پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است


براى افراد متدیّن، تقویت دمادم بایسته‏ هاى اخلاقى، پا به پاى اصول، ضرورى است و خلأ هر یک از آنها کاستى در کمال ایمان، محسوب مى ‏شود. چنان که وجود یکایک آنها سبب تکامل روحى، دینى و اجتماعى است و به همین دلیل شایسته و بایسته است که بدانها متّصف شد.

از جمله این بایسته ها می توان به حضور درصحنه، تعظیم شعائر، آزادگى و استقلال فکرى، عزّت نفس، غیرت سیاسى، حفظ اصالتهاى فرهنگى و احترام به قانون اشاره نمود در این مقال فقط به حضور در صحنه با نگرش اخلاقی تشریح و تبیین می شود:.

 حضور در صحنه‏

ارکان اصلى یک حکومت را رهبرى، قانون و مردم تشکیل مى‏دهند که اگر هر یک، نقش خویش را بخوبى ایفا کنند، جامعه قوام مى‏یابد و به سوى اهداف خود پیش مى‏رود و برعکس، اگر رهبرى، داهیانه نباشد یا قانون ناقص باشد یا مردم نسبت به قانون و فرامین رهبر، بى‏تفاوت گردند، نظام دچار تزلزل مى‏شود و رو به ویرانى مى‏نهد.

در اسلام، دورکن نخست از سوى خدا تأمین شده است؛ رهبر- اعمّ از پیامبر، امام و ولى فقیه- کاملترین فرد جامعه است و قوانین آن نیز در اوج صلابت و استحکام و به دور از هر گونه خدشه است، همان گونه که خداوند، درباره قرآن- که ارزنده‏ترین قوانین را در بر دارد مى‏فرماید:

«انَّهُ‏لِکتابٌ عَزیزٌ* لا یَأْتیهِ‏ الْباطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزیلٌ مِنْ حَکیمٍ‏ حَمیدٍ»[1]

بدرستى که قرآن، کتابى شکست ناپذیر است که باطل از پیش و پس به آن راه ندارد، چرا که از سوى خداوند حکیم و ستوده نازل شده است.

همچنین به شکلهاى گوناگون از پیروان خویش مى‏خواهد که نسبت به رهبرى و همه قوانین اسلام وفادار باشند، در همه صحنه‏ها حضور یابند و از بى‏تفاوتى، انزوا طلبى و منفى بافى، بشدّت پرهیز کنند. چنین وظیفه‏اى موضوع همین بخش است که در چهار عنوان تبیین مى‏ گردد.

الف- ضرورت حضور

قرآن مجید با تعابیر گوناگونى از مردم مى ‏خواهد که در همه صحنه‏هاى اجتماعى حضور فعّال داشته باشند، از جمله مى‏ فرماید:

«یا ایُّهَاالَّذینَ امَنُوا کُونُوا قَوَّامینَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَلِلَّهِ»[2]

اى مؤمنان، کاملًا به عدالت، قیام کنید و براى خدا شهادت دهید.

«یا ایُّهَاالَّذینَ امَنُوااتَّقُوااللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ ‏الصَّادِقینَ»[3]

اى کسانى که ایمان آورده‏اید، تقواى الهى پیشه کنید و با صادقان باشید.

در آخر سوره فتح (48) نیز پیروان واقعى پیامبر صلّى‏الله علیه و آله را به مزرعه‏اى سرسبز تشبیه مى‏کند که دائم در حال جوانه‏زدن و رشد و نمو است و ضمن بالندگى و پایندگى، سبب خشم کفّار مى‏گردند. چنان که در آیه 60 سوره انفال (8) نیز ضمن دستور آمادگى رزمى، مسلمانان را از دشمنان پیدا و پنهان، بر حذر مى‏دارد.

پیام مشترک آیات یاد شده و مانند آن، حضور دائمى مسلمانان در صحنه‏هاى گوناگون سیاسى- اجتماعى است، همان‏گونه که در آیه 110 سوره آل عمران (3)- که امّت اسلامى را با وصف «بهترین امّت مى‏ستاید- بر حضور در صحنه فرهنگى، تصریح دارد.

بر این اساس، لازمه ایمان به خدا، هشیارى، بیدارى و حضور مستمّر مسلمانان در صحنه‏ هاى گوناگون اجتماعى، سیاسى، نظامى و نصرت و پشتیبانى رهبر و مسؤلان مملکت در امور جارى در حد توان است و به هیچ روى نباید مورد مسامحه و اهمال قرار گیرد، گر چه در برخى موارد به جانبازى و شهادت نیز بینجامد؛ حضرت امام حسین علیه‏السلام پیرامون اوضاع زمان خویش مى ‏فرماید:

«... الا تَرَوْنَ انَّ الْحَقَّ لایُعْمَلُ بِهِ و انَّ الْباطِلَ لایُنْتَهى عَنْهُ لِیَرْغَبِ‏ الْمُؤْمِنُ فى‏ لِقاءِاللَّهِ ...»[4]

آیا نمى ‏بینید که حق اجرا نمى‏گردد و جلو باطل، سد نمى‏شود؟ در چنین وضعى، مؤمن باید مشتاق (مرگ و) دیدار خدا باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۸:۵۴
نقی سنایی