پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

۵ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

 

با توجه به آنچه که گذشت از نظر اسلام، تنها عملی دارای ارزش مثبت است که به نیّت تقرّب به خداوند متعال انجام شود و از آنجا که نیّت تقرّب، بدون ایمان به خداوند جلّ جلاله ممکن نیست می‌توان گفت منشأ و حدّ نصاب ارزش در نظام اخلاقی اسلام، ایمان است، یعنی در این نظام ارزشی، تنها افعالی ارزشمند شمرده می‌شوند که از ایمان به خدا سرچشمه گرفته باشند.

در قرآن کریم در بسیاری از موارد، تعبیر «آمَنُوا» که بر حُسن فاعلی دلالت دارد در کنار «عَمِلُوا الصّالِحاتِ» که از حُسن فعلی حکایت می‌کند ذکر شده و آثار مثبت کارهای نیک، نتیجة اعمال شایسته‌ای دانسته شده است که از ایمان و انگیزه الهی نشأت گرفته باشد مانند:

 

وَالَّذینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ سَنُدْ خِلُهُمْ جَنّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنهارُ خالِدینَ فیها أَبَداً.[1]

کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند، بزودی آنها را در باغهایی از بهشت وارد می‌کنیم که نهرها از زیر درختانش جاری است، همیشه در آن خواهند ماند.

 

[1] - سوره نساء، 57 و 122.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۶:۲۹
نقی سنایی

یکی از ویژگی‌های نظام اخلاقی اسلام، توجه به حسن فعلی و حسن فاعلی در رفتار است. در بیشتر مکاتب اخلاقی، معیار قضاوت در مورد ارزشمند بودن یا بی‌ارزش بودن رفتار را، خودِ عمل و نتایج آن می‌دانند و به انگیزه و نیت انجام دهندة آن توجهی ندارند یعنی تنها حسن فعلی را ملاک قرار می‌دهند. در حالی که در نظام اخلاقی اسلام، نیت نقش محوری در نظام اخلاقی داشته، جهت‌دهنده به عمل، و روح و منشأ اساسی ارزش اخلاقی عمل به حساب می‌آید. بنابراین کاری که به خودی خود خوب است، تنها در صورتی می‌تواند برای انجام دهندة آن ارزش اخلاقی فراهم کند که از نیت و انگیزة صحیح فاعل سرچشمه گرفته باشد. در نتیجه خدمت به مردم، انفاق، ایثار و دیگر کارهای نیک و عبادات مستقیم و غیرمستقیم چنانچه انگیزه الهی نداشته باشند، اثر حقیقی خود را از دست داده و اجر و ثوابی در پی نخواهد داشت بلکه گاهی موجب تنزل انسان شده و عقوبت و کیفر نیز به دنبال خواهند داشت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۶:۲۷
نقی سنایی

مراد از عمل اخلاقی، عمل خوب است. در نظام اخلاقی اسلام که وجود پاداش و کیفر برای اخلاق ضروری پنداشته می‌شود، عمل خوب، عملی است که پاداش و ثوابی اخروی در پی دارد اعم از این که پاداش دنیوی هم به دنبال داشته باشد یا خیر.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۶:۲۶
نقی سنایی

 

بحث از منشأ ارزش اخلاقی یکی از مباحث قابل توجه در فلسفه اخلاق است، چنان که برخی از فلاسفه اخلاق معتقدند موضوع فلسفه اخلاق، ایضاح مفهومی محمولات گزاره‌های اخلاقی است و مفاهیمی که باید در فلسفه اخلاق مورد بحث و بررسی قرار گیرند و تبیین شوند هفت تا می‌باشند:

خوب و بد، صواب و خطا، باید و نباید، وظیفه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۶:۲۴
نقی سنایی

تبیین واقعی مفهوم ارزش اخلاقی این است که آن در جایی بکار می‌رود که انسان فعلی را از روی اختیار انجام دهد و آن فعل مطلوب آدمی باشد. اما نه هر مطلوبیتی، همچون مطلوبیتی که صرفاً برای رسیدن به نیاز مادی و مقتضای غرائز و شهوات حیوانی باشد بلکه مطلوبیت عقلائی موردنظر است یعنی کاری که از روی اختیار و به هدایت عقل صورت گیرد دارای ارزش اخلاقی است. بنابراین برای حصول ارزش اخلاقی چند چیز لازم است. به عبارت دیگر در هر فعلی که ارزش اخلاقی مطرح می‌شود، عناصر زیر موجود است:

الف- مطلوبیت: آن فعل مطلوب روح انسان است.

ب- مطلوبیت انسانی: مطلوبیت آن فعل به خاطر نیازهای فوق غرائز آدمی است و نیت ما، رسیدن به آن نیاز مُتعالی است.

ج- به راهنمائی عقل باشد. عقل ما را به سمت آن فعل هدایت می‌کند.

د- آگاهانه انتخاب کند. آن فعل از روی اختیار و انتخاب آگاهانه انجام می‌شود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۶:۲۳
نقی سنایی