پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

 

بخش اول: مبانی اخلاق

1-مفهوم لغوی واژه اخلاق چیست؟

«اخلاق» جمع «خُلق» و به معنای نیرو و سرشت باطنی انسان است که تنها با دیده بصیرت و غیر ظاهر قابل درک است . همچنین خُلق را صفت نفسانی  راسخ  نیز می­گویند که انسان افعال مناسب با آن صفت  را  بی­درنگ انجام می­دهد.(ص 15)

2- علم اخلاق را تعریف کنید؟

 علم اخلاق علمی است که صفات نفسانی خوب و بد اعمال و رفتاری مناسب با آنها را معرفی می­کند و شیوه تحصیل صفات نفسانی خوب و انجام اعمال پسندیده و دوری از صفات نفسانی بد و اعمال ناپسند را نشان می­دهد. (ص 16)

3 چه فرق و  رابطه بین علم اخلاق و فقه وجود دارد؟

علم فقه اعمال و رفتار انسانهای مکلف و مسئول را از دو جهت مورد بررسی قرار می­­دهد: الف) از جهت آثار اخروی آن: یعنی ثواب و عقاب که تحت عناوینی مانند واجبات  و حرمت­ها بیان می­شود 0

 ب) از جهت آثار و وضعیت دنیوی آن که تحت عناوینی مانند صحت و بطلان بیان می­گردد بررسی احکام نخست فقط ماهیت اخلاقی داشتند و بخش دوم خارج از قلمرو علم اخلاق می­باشد و به بیان ماهیت فقهی و حقوقی می­پردازد.

4- چه فرق و  رابطه­ ای بین علم اخلاق و حقوق وجود دارد؟

موضوع علم حقوق، قواعد کلی و الزام­آور اجتماعی است که اجرای آن از سوی دولت و قدرت حاکم تضمین شده است. بنابراین علم حقوق، فقط به زندگی دنیوی و اجتماعی انسان نظر دارد و احکام آن همگی لازم بوده و برای اجرای ضمانت دنیوی و خارجی دارند. در حالی که علم اخلاق شامل زندگی فردی انسان نیز می­شود و احکام غیرالزامی نیز در آن وجود دارد. یعنی اخلاق هم شامل زندگی اجتماعی و فردی می­شود و هم دارای احکام الزامی و غیرالزامی است و آن دسته از احکام اخلاقی که ماهیت حقوقی ندارند، ضمانت اجرای دنیوی و خارجی نیز داشته ضامن اجرای آنها درونی و اُخروی است.

5- عرفان از چند بخش تشکیل شده و چه فرق و  رابطه­ای با علم اخلاق دارد؟

عرفان نظری و عرفان عملی. عرفان نظری مربوط به تفسیر هستی، یعنی خدا، جهان و انسان است و شبیه فلسفه می باشد0 اما عرفان عملی به بیان رابطه و وظایف انسان با خود، جهان و خدا می پردازد. این بخش از عرفان که به آن علم «سیر و سلوک» نیز گفته می­شود، بسیار شبیه به علم اخلاق می­باشد. (ص 19)

 6 انواع شیوه­ های اخلاقی را نام ببرید؟

 1- اخلاق فیلسوفانه 2- اخلاق عارفانه 3- اخلاق نقلی.4- شیوه مقبول (ص20)

7- اخلاق فیلسوفانه به بیان چه مطلبی می­پردازد؟

این شیوه اخلاقی عمدتاً از نظریه اعتدال و حد وسط به عنوان معیار کلی برای فضیلت اخلاقی در مقابل افراط و تفریط که مشخصه رضیلت اخلاقی­اند تلاش می­کند تمام خوبی­ها و بدی­های اخلاقی را در قالب این فرمول توجیه و تبیین نماید. (ص20)

8- اخلاق عارفانه چیست؟

 اخلاقی که عرفا مروح آن بوده‑اند. این نوع اخلاق بیشتر تکیه بر تربیت اخلاقی و سیر و سلوک دارد و محور اخلاق عارفانه مبارزه و مجاهده با نفس می­باشد. (ص 21)

9- اخلاق نقلی یعنی چه؟

 اخلاقی که محدثان با نقل و نشر اخبار و احادیث در میان مردم به وجود آورده­اند. در این شیوه مفاهیم اخلاقی بر اساس آنچه در کتاب و سنت آمده بدون توجه جدی و کافی به ترتیب واقعی حاکم بر آنها ومناسبات موجود بین آنها بیان می­گردد. (ص 22)

10- شیوه مورد قبول اخلاقی چیست؟

شیوه مورد قبول تلفیق و ترکیبی است از نکات مثبت موجود در هر سه شیوه (اخلاقی نقلی، اخلاق عارفانه، اخلاق فیلسوفانه) که در عین حال تلاش می­شود نارسایی­های این شیوه جبران گردد. (ص 23)

11- اخلاق اسلامی به چند بخش تقسیم می­شود؟

 1- برخی از مباحث بنیادین 2- توصیف زشتی­ها  و زیبایی­های اخلاقی 3- اخلاق تربیتی (ص 24)

بخش دوم: جاودانگی اخلاق

12- مطلق یعنی چه و منظور از اخلاق مطلق است چیست؟

 مطلق به معنای ثابت و غیرقابل تغییر می­باشد و منظور از اخلاق مطلق این است که یک حکم اخلاقی نسبت به همه­ی افراد در تمام جوامع و زمانها و مکانها ثابت باشد مانند عدالت (خوب) و ظلم (بد) که در مورد همه افراد و همه جاومع و زمانها و مکانها دارای حکم اخلاقی مشخص می­باشد.

13- نسبیت یعنی چه و نسبیت­گرای اخلاقی چیست؟

نسبیت یعنی وابستگی یک شیء به امر یا اموری متغیر و خارج از ذات و آثار واقعی آن و نسبیت گرایی اخلاقی شامل دیدگاههایی می­باشد که اصول اخلاقی را تابعی از متغیرات (فرهنگی، اجتماعی، خاست­ها و گزینش­های افراد، عینیت­های خارجی، ...) می­دانند.( 27)

14- نسبیت­گرایی اخلاقی به چند صورت بیان می­شود؟

 1- نسبیت­گرایی زیست­شناختی 2- نسبیت­گرایی روان­شناختی 3- نسبیت­گرایی جامعه شناختی 4- نسبیت­گرایی فرهنگی 5- نسبیت­گرایی ماتریالیستی. (ص 27- و 28)

15- پیامدهای نسبیت­گرایی اخلاقی چیست؟

1- سلب مسئوولیت 2- بی­ثمری احکام اخلاقی 3- نفی کمال و جاودانگی من 4- شکاکیت اخلاقی 5- برابری خدمت کاران و خیانت پیشگان (ص 29 و 28)

16- دلایل  لزوم وجود مطلق­گرایی در اخلاق چیست؟

 1- ضرورت ترسیم اخلاق پایدار 2- تبیین اصول جاودان

اخلاق با توجه به پیامدهای ویانگر نسبیت­گرایی اخلاقی، لازم است بنیانهای معقول و منطقی اخلاق جاودانه تببین و تفسیر گردد و آن دسته از چالشها و آسیب­های نظری که این اندیشه را تهدید می­کنند از سر راه برداشته شوند. (ص 29)

17- شبهه: اگر اصول اخلاقی مطلق و جاودانه­اند چه توجیه و تفسیری می­توان  برای استثناها پیشنهاد کرد؟

در واقع احکام اخلاقی اسثنا ندارند و هر گاه موضوع حکم اخلاقی محقق شود بی­درنگ حکم آن نیز ثابت می­شود.
1- گاهی در ملاک اصلی حکم اخلاقی خطا رخ می­دهد مانند (راست گفتن در جای نامناسب) 2- اصول اخلاقی استثنا را بر نمی­تابد ولی در مواردی با پیامد نابایست روبه­رو می­شود در این موارد باید به ناچار مراتب حسن و قبح آن را سنجید. 3- خصلتها و مفاهیم اخلاقی مطلق می­باشد ولی افعال و رفتار اخلاقی نسبی می­باشند و آنچه موضوع احکام اخلاقی است خصلتها و مفاهیم اخلاقی است نه رفتارها و افعال خاص. (ص 32 و 31)

