمندى‏ هاى اخلاق به دین را نشان داده، وابستگى‏ هاى مفهومى، معرفتى و انگیزشى ‏اخلاق را به دین نمایان سازند و از طرفى، حامیان اخلاق سکولار به نفى نیازمندى اخلاق به دین پرداخته، حوزه اخلاق را به طور کلى مستقل از دین پنداشته ‏اند.  حتى برخى از آنان دین و باورهاى‏ دینى را براى اخلاق زیانبار دانسته‏ اند. طرفداران اخلاق دینى، اغلب از راه «نظریه امر الهى» کوشیده‏ اند اثبات کنند که اخلاق هم در مقام ثبوت (تحقق ارزش‏ هاى اخلاق) و هم در مقام اثبات (تصدیق گزاره‏ هاى خود) و حتى‏ آگاهى از آنها، به شدت نیازمند دین است. افزون بر این، مدافعان اخلاق دینى، دین و اعتقادات دینى را پشتوانه‏ اى لازم براى اجراى احکام اخلاقى مى ‏دانند و از این طریق نیز بر نیازمندى اخلاق به دین تأکید مى‏ کنند.[1]

 

 



[1] جمعى از نویسندگان، فلسفه اخلاق(جمعى از نویسندگان)، 1جلد. ص 171

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ تیر ۹۶ ، ۰۱:۱۸
نقی سنایی

رفتار اخلاقى و ارزشى دینداران، همواره مهم‏ترین و کاراترین شیوه تبلیغ و ترویج دین بوده است. بنا براین، دین براى نشر و گسترش خود نیز وابسته به اخلاق است:

فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی اْلأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ؛[1] پس با رحمت خداوند، نسبت به آنان (مردم) نرم شدى و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو پراکنده مى‏شدند. پس آنان را ببخش و برایشان آمرزش بخواه و در کارها با آنان مشورت نما. پس آنگاه که تصمیم گرفتى، بر خدا توکل کن. به درستى‏که خداوند توکل‏ کنندگان را دوست دارد.[2]

 

 



[1] ( 2). آل عمران( 3): 159

[2] جمعى از نویسندگان، فلسفه اخلاق(جمعى از نویسندگان)، 1جلد. ص 170

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ تیر ۹۶ ، ۰۱:۱۶
نقی سنایی

یکى دیگر از نیازهاى اساسى دین به اخلاق، ویژه هدف دین است. دین مدعى است براى ساختن انسان و تأمین سعادت دنیوى و اخروى بشر آمده است. بدین سبب اداره زندگى فردى و اجتماعى انسان نیز از اهداف دین است، که تنها در پرتو مجموعه خاصى از دستورهاى اخلاقى به دست مى‏آید. به همین دلیل مى‏توان گفت دین بدون اخلاق نمى‏تواند به اهداف خود دست یابد و سعادت دنیا و آخرت انسان را تأمین کند.[1]

 

 



[1] جمعى از نویسندگان، فلسفه اخلاق(جمعى از نویسندگان)، 1جلد. ص 170

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ تیر ۹۶ ، ۰۰:۵۰
نقی سنایی

ایکى دیگر از وابستگى ‏هاى دین به اخلاق، این است که اخلاق ما را به انجام وظایف دینى وظیفه‏ مند مى‏ سازد. اساس دین، بر پایه عبادت و پرستش خداوند پى‏ ریزى شده است؛ اما چه چیزى موجب مى ‏شود که ما در مقام عبادت و پرستش خداوند برآییم و چرا باید او را بندگى نماییم؟ در پاسخ گفته مى‏ شود که خداوند خالق ما است و خالق بر مخلوق خود حق عبودیت و بندگى دارد. ما بنده و مخلوق او هستیم و باید حق او را ادا کنیم و راه ادا کردن حق خداوند عبادت و بندگى او است. امام زین العابدین علیه السلام، در رساله حقوق، بزرگ‏ترین حق خداوند بر انسان‏ها را حق عبودیت دانسته، مى‏ فرماید:

فأما حق اللَّه الاکبر علیک فان تعبده لاتشرک به شیئا.[1][2]

 

 



[1] ( 1). بحار الانوار، ج 71، رسالة الحقوق، ص 3

[2] جمعى از نویسندگان، فلسفه اخلاق(جمعى از نویسندگان)، 1جلد. صص 170 - 169

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ تیر ۹۶ ، ۰۰:۴۸
نقی سنایی

برخى از فیلسوفان مغرب زمین، به پیروى امانوئل کانت، کوشیده‏ اند با استمداد از براهین اخلاقى به اثبات وجود خداوند بپردازند.

[1] امانوئل کانت، همه براهین عقل نظرى را از اثبات وجود خدا عقیم مى ‏دانست و بر این باور بود که لازمه عقل عملى و قوانین اخلاقى، اذعان به وجود خدا و برخى دیگر از آموزه‏ هاى دینى، نظیر خلود و جاودانگى نفس است.[2] برخى ‏دیگر از مدافعان این برهان، خواسته‏ اند از طریق ثبات و اطلاق امر و نهى اخلاقى، وجود آمر و ناهى ثابت، ازلى و مطلق (خداوند) را ثابت کنند؛ به این طریق که امر و نهى اخلاقى، مقتضى وجود آمر و ناهى است و این آمر و ناهى، خودِ شخص یا دیگر اشخاص انسانى نمى ‏توانند باشند، بلکه باید مرجعى ماورایى و فوق انسانى، به نام «خدا» وجود داشته باشد که منشأ اوامر و نواهى اخلاقى است.[3]

برخى دیگر خواسته‏ اند از طریق قوانین اخلاقى، وجود قانون‏گذارى الهى را اثبات نمایند.[4] بیان مشهورترى از برهان اخلاقى نیز به این صورت است که مى ‏گوید ارزش‏هاى اخلاقى، عینى هستند و آفریننده آنها یا باید ماده باشد یا غیر ماده (روح یا نفس)؛ اما ماده نمى ‏تواند خالق ارزش‏هاى عینى باشد، و غیر ماده یا انسان است یا موجودى فراتر از انسان. انسان نیز نمى‏تواند خالق ارزش‏هاى عینى باشد. زیرا آدمیان از میان مى‏ روند، اما اصول و ارزش‏هاى اخلاقى پابرجا مى ‏مانند و این نشان مى‏ دهد که موجودى فراتر از انسان وجود دارد که خالق ارزش‏ هاى‏ اخلاقى است و این موجود، همان خدا است.[5] به هر حال، همه کسانى که در اثبات وجود خدا، به برهان اخلاقى ‏پناه آورده‏ ند، آگاهانه یا ناآگاهانه بر نیازمندى دین به اخلاق مهر تأیید زده‏ اند.

یکى از مشهورترین و مهم‏ترین دلایل ضرورت خداشناسى، «وجوب شکر منعِم» است.

چون خداوند ولّى نعمت ما است و همه نعمت‏هاى ما از آنِ او است، پس به حکم اخلاق، سپاس‏گزارى از او واجب است و البته شکرگزارى ‏از ولّى نعمت، به شناخت او وابسته است و تا او را نشناسیم نمى ‏توانیم سپاس‏گزارى‏اش نماییم. بنا بر این، ضرورت خداشناسى، دست کم بر اساس این دلیل، بر پذیرش این حکم اخلاقى استوار است که «شکر منعِم واجب است».[6]

 

 



[1] ( 2). بنگرید به: خدا در فلسفه، ترجمه بهاءالدین خرمشاهى، ص 110- 97

[2] ( 3). براى آشنایى بیشتر با برهان اخلاقى کانت، بنگرید به: خدا در فلسفه، ص 104- 103

[3] ( 4). بنگرید به: خدا در فلسفه، ص 98

[4] ( 1).1 .The Miracleof Theism ,p .201 .

[5] ( 2). بنگرید به: عقل و اعتقاد دینى، ص 165- 163؛ و همچنین:43 p ,ytinaitsirhC ereM

[6] جمعى از نویسندگان، فلسفه اخلاق(جمعى از نویسندگان)، 1جلد. صص 169 - 168

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ تیر ۹۶ ، ۰۰:۴۴
نقی سنایی