8- نمونه سوالات درس اخلاق اسلامی (کتاب دکتر احمد دیلمی)
بخش اول: مبانی اخلاق
1-مفهوم لغوی واژه اخلاق چیست؟
«اخلاق» جمع «خُلق» و به معنای نیرو و سرشت باطنی انسان است که تنها با دیده بصیرت و غیر ظاهر قابل درک است . همچنین خُلق را صفت نفسانی راسخ نیز میگویند که انسان افعال مناسب با آن صفت را بیدرنگ انجام میدهد.(ص 15)
2- علم اخلاق را تعریف کنید؟
علم اخلاق علمی است که صفات نفسانی خوب و بد اعمال و رفتاری مناسب با آنها را معرفی میکند و شیوه تحصیل صفات نفسانی خوب و انجام اعمال پسندیده و دوری از صفات نفسانی بد و اعمال ناپسند را نشان میدهد. (ص 16)
3 چه فرق و رابطه بین علم اخلاق و فقه وجود دارد؟
علم فقه اعمال و رفتار انسانهای مکلف و مسئول را از دو جهت مورد بررسی قرار میدهد: الف) از جهت آثار اخروی آن: یعنی ثواب و عقاب که تحت عناوینی مانند واجبات و حرمتها بیان میشود 0
ب) از جهت آثار و وضعیت دنیوی آن که تحت عناوینی مانند صحت و بطلان بیان میگردد بررسی احکام نخست فقط ماهیت اخلاقی داشتند و بخش دوم خارج از قلمرو علم اخلاق میباشد و به بیان ماهیت فقهی و حقوقی میپردازد.
4- چه فرق و رابطه ای بین علم اخلاق و حقوق وجود دارد؟
موضوع علم حقوق، قواعد کلی و الزامآور اجتماعی است که اجرای آن از سوی دولت و قدرت حاکم تضمین شده است. بنابراین علم حقوق، فقط به زندگی دنیوی و اجتماعی انسان نظر دارد و احکام آن همگی لازم بوده و برای اجرای ضمانت دنیوی و خارجی دارند. در حالی که علم اخلاق شامل زندگی فردی انسان نیز میشود و احکام غیرالزامی نیز در آن وجود دارد. یعنی اخلاق هم شامل زندگی اجتماعی و فردی میشود و هم دارای احکام الزامی و غیرالزامی است و آن دسته از احکام اخلاقی که ماهیت حقوقی ندارند، ضمانت اجرای دنیوی و خارجی نیز داشته ضامن اجرای آنها درونی و اُخروی است.
5- عرفان از چند بخش تشکیل شده و چه فرق و رابطهای با علم اخلاق دارد؟
عرفان نظری و عرفان عملی. عرفان نظری مربوط به تفسیر هستی، یعنی خدا، جهان و انسان است و شبیه فلسفه می باشد0 اما عرفان عملی به بیان رابطه و وظایف انسان با خود، جهان و خدا می پردازد. این بخش از عرفان که به آن علم «سیر و سلوک» نیز گفته میشود، بسیار شبیه به علم اخلاق میباشد. (ص 19)
6– انواع شیوه های اخلاقی را نام ببرید؟
1- اخلاق فیلسوفانه 2- اخلاق عارفانه 3- اخلاق نقلی.4- شیوه مقبول (ص20)
7- اخلاق فیلسوفانه به بیان چه مطلبی میپردازد؟
این شیوه اخلاقی عمدتاً از نظریه اعتدال و حد وسط به عنوان معیار کلی برای فضیلت اخلاقی در مقابل افراط و تفریط که مشخصه رضیلت اخلاقیاند تلاش میکند تمام خوبیها و بدیهای اخلاقی را در قالب این فرمول توجیه و تبیین نماید. (ص20)
8- اخلاق عارفانه چیست؟
اخلاقی که عرفا مروح آن بوده‑اند. این نوع اخلاق بیشتر تکیه بر تربیت اخلاقی و سیر و سلوک دارد و محور اخلاق عارفانه مبارزه و مجاهده با نفس میباشد. (ص 21)
9- اخلاق نقلی یعنی چه؟
اخلاقی که محدثان با نقل و نشر اخبار و احادیث در میان مردم به وجود آوردهاند. در این شیوه مفاهیم اخلاقی بر اساس آنچه در کتاب و سنت آمده بدون توجه جدی و کافی به ترتیب واقعی حاکم بر آنها ومناسبات موجود بین آنها بیان میگردد. (ص 22)
10- شیوه مورد قبول اخلاقی چیست؟
شیوه مورد قبول تلفیق و ترکیبی است از نکات مثبت موجود در هر سه شیوه (اخلاقی نقلی، اخلاق عارفانه، اخلاق فیلسوفانه) که در عین حال تلاش میشود نارساییهای این شیوه جبران گردد. (ص 23)
11- اخلاق اسلامی به چند بخش تقسیم میشود؟
1- برخی از مباحث بنیادین 2- توصیف زشتیها و زیباییهای اخلاقی 3- اخلاق تربیتی (ص 24)
بخش دوم: جاودانگی اخلاق
12- مطلق یعنی چه و منظور از اخلاق مطلق است چیست؟
مطلق به معنای ثابت و غیرقابل تغییر میباشد و منظور از اخلاق مطلق این است که یک حکم اخلاقی نسبت به همهی افراد در تمام جوامع و زمانها و مکانها ثابت باشد مانند عدالت (خوب) و ظلم (بد) که در مورد همه افراد و همه جاومع و زمانها و مکانها دارای حکم اخلاقی مشخص میباشد.
13- نسبیت یعنی چه و نسبیتگرای اخلاقی چیست؟
نسبیت یعنی وابستگی یک شیء به امر یا اموری متغیر و خارج از ذات و آثار واقعی آن و نسبیت گرایی اخلاقی شامل دیدگاههایی میباشد که اصول اخلاقی را تابعی از متغیرات (فرهنگی، اجتماعی، خاستها و گزینشهای افراد، عینیتهای خارجی، ...) میدانند.( 27)
14- نسبیتگرایی اخلاقی به چند صورت بیان میشود؟
1- نسبیتگرایی زیستشناختی 2- نسبیتگرایی روانشناختی 3- نسبیتگرایی جامعه شناختی 4- نسبیتگرایی فرهنگی 5- نسبیتگرایی ماتریالیستی. (ص 27- و 28)
15- پیامدهای نسبیتگرایی اخلاقی چیست؟
1- سلب مسئوولیت 2- بیثمری احکام اخلاقی 3- نفی کمال و جاودانگی من 4- شکاکیت اخلاقی 5- برابری خدمت کاران و خیانت پیشگان (ص 29 و 28)
16- دلایل لزوم وجود مطلقگرایی در اخلاق چیست؟
1- ضرورت ترسیم اخلاق پایدار 2- تبیین اصول جاودان
اخلاق با توجه به پیامدهای ویانگر نسبیتگرایی اخلاقی، لازم است بنیانهای معقول و منطقی اخلاق جاودانه تببین و تفسیر گردد و آن دسته از چالشها و آسیبهای نظری که این اندیشه را تهدید میکنند از سر راه برداشته شوند. (ص 29)
17- شبهه: اگر اصول اخلاقی مطلق و جاودانهاند چه توجیه و تفسیری میتوان برای استثناها پیشنهاد کرد؟
در واقع احکام اخلاقی اسثنا ندارند و هر گاه موضوع حکم اخلاقی محقق شود بیدرنگ حکم آن نیز ثابت میشود.
1- گاهی در ملاک اصلی حکم اخلاقی خطا رخ میدهد مانند (راست گفتن در جای نامناسب) 2- اصول اخلاقی استثنا را بر نمیتابد ولی در مواردی با پیامد نابایست روبهرو میشود در این موارد باید به ناچار مراتب حسن و قبح آن را سنجید. 3- خصلتها و مفاهیم اخلاقی مطلق میباشد ولی افعال و رفتار اخلاقی نسبی میباشند و آنچه موضوع احکام اخلاقی است خصلتها و مفاهیم اخلاقی است نه رفتارها و افعال خاص. (ص 32 و 31)
18- شبهه: آیا تفاوت احکام اخلاقی زن و مرد بر اساس برخی از روایات گویای این مطلب است که از منظر اسلام مفاهیم اخلاق نسبیاند؟
بنا به روایتی از امام علی (ع) تکبر و ترس و بُخل به عنوان خصلتهای نفسانی نسبت به زن و مرد حکم واحدی دارند ولی رفتار متکبرانه زن در مقابل مرد بیگانه و رفتار محطاطانۀ او نسبت به عفتش و بُخل ورزیدن او در صرف اموال شوهرش و دارایی مشترک خانواده امری است پسندیده و این به نسبیت در اخلاق – که همانا خوی و خصلتهای اخلاقی است- نمیانجامد (ص 32 و 32)
19- شبهه: مطالعات مردمشناسی نشان میدهد بعضی اعمال نزد قومی خوب و نزد قومی بد میباشد آیا این نشانگر نسبی بودن (خوبی و بدی )های اخلاقی است؟
بعضی از امور از قلمرو «علم و اخلاق» خارج است. این قبیل امور در اصل آداب، رسوم و عرف یک جامعه را تشکیل میدهند که آداب و رسوم نیز ماهیت قراردادی دارند. (ص 34 و 33)
20- شبهه: آیا اختلاف باورها نزد جوامع، ادیان و مکاتب مختلف نسبت به موضوعاتی که ذاتاً داخل در قلمرو علم اخلاقاند دلیل نسبیت احکام اخلاقی است؟
اختلاف در معرفت و درک یک حقیقت و واقعیت و تفاوت دیدگاهها نسبت به راههای شناخت آن و یامعیارهای صدق و کذب یک امر و یا (خوبی و بدی) اخلاقی دلیل بر نسبیت امور واقعی نمیگردد. (ص 34)
21- عناصر ارزشمندی عمل اخلاقی را نام ببرید؟
1- عناصر فاعلی که مقصود از عناصر فاعلی شرایطی است که به نوعی به فاعل بر میگردد. 2- عنصر فعلی و عینی شرایط: وضعیتی است که لازم است در یک فعل به عنوان یک امر واقعی، عینی و مستقل از اراده و وضعیت فاعل، وجود داشته باشد. (ص 36)
22- وجود چه عناصری در فاعل لازم است تا او با وجود شرایط دیگر در فعل به زیور نیکی و ارزشمندی اخلاقی آراسته گردد؟
آزادی و اختیار فاعل و وجود انگیزه و نیت خاصی در او از هنگام شروع تا پایان فعل (ص 36)
23- جبر در آزادی و اختیار انسان به چند دسته تقسیم میشود؟
1- جبر فلسفی 2- جبر اخلاقی 3- جبر حقوقی 4- جبر روانشناختی 5- جبر جامعهشناختی (ص 36)
25- جبر فلسفی چیست؟
اعمال و رفتاری است که از انسان صادر میشود ولی اختیار او هیچ مدخلیتی در پیدایش آنها ندارد مثل نفس کشیدن (ص 37)
25- جبر اخلاقی چیست؟
اعمال است که انسان به حکم اخلاق، ملزم به انجام یا ترک آنها است. (ص 37)
26- مراد از انگیزه و نیت چیست؟
همان علت غایی است که فاعل را وادار به عمل میکند و به دو صورت بیان میشود. 1- بیان اخلاقی نقش انگیزه 2- بیان و حیاتی نقش انگیزه (ص 40 و 39)
27- قرآن در سورۀ احزاب آیه 35 اسلام را مقابل چه کلمهای قرار داده است؟
ایمان: تفاوت اسلام وایمان در این است که اسلام به معنی تسلیم عملی در دین است و تسلیم عملی به اعضا و جوارح ظاهری بدن محقق میشود ولی ایمان امری قلبی، اعتقادی و باطنی است به صورتی که آثار آن در اعمال ظاهری بدن نیز ظاهر میگردد (ص 43)
28- شرایط مسئولیت اخلاقی را نام ببرید؟
1- بلوغ 2- عقل 3- علم و یا امکان تحصیل آن 4- قدرت 5- عدم اضطرار 6- عدم اکراه 7- قصد و تعهد (ص 46)
29- حوزۀ تأثیر اکراه و اضطرار وابسته به چه عواملی است؟
1- درجۀ صدمه و ضروریت که میبایست دفع یا رفع گردد. 2- اهمیت وظیفه و تکلیفی که انسان میخواهد به دلیل اکراه یا اضطرار از انجام آن خودداری کند. (ص 51)
30- راههای شناسایی عمل اخلاقی را نام ببرید؟
1- عقل 2- فطرت 3- وحی (ص 54 و 53 و 52)
32- تزاحم در ارزشهای اخلاقی چیست؟ تزاحم در لغت یعنی ایجاد مزاحمت اما در اصطلاح یعنی برخورد میان وظایف اخلاقی با حقوقی مانند غرق شدن دو نفر در دریا و توانایی نجات برای نجات جان یکی
بخش دوم: مفاهیم عام اخلاقی
33- ابعاد وجودی انسان به چند دسته تقسیم میشود؟
حوزۀ اندیشه و صفات نفسانی و رفتار (ص 61)
34- قرآن کریم در باب متأثر بودن ظاهر از باطن چه میفرماید؟
این است (فرایض خدا) و هر کس شعایر خدا را بزرگ دارد و در حقیقت آن (حاکی) از پاکی دلهاست. (ص 62)
35- مراد از مفاهیم عام اخلاقی چیست؟
آن دسته از (فضایل) یا (رذایل) اخلاقیاند که به صورت صفت و ملکهای نفسانی بوده است و اختصاص به حوزۀ خاصی از حوزههای زندگی انسان ندارد، بلکه بر همۀ حوزهها تأثیرگذار است (ص 63)
36- پیامبر دربارۀ ایمان به ابوذر چه فرمود؟
هیچ چیز در نظر خداوند محبوبتر از ایمان به او و خودداری از آن چیزی که نهی میکند نیست (ص 66)
37- ایمان چیست؟
ایمان عبارت است از تصدیق و اذعان قلبی که نوعی صفت و حالت نفسانی نسبت به یک امر است و جایگاه تحقق ایمان نفس و قلب است. نسبت میان اسلام و ایمان عام و خاص مطلق است یعنی هر مومنی مسلمان است ولی هر مسلمانی مومن نیست. (ص 66)
38- درجات و اصناف ایمان به چند دسته تقسیم میشود؟
مستقر، مستودع و عاریهای (ص 67)
39- اصلیترین متعلقات ایمان بر پایۀ آنچه در قرآن و سنت معصومان آمده را نام ببرید؟
1- ایمان به عالم غیب 2- ایمان به خداوند و یگانگی او 3- ایمان به معاد و چگونگی آن 4- ایمان به رسالت انبیا و کتب آسمانی 5- ایمان به امامت و امامان (ص 71 و 70 و 69)
40-آثار و فواید ایمان را نام ببرید؟
1- آرامش روحی 2- روشن بینی 3- توکل به خداوند 4- برکات دنیوی 5- انجام اعمال نیک 6- محبوبیت در بین مردم 7- فلاح و رستگاری اخروی. (ص 75 و 74و 73)
41- انواع آفات و موانع ایمان را نام ببرید؟
1- جهل 2- شک و حیرت 3- خاطرات نفسانی و وسوسههای شیطانی 4- وسواس علمی 5- کفر و شرک (ص 78 و 77 و 76)
42- مراد از وسوسه و الهام چیست؟
مراد همان خاطره است که به قلب انسان عارض میشود و اگر انسان راه بسوی شر دعوت کند وسوسه و هرگاه او را بسوی خیر رهنمون شود الهام نامیده میشود. (ص 77)
43- قرآن کریم درباره وسوسههای شیطانی از زبان خود شیطان چه میفرماید؟
من نیز بندگانت را گمرا گردانم آنگاه از پیشرو و پشت سر و طرف راست و چپ آنان بر میآیم. (ص 77)
44- نشانههای محبت به خداوند را نام ببرید؟
1- دوست داشتن مرگ 2- مقدم داشتن خواست خداوند
3- عدم غفلت از یاد خدا 4- غم و شادی برای خدا 5- دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا 6- بیمناکی در عین محبت و امیدواری 7- کتمان محبت خدا و ترک ادعای آن (ص 86 و 85 و 84)
45- آثار محبت به خداوند را نام ببرید؟
1- انس با پروردگار 2- اشتیاق به سوی خداوند 3- رضا به قضای الهی (ص 88 و 87)
46- توکل چیست؟
ناظر به صفتی نفسانی و بیانگر رابطهای خاص میان انسان و خداوند است. توکل یعنی اعتماد و اطمینان قلبی انسان به خداوند در همۀ امور خویش و بیزاری از هر قدرتی غیر از او (ص 89)
47- شکر چیست؟ مراتب شکر چیست؟
در واقع حقیقت شکر همان «اظهار نعمت» است و دارای مراتب سه گانه قلبی (یادآوری ) و زبانی (مدح و ثنا) و عملی است .
48- بیم چیست و درجات آن را نام ببرید؟
احتمال بروز امری ناخوشایند برای انسان در آینده بر اساس نشانههای قطعی یا ظنی که به طور طبیعی، دردمندی و نگرانی را در پی خواهد داشت و دارای درجات (ورع)، (تقوا)، (صدق) است. (ص 95)
49- امید چیست؟
احساس راحتی قلب در نتیجه انتظار تحقق امری که محبوب و خوشایند است، امید نیز همانند بیم در جایی مطرح میشود که بروز حادثه متحمل باشد نه قطعی. (ص 97)
50- آفاتی که امیدواری را تهدید میکند را نام ببرید؟ 1
- امیدواری بدون عمل 2- احساس ایمنی از مکر خداوند (ص 99)
51- انکسار نفس چیست؟
انسان بدون اینکه خود را با دیگران مقایسه نماید خود را کوچک و پایین شمرده و خودپسند و از خودراضی نباشد. (ص 101)
52- مفهوم کلمه عجب چیست؟
بزرگ پنداشتن خویش به دلیل کمالی که فرد در خود میبیند
53- ادلال چیست؟
گاهی خودپسندی فرد بد در جدای میرسد که بر اثر کمالاتی که در خود تصور میکند، برای خود از خداوند حقوق و مطالباتی را انتظار دارد و برای خود نزد پروردگار. جایگاهی قائل است به چنین حالتی ادلال گفته میشود و در واقع این حالت در حد بالای خودپسندی و زشتترین آن است (ص 101)
54- اسباب خودپسندی را نام ببرید؟
1- خودپسندی به دلیل وضع خوب جسمانی 2- خودبینی به دلیل
قدرتمندی و اقتدار 3- خودپسندی با تصور بهرهمندی از عقل و زیرکی 4- خودپسندی بر اثر انتساب به نَسَب و نیاکان 5- خودبینی به سبب نابودی فرزندان 6- خودپسندی ناشی از اموال و ثروت فراوان (ص 103 و 102)
55- غرور یعنی چه؟
غرور یعنی اطمینان و آرامش قلب نسبت به آنچه که با هوای نفس موافق بوده و طبیعت انسان به آن تمایل داشته باشد. (ص 104)
56- عمدهترین گروههایی که در معرض غرورند را نام ببرید؟
1- کافران 2- مومنان گنهکار و فاسق 3- عالمان 4- واعظان و مبلغان 5- اهل عبادت و عمل 6- مدعیان عرفان 7- اغنیا و ثروتمندان (ص 106 و 105)
57- تواضع چبست؟
انسان در مقایسه با دیگران برای خویش امتیاز و برتری قائل نشود (ص 106)
58- موانع فروتنی را نام ببرید؟
کبر و تکبر، تفاخر، عصبیت، سرکشی و ذلت مهمترین موانع فروتنیاند.
59- اقسام تکبر را نام ببرید؟
1- تکبر بر خداوند 2- تکبر بر پیامبر 3- تکبر بر مردم (ص 108)
60- موضوعهای مطلوب نفس نسبت به فردا را نام ببرید؟
1- حزم 2- کوتاه کردن آرزوها 3- یاد مرگ 4- همت بلند (ص 113 و 112 و 111)
61- جزم یعنی چه؟
به مفهوم محکمکاری و استواری و متقن نمودن امور است. (ص 109)
62- از نظر پیامبر زیرکترین افراد چه کسانی هستند؟
کسانی که بیشتر از همه به یاد مرگ بوده و آماده مرگ باشد (ص 111)
63- عمدهترین آفات و موانعی که در مقابل جهت مطلوب نفس نسبت به آینده قرار دارند را نام ببرید؟
1- آرزوهای دراز: آرزوهای طولانی اغلب تصویری غیرواقعی از آینده به انسان نشان میدهند. 2- دون همتی: که انسان را از پیگیری مقامات و اهداف بلند باز میدارد (ص 113 و 112)
64- زهد چیست؟
اعراض از چیزی و به مقدار اندکی ازآن رضایت دادن است و در فرهنگ عالمان اخلاق زهد عبارت است از اعراض قلبی و عملی از دنیا مگر به مقداری که آدمی به آن نیاز ضروری دارد (ص 114)
65- مراتب شدّت و ضعف زهد را نام ببرید؟
1- فرد به دنیا پشت میکند 2- فرد با رغبت از دنیا اعراض
میکند. 3- دنیا را با رغبت ترک کردن بالاترین درجه زهد است.
66- آثار زهد چیست؟
قناعت و عفت و بینیازی از اموال مردم (ص 115)
67- خمود چیست؟
سستی و تفریط «کسب معاش ضروری زندگی و سستی و بیرغبتی در بهرهمندی از لذتهای جنسی و سایر لذتها. (ص 123)
68- عوامل حسادت را نام ببرید؟
۱- پستی و پلیدی نفسانی 2- دشمنی و بغض 3- ریاست طلبی و علاقه به مال و مقام 4- ترس از نرسیدن به هدف 5- عدم تحمل برتری هم ردیفان 6- تکبر و بزرگی فروشی 7- شگفتی و غیر منتظره بودن بهرهمندی دیگری از نعمتهای بزرگ (ص 130)
69- حقد و کینهتوزی یعنی چه؟
داشتن عداوت و دشمنی دیگری در دل و منتظر فرصت مناسب برای ابراز آن بودن (ص 132)
70- آثار قوت نفس را نام ببرید؟
1- قبات و عدم اضطرب 2- همت بلند 3- غیرت و حمیت (ص 136)
71- مهمترین عللی که برای کسب وقار و سنگینی در روایات به چشم میخورد چیست؟
1- بندگی خداوند 2- حکمت و علم 3- حلم و خویشتنداری 4- سکوت 5- تواضع و فروتنی (ص 139)
72- حلم کظم غیظ چیست و حلیم به چه کسی گفته میشود؟
حلم در لغت عرب به مفهوم تأمل، تأنی و درنگ و عدم شتاب در امور است و حلیم کسی است که مقابل هیجان و خشم و غضب ناشی از رفتار جاهلانۀ شخص مقابل خویشتنداری میکند.
73- حیا یعنی چه؟
شرمساری و خجالت. (ص 146)
74- اسباب حیا چیست؟
عقل و ایمان (ص 147)
75- موانع حیا چیست؟
1- از ببن برداشتن پردهها و حریم ها 2- دست نیاز به سوی مردم دراز کردن 3- زیاد سخن گفتن 4-شراب خواری (ص 147)
76- آثار حیا چیست؟
1- محبت خدا 2- عفت و پاکدامنی 3- پاک شدن گناهان (ص 148)
77-عفت چیست؟
به منظور خودداری از انجام امر قبیح و ناپسند و در اصطلاح علم اخلاق عفت عبارتست از صفتی نفسانی که از غلبه و حاکمیت شهوات بر انسان جلوگیری میکند. (ص 151)
78- صبر چیست؟
عامترین و مهمترین صفت نفسانی بازدارنده صبر است در فرهنگ اخلاقی صبر عبارت است از وارد نمودن نفس بر آنچه که عقل و شرع اقتصاد میکنند و بازداشتن از آنچه عقل و شرع نهی میکند.
بخش سوم : تربیت اخلاقی از دیدگاه اسلام
79- نخستین نیکی که هرکس در حق فرزندش انجام میدهد چیست؟
نام نیکو گذاردن
80- عرصههایی که میتوانند در تفکر و تعقل که میتواند در تربیت اخلاقی مؤثر باشد را نام ببرید؟ 1- طبیعت 2- تاریخ 3- قرآن 4- انسان (ص 194)
81- شیوههای پرورش ایمان را نام ببرید؟
1- عبادت 2- ذکر 3- نیایش 4- محبت به اولیای الهی (ص 239 و 241 و 245 و 247)
82- روش های تربیت اخلاقی در اسلام را نام ببرید؟
1- ایجاد محیط تربیتی مساعد 2- تأمین صحیح نیاز
3- روش تکریم شخصیت 4- دعوت به ارزشهای اخلاقی 5- پرورش نیروی عقلانی 6- روش عبرت آموز
7- مداومت بر عمل 8- روش تشویق و تنبیه 9- نظارت بر خود 10- پرورش ایمان