18- شبهه: آیا تفاوت احکام اخلاقی زن و مرد بر اساس برخی از روایات گویای این مطلب است که از منظر اسلام مفاهیم اخلاق نسبی­اند؟

بنا به روایتی از امام  علی (ع) تکبر و ترس و بُخل به عنوان خصلتهای نفسانی نسبت به زن و مرد حکم واحدی دارند ولی رفتار متکبرانه زن در مقابل مرد بیگانه و رفتار محطاطانۀ او نسبت به عفتش و بُخل ورزیدن او در صرف اموال شوهرش و دارایی مشترک خانواده امری است پسندیده و این به نسبیت در اخلاق – که همانا خوی و خصلتهای اخلاقی است- نمی­انجامد (ص 32 و 32)

19- شبهه: مطالعات مردم­شناسی نشان می­دهد بعضی اعمال نزد قومی خوب و نزد قومی بد می­باشد آیا این نشانگر نسبی بودن (خوبی و بدی )­های اخلاقی است؟

بعضی از امور از قلمرو «علم و اخلاق» خارج است. این قبیل امور در اصل آداب، رسوم و عرف یک جامعه را تشکیل می­دهند که آداب و رسوم نیز ماهیت قراردادی دارند. (ص 34 و 33)


20- شبهه: آیا اختلاف باورها نزد جوامع، ادیان و مکاتب مختلف نسبت به موضوعاتی که ذاتاً داخل در قلمرو علم اخلاق­اند دلیل نسبیت احکام اخلاقی است؟

اختلاف در معرفت و درک یک حقیقت و واقعیت و تفاوت دیدگاهها نسبت به راه­های شناخت آن و یامعیارهای صدق و کذب یک امر و یا (خوبی و بدی) اخلاقی دلیل بر نسبیت امور واقعی نمی­گردد. (ص 34)

21- عناصر ارزشمندی عمل اخلاقی را نام ببرید؟

1- عناصر فاعلی که مقصود از عناصر فاعلی شرایطی است که به نوعی به فاعل بر می­گردد. 2- عنصر فعلی و عینی شرایط: وضعیتی است که لازم است در یک فعل به عنوان یک امر واقعی، عینی و مستقل از اراده و وضعیت فاعل، وجود داشته باشد. (ص 36)

22- وجود چه عناصری در فاعل لازم است تا او با وجود شرایط دیگر در فعل به زیور نیکی و ارزشمندی اخلاقی آراسته گردد؟

آزادی و اختیار فاعل و وجود انگیزه و نیت خاصی در او از هنگام شروع تا پایان فعل (ص 36)

23- جبر در آزادی و اختیار انسان به چند دسته تقسیم می­شود؟

1- جبر فلسفی 2- جبر اخلاقی 3- جبر حقوقی 4- جبر روان­شناختی 5- جبر جامعه­شناختی (ص 36)

25- جبر فلسفی چیست؟

 اعمال و رفتاری است که از انسان صادر می­شود ولی اختیار او هیچ مدخلیتی در پیدایش آنها ندارد مثل نفس کشیدن (ص 37)

25- جبر اخلاقی چیست؟

 اعمال است که انسان به حکم اخلاق، ملزم به انجام یا ترک آنها است. (ص 37)

26- مراد از انگیزه و نیت چیست؟

 همان علت غایی است که فاعل را وادار به عمل می­کند و به دو صورت بیان می­شود. 1- بیان اخلاقی نقش انگیزه 2- بیان و حیاتی نقش انگیزه (ص 40 و 39)

27- قرآن در سورۀ احزاب آیه 35 اسلام را مقابل چه کلمه­ای قرار داده است؟

ایمان: تفاوت اسلام وایمان در این است که اسلام به معنی تسلیم عملی در دین است و تسلیم عملی به اعضا و جوارح ظاهری بدن محقق می­شود ولی ایمان امری قلبی، اعتقادی و باطنی است به صورتی که آثار آن در اعمال ظاهری بدن نیز ظاهر می­گردد (ص 43)

28- شرایط مسئولیت اخلاقی را نام ببرید؟

 1- بلوغ 2- عقل 3- علم و یا امکان تحصیل آن 4- قدرت 5- عدم اضطرار 6- عدم اکراه 7- قصد و تعهد (ص 46)

29- حوزۀ تأثیر اکراه و اضطرار وابسته به چه عواملی است؟

1- درجۀ صدمه و ضروریت که می­بایست دفع یا رفع گردد. 2- اهمیت وظیفه و تکلیفی که انسان می­خواهد به دلیل اکراه یا اضطرار از انجام آن خودداری کند. (ص 51)

30- راه­های شناسایی عمل اخلاقی را نام ببرید؟

 1- عقل 2- فطرت 3- وحی (ص 54 و 53 و 52)

32- تزاحم در ارزشهای اخلاقی چیست؟ تزاحم  در لغت یعنی ایجاد مزاحمت اما در اصطلاح یعنی برخورد میان وظایف اخلاقی با حقوقی مانند غرق شدن دو نفر در دریا و توانایی نجات برای نجات جان یکی

بخش دوم: مفاهیم عام اخلاقی

33- ابعاد وجودی انسان به چند دسته تقسیم می­شود؟

حوزۀ اندیشه و صفات نفسانی و رفتار (ص 61)

34- قرآن کریم در باب متأثر بودن ظاهر از باطن چه می­فرماید؟

 این است (فرایض خدا) و هر کس شعایر خدا را بزرگ دارد و در حقیقت آن (حاکی) از پاکی دلهاست. (ص 62)

35- مراد از مفاهیم عام اخلاقی چیست؟

آن دسته از (فضایل) یا (رذایل) اخلاقی­اند که به صورت صفت و ملکه­ای نفسانی بوده است و اختصاص به حوزۀ خاصی از حوزه­های زندگی انسان ندارد، بلکه بر همۀ حوزه­ها تأثیرگذار است (ص 63)

36- پیامبر دربارۀ ایمان به ابوذر چه فرمود؟

 هیچ چیز در نظر خداوند محبوب­تر از ایمان به او و خودداری از آن چیزی که نهی می­کند نیست (ص 66)

37- ایمان چیست؟

 ایمان عبارت است از تصدیق و اذعان قلبی که نوعی صفت و حالت نفسانی نسبت به یک امر است و جایگاه تحقق ایمان نفس و قلب است. نسبت میان اسلام و ایمان عام و خاص مطلق است یعنی هر مومنی مسلمان است ولی هر مسلمانی مومن نیست. (ص 66)

38- درجات و اصناف ایمان به چند دسته تقسیم می­شود؟

 مستقر، مستودع و عاریه­ای (ص 67)

39- اصلی­ترین متعلقات ایمان بر پایۀ آنچه در قرآن و سنت معصومان آمده را نام ببرید؟

1- ایمان به عالم غیب 2- ایمان به خداوند و یگانگی او 3- ایمان به معاد و چگونگی آن 4- ایمان به رسالت انبیا و کتب آسمانی 5- ایمان به امامت و امامان (ص 71 و 70 و 69)

40-آثار و فواید ایمان را نام ببرید؟

 1- آرامش روحی 2- روشن بینی 3- توکل به خداوند 4- برکات دنیوی 5- انجام اعمال نیک 6- محبوبیت در بین مردم 7- فلاح و رستگاری اخروی. (ص 75 و 74و 73)

41- انواع آفات و موانع ایمان را نام ببرید؟

1- جهل 2- شک و حیرت 3- خاطرات نفسانی و وسوسه­های شیطانی 4- وسواس علمی 5- کفر و شرک (ص 78 و 77 و 76)

42- مراد از وسوسه و الهام چیست؟

 مراد همان خاطره است که به قلب انسان عارض می­شود و اگر انسان راه بسوی شر دعوت کند وسوسه و هرگاه او را بسوی خیر رهنمون شود الهام نامیده می­شود. (ص 77)

43- قرآن کریم درباره وسوسه­های شیطانی از زبان خود شیطان چه می­فرماید؟

من نیز بندگانت را گمرا گردانم آنگاه از پیش­رو و پشت سر و طرف راست و چپ آنان بر می­آیم. (ص 77)

44- نشانه­های محبت به خداوند را نام ببرید؟

 1- دوست داشتن مرگ 2- مقدم داشتن خواست خداوند
 3- عدم غفلت از یاد خدا 4- غم و شادی برای خدا 5- دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا 6- بیمناکی در عین محبت و امیدواری 7- کتمان محبت خدا و ترک ادعای آن (ص 86 و 85 و 84)

45- آثار محبت به خداوند را نام ببرید؟

 1- انس با پروردگار 2- اشتیاق به سوی خداوند 3- رضا به قضای الهی (ص 88 و 87)

46- توکل چیست؟

 ناظر به صفتی نفسانی و بیانگر رابطه­ای خاص میان انسان و خداوند است. توکل یعنی اعتماد و اطمینان قلبی انسان به خداوند در همۀ امور خویش و بیزاری از هر قدرتی غیر از او (ص 89)

47- شکر چیست؟ مراتب شکر چیست؟

 در واقع حقیقت شکر همان «اظهار نعمت» است و دارای مراتب سه گانه قلبی (یادآوری ) و زبانی (مدح و ثنا) و عملی است .

48- بیم چیست و درجات آن را نام ببرید؟

 احتمال بروز امری ناخوشایند برای انسان در آینده بر اساس نشانه­های قطعی یا ظنی که به طور طبیعی، دردمندی و نگرانی را در پی خواهد داشت و دارای درجات (ورع)، (تقوا)، (صدق) است. (ص 95)

49- امید چیست؟

 احساس راحتی قلب در نتیجه انتظار تحقق امری که محبوب و خوشایند است، امید نیز  همانند بیم در جایی مطرح می­شود که بروز حادثه متحمل باشد نه قطعی. (ص 97)

50- آفاتی که امیدواری را تهدید می­کند را نام ببرید؟ 1

- امیدواری بدون عمل 2- احساس ایمنی از مکر خداوند (ص 99)

51- انکسار نفس چیست؟

 انسان بدون اینکه خود را با دیگران مقایسه نماید خود را کوچک و پایین شمرده و خودپسند و از خودراضی نباشد. (ص 101)

52- مفهوم کلمه عجب چیست؟

 بزرگ پنداشتن خویش به دلیل کمالی که فرد در خود می­بیند

53- ادلال چیست؟

 گاهی خودپسندی فرد بد در جدای می­رسد که بر اثر کمالاتی که در خود تصور می­کند، برای خود از خداوند حقوق و مطالباتی را انتظار دارد و برای خود نزد پروردگار. جایگاهی قائل است به چنین حالتی ادلال گفته می­شود و در واقع این حالت در حد بالای خودپسندی و زشت­ترین آن است (ص 101)

54- اسباب خودپسندی را نام ببرید؟

1- خودپسندی به دلیل وضع خوب جسمانی 2- خودبینی به دلیل
 قدرت­مندی و اقتدار 3- خودپسندی با تصور بهره­مندی از عقل  و زیرکی 4- خودپسندی بر اثر انتساب به نَسَب و نیاکان 5- خودبینی به سبب نابودی فرزندان 6- خودپسندی ناشی از اموال و ثروت فراوان (ص 103 و 102)

55- غرور یعنی چه؟

غرور یعنی اطمینان و آرامش قلب نسبت به آنچه که با هوای نفس موافق بوده و طبیعت انسان به آن تمایل داشته باشد. (ص 104)

56- عمده­ترین گروه­هایی که  در معرض غرورند را نام ببرید؟

 1- کافران 2- مومنان گنهکار و فاسق 3- عالمان 4- واعظان و مبلغان 5- اهل عبادت و عمل 6- مدعیان عرفان 7- اغنیا و ثروتمندان (ص 106 و 105)

57- تواضع چبست؟

 انسان در مقایسه با دیگران برای خویش امتیاز و برتری قائل نشود (ص 106)

58- موانع فروتنی را نام ببرید؟

کبر و تکبر، تفاخر، عصبیت، سرکشی و ذلت مهمترین موانع فروتنی­اند.

59- اقسام تکبر را نام ببرید؟

1- تکبر بر خداوند 2- تکبر بر پیامبر 3- تکبر بر مردم (ص 108)

60- موضوع­های مطلوب نفس نسبت به فردا را نام ببرید؟

 1- حزم 2- کوتاه کردن آرزوها 3- یاد مرگ 4- همت بلند (ص 113 و 112 و 111)

61- جزم یعنی چه؟

 به مفهوم محکم­کاری و استواری و متقن نمودن امور است. (ص 109)

62- از نظر پیامبر زیرک­ترین افراد چه کسانی هستند؟

کسانی که بیشتر از همه به یاد مرگ بوده و آماده مرگ باشد (ص 111)

63- عمده­ترین آفات و موانعی که در مقابل جهت مطلوب نفس نسبت به آینده قرار دارند را نام ببرید؟

 1- آرزوهای دراز: آرزوهای طولانی اغلب تصویری غیرواقعی از آینده به انسان نشان می­دهند. 2- دون همتی: که انسان را از پیگیری مقامات و اهداف بلند باز می­دارد (ص 113 و 112)

64- زهد چیست؟

اعراض از چیزی و به مقدار اندکی ازآن رضایت دادن است و در فرهنگ عالمان اخلاق زهد عبارت است از اعراض قلبی و عملی از دنیا مگر به مقداری که آدمی به آن نیاز ضروری دارد (ص 114)

65- مراتب شدّت و ضعف زهد را نام ببرید؟

1- فرد به دنیا پشت می­کند 2- فرد با رغبت از دنیا اعراض
 می­کند. 3- دنیا را با رغبت ترک کردن بالاترین درجه زهد است.

66- آثار زهد چیست؟

 قناعت و عفت و بی­نیازی از اموال مردم (ص 115)

67- خمود چیست؟

 سستی و تفریط «کسب معاش ضروری زندگی و سستی و بی­رغبتی در بهره­مندی از لذتهای جنسی و سایر لذتها. (ص 123)

68- عوامل حسادت را نام ببرید؟

۱- پستی و پلیدی نفسانی 2- دشمنی و بغض 3- ریاست طلبی و علاقه به مال و مقام 4- ترس از نرسیدن به هدف 5- عدم تحمل برتری هم ردیفان 6- تکبر و بزرگی فروشی 7- شگفتی و غیر منتظره بودن بهره­مندی دیگری از نعمت­های بزرگ (ص 130)

69- حقد و کینه­توزی یعنی چه؟

 داشتن عداوت و دشمنی دیگری در دل و منتظر فرصت مناسب برای ابراز آن بودن (ص 132)

70- آثار قوت نفس را نام ببرید؟

1- قبات و عدم اضطرب 2- همت بلند 3- غیرت و حمیت (ص 136)

71- مهمترین عللی که برای کسب وقار و سنگینی در روایات به چشم می­خورد چیست؟

 1- بندگی خداوند 2- حکمت و علم 3- حلم و خویشتن­داری 4- سکوت 5- تواضع و فروتنی (ص 139)

72- حلم کظم غیظ چیست و حلیم به چه کسی گفته می­شود؟

حلم در لغت عرب به مفهوم تأمل، تأنی و درنگ و عدم شتاب در امور است و حلیم کسی است که مقابل هیجان و خشم و غضب ناشی از رفتار جاهلانۀ شخص مقابل خویشتن­داری می­کند.

73- حیا یعنی چه؟

 شرمساری و خجالت. (ص 146)

74- اسباب حیا چیست؟

عقل و ایمان (ص 147)

75- موانع حیا چیست؟

 1- از ببن برداشتن پرده­ها و حریم ها 2- دست نیاز به سوی مردم دراز کردن 3- زیاد سخن گفتن 4-شراب خواری (ص 147)

76- آثار حیا چیست؟

 1- محبت خدا  2-  عفت و پاکدامنی 3- پاک شدن گناهان (ص 148)

77-عفت چیست؟

 به منظور خودداری از انجام امر قبیح و ناپسند و در اصطلاح علم اخلاق عفت عبارتست از صفتی نفسانی که از غلبه و حاکمیت شهوات بر انسان جلوگیری می­کند. (ص 151)

78- صبر چیست؟

 عام­ترین و مهمترین صفت نفسانی بازدارنده صبر است در فرهنگ اخلاقی صبر عبارت است از وارد نمودن نفس بر آنچه که عقل و شرع اقتصاد می­کنند و بازداشتن از آنچه عقل و شرع نهی می­کند.

 

بخش سوم : تربیت اخلاقی از دیدگاه اسلام

79- نخستین نیکی که هرکس در حق فرزندش انجام می­دهد چیست؟

نام نیکو گذاردن

80-  عرصه­­هایی که می­توانند در تفکر و تعقل که می­تواند در تربیت اخلاقی مؤثر باشد را نام ببرید؟ 1- طبیعت 2- تاریخ  3- قرآن 4- انسان  (ص 194)

81- شیوه­های پرورش ایمان را نام ببرید؟

 1- عبادت 2- ذکر 3- نیایش 4- محبت به اولیای الهی (ص 239 و 241 و 245 و 247)

82- روش های تربیت اخلاقی در اسلام را نام ببرید؟

1- ایجاد محیط تربیتی مساعد 2- تأمین صحیح نیاز
 3- روش تکریم شخصیت 4- دعوت به ارزش­های اخلاقی 5- پرورش نیروی عقلانی 6- روش عبرت آموز
 7- مداومت بر عمل 8- روش تشویق و تنبیه 9- نظارت بر خود 10- پرورش ایمان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۳
نقی سنایی

نظرات  (۱۵)

۱۸ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۰۱ وحیدحسن زاده
سلام دکتر سنایی ،از بابت ارائه نمونه سوالات ازتون متشکرم.
سلام استاد ، سپاسگزارم از بابت ارائه نمونه سوالات و جواب آنها.

۲۴ خرداد ۹۵ ، ۰۶:۱۲ مهندس فاطمه
خیلی یخیلی سپاس از زحمتاتتون:)
پاسخ:
سلام علیکم تشکر از الطاف وافرتان.ارادت
واقعا ممنون خدا خیرتون بده...
بسیار عالی 
سلام استاد
سوالات عالی بودن.
ممنون.

متشکرم واقعا کارتون عالی بود...
۱۴ دی ۹۶ ، ۲۳:۵۵ محمد باقر ال علی
سلام استاد خیلی ممنون بابت نمونه سوال.بسیار عالی بود
۱۸ دی ۹۶ ، ۱۷:۱۷ محمد حسن
اجرکم عند الله
۱۹ ارديبهشت ۹۷ ، ۲۲:۳۰ ارمان قارویی
سلام استاد مرسی 
ممنون استاد عالی بود ممنون یه دنیااااا
سلام....ممنون استاد...از بقبه کتابهم نمونه سوال میزارید؟
کسی اینجا بوده که هیچی ازین درس نخونده باشه و با خوندن این نمونه سوالا درس و قبول شده باشه ؟ 
خیلی ممنون

من امروز امتحان اخلاق داشتم و از روی همین جزوه خونده بودم واقعا ممنونم ازتون سوالات مثل سوالا شما بود 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی