پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

153- آداب اخلاقی سفر حج 2

دوشنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۶، ۰۴:۵۷ ب.ظ

6- آگاهى کامل‏

آشنایى با اهداف حج، موجب مى ‏شود تا حاجى براى دستیابى به آنها، معلومات و دانستنى‏ هاى مورد نیاز این سفر را به خوبى فراگیرد و با آگاهى کامل در این مسیر قدم بگذارد.

رسول خدا صلى الله علیه و آله در سخنرانى مهم روز غدیر از مردم خواستند تا با آگاهى و بصیرت کامل به حج روند و از این اماکن مقدس جز با توبه و رها شدن از گناه بازنگردند؛ (قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله علیه و آله فِی خُطْبَتِهِ فِی الْغَدِیرِ: مَعَاشِرَ النَّاسِ! حُجُّوا الْبَیْتَ بِکَمَالِ الدِّینِ وَالتَّفَقُّهِ وَلا تَنْصَرِفُوا عَنِ الْمَشَاهِدِ إِلَّا بِتَوْبَةٍ وَ إِقْلاعٍ).[1]

برخى از اهداف حج که در روایات آمده است عبارتند از:

* رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

طواف خانه خدا و سعى میان صفا و مروه و رمى‏ جمرات، براى برپایى و اقامه یاد خدا وضع شده است.[2]

* على علیه السلام فرمود:

... خداوند حج را نشانه تواضع مردم دربرابر عظمت خود و ... پرچم افراشته اسلام و پناهگاه امن پناه‏ جویان قرار داده است.[3]

* و نیز فرمود:

... خداوند حج را وسیله دستیابى به رحمت خود و رسیدن به بهشت و موجب آمرزش و امتحان مردم، و زدودن کبر از دل‏ها و ایجاد تواضع و فروتنى در درون جان آنان، قرار داد.[4]

* امام رضا علیه السلام بخشى از فلسفه حج را، جداشدن از سنگدلى، خسّت و زبونى نفس، ناامیدى، بازداشتن نفس از فساد و بازیابى حقوق شمرده‏ اند.[5]

* و امام صادق علیه السلام آن را براى شناخت بیشتر مسلمانان از یکدیگر، بهره‏ گیرى ‏هاى تجارى، شناخت نشانه‏ ها و آثار رسول خدا صلى الله علیه و آله دانسته‏ اند و ....[6]

آیا این اهداف تنها با دانستن احکام و مناسک حج‏ قابل دستیابى است؟ هرگز!

از این‏رو حاجى باید از ماه‏ها پیش از حج، با مطالعه کتب و یک‏ سلسله تمرینات جسمى و روحى، خود را براى دستیابى به این اهداف آماده نماید و تنها به شرکت در چند جلسه محدود که معمولًا کاروان‏ها برگزار مى ‏کنند بسنده نکند.

امام صادق علیه السلام به عیسى بن أبى منصور فرمود:

«یَا عِیسَى إِنِّی أُحِبُّ أَنْ یَرَاکَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِیمَا بَیْنَ الْحَجِّ إِلَى الْحَجِّ وَ أَنْتَ تَتَهَیَّأُ لِلْحَجِّ».[7]

«اى عیسى، من دوست مى ‏دارم که خداوند عزوجل در فاصله بین دو حج، تو را در حال آماده شدن براى حج بعد ببیند.»

برخى از اطلاعات مورد نیاز و ضرورى این سفر عبارتند از:

1- احکام عمومى از قبیل وضو، غسل، تیمم، طهارات، نجاسات و ...؛

2- مناسک حج؛

3- اسرار و معارف حج؛

4- تاریخ اسلام؛

5- شناخت اماکن و آثار اسلامى موجود در حرمین شریفین؛

6- آداب و اخلاق سفر حج؛

7- آداب معاشرت با هموطنان و نیز دیگر مسلمانان شرکت‏کننده در حج؛

8- آشنایى با پیامبر صلى الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام و سیره علمى و عملى آنان؛

9- آشنایى با عقاید تشیع، به‏ منظور معرفى مذهب و فرهنگ اهل‏بیت به دیگران؛

10- شناخت مفهوم زیارت، آداب سخن گفتن با پیامبر و ائمه، مضامین زیارتنامه‏ ها و ....

11- آشنایى با مذاهب اسلامى، اعتقادات و مسائل فقهى آن‏ها، براى پیشگیرى از هرگونه برخورد و ایجاد تفرقه در صفوف مسلمانان؛

12- تسلط به یکى از زبان‏هاى زنده دنیا و مهم‏ترین آن‏ها زبان عربى، براى ایجاد ارتباط با دیگر مسلمانان؛

13- دستیابى به آگاهى ‏هاى بهداشتى و اجرایى؛

14- شناخت کشور عربستان و قوانین و مقررات حاکم بر آن کشور؛

حال براى فراگیرى مطالب مربوط به محورهاى‏ فوق، چه‏ مقدار زمان نیاز است؟ و چه تعداد کتاب باید مطالعه شود؟ و چند کلاس آموزشى باید تشکیل گردد؟ تا حاجى از هرجهت توجیه شود، سپس رهسپار حرمین شریفین گردد؟![8]

7- فراگیرى احکام و مناسک حج‏

در میان مجموعه اطلاعات مورد نیازى که ذکر شد، فراگیرى مناسک حج از اهمیت ویژه‏اى برخوردار است و حاجى باید آن را به‏طور دقیق بیاموزد و به‏کار بندد؛ زیرا صحت و درستى عمل یکى از شروط قبولى آن است.

مسائل و فروعات حج نیز به حدى زیاد است که زراره (از اصحاب امام صادق علیه السلام) مى‏گوید:

«قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: جَعَلَنِیَ اللَّهُ فِدَاکَ أَسْأَلُکَ فِی الْحَجِّ مُنْذُ أَرْبَعِینَ عَاماً فَتُفْتِینِی فَقَالَ یَا زُرَارَةُ بَیْتٌ یُحَجُّ قَبْلَ‏ آدَمَ علیه السلام بِأَلْفَیْ عَامٍ تُرِیدُ أَنْ تَفْنَى مَسَائِلُهُ فِی أَرْبَعِینَ عَاماً».[9]

«به امام صادق علیه السلام عرض کردم، فداى شما شوم، حدود چهل سال است که درباره حج از شما مى‏پرسم و شما پاسخ مى‏دهید و فتواى خویش را بیان مى‏فرمایید. امام علیه السلام فرمود: اى زراره، خانه‏اى که بیش از دوهزار سال، قبل از پیدایش آدم علیه السلام حج گزارده مى‏شد، مى‏خواهى در چهل سال مسائل آن پایان پذیرد؟»

هرچه حاجى در زمینه اعمال و مناسک حج آگاه‏تر باشد، ضمن انجام درست اعمال، بیشتر ذهن خود را به‏سوى اسرار و معارف هریک از اعمال حج معطوف داشته، بهره معنوى بیشترى مى‏برد. برخى از حاجیان در میقات، به‏جاى ریختن اشک و توجه بیشتر به حضرت حق و انابه و توبه و راهیابى به‏حضور صاحب‏خانه، در وسوسه درست تلفظ کردن نیت گیر مى‏کنند و از آن همه زیبایى و عشق محروم مى‏مانند و حال آن‏که فقها همگى فتوا داده و مى‏دهند که نیت لازم نیست بر زبان جارى شود و همان مرور به قلب و فکر کافى است.

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

«تَعَلَّمُوا مناسِکَکُم، فَانَّها مِنْ دِینِکُمْ».[10]

«مناسک حج خود را فراگیرید که آن، بخشى از دین شما است.»

البته اهمیت فراگیرى مناسک حج، نباید موجب دلهره و اضطراب حاجى شود؛ زیرا چگونگى انجام درست آن، معادله پیچیده‏اى نیست که نتوان به‏راحتى حل کرد، فقط دقت عمل لازم دارد، همانند راننده‏اى که به‏قصد رسیدن به مکان خاصى حرکت مى‏کند، اگر فرمان را درست در دست نگیرد و یک مرتبه به‏سمت راست و چپ بپیچد، از مسیر خود منحرف خواهد شد، حاجى نیز در چگونگى عمل اگر دقت لازم را داشته باشد، مشکلى براى او پیش نخواهد آمد.

رسول خدا صلى الله علیه و آله آنگاه که به حج مشرف مى‏شد، در هر فرصتى چگونگى انجام مناسک را به مردم مى‏آموخت. ابن عمر گوید:

«کانَ رَسُولُ اللَّه صلى الله علیه و آله اذا کان قَبْلَ التَّرْویَةِ بِیَوْمٍ، خَطِبَ النَّاسَ فَأَخْبَرَهُمْ بِمَناسِکِهِمْ».[11]

«رسول خدا صلى الله علیه و آله پیوسته یک روز پیش از ترویه، براى مردم خطبه مى‏خواند و مناسکشان را به آن‏ها مى‏آموخت.»

 

8- تأمین مخارج خانواده‏

سفر حج به‏لحاظ معنوى و دینى بودن آن، نه‏تنها در روحیه حج‏گزار تأثیر مى‏گزارد، بلکه از جنبه روحى و اخلاقى، براى خانواده و نزدیکان وى نیز برکات فراوانى را به‏دنبال خواهد داشت. از این‏رو براى این‏که از این تأثیر شگرف در اطرافیان کاسته نشود، باید حاجى به کلیه مسائل جانبى خود توجه کند. یکى از این مسائل، تأمین نیازمندى‏هاى خانواده است؛ به شکلى که پس از رفتن وى به حرمین شریفین، آن‏ها دچار مشکلات شدید نگردند. هر مسلمانى زمانى مستطیع خواهد بود که بتواند علاوه بر هزینه سفر، زندگى افراد تحت تکفل خود را تأمین کند و پس از مراجعت نیز گرفتار فقر و تهیدستى نگردد.

امام صادق علیه السلام در پاسخ سؤال‏کننده‏اى که مراد از «سبیل» در آیه شریفه‏ وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَیْهِ سَبِیلًا[12] را پرسید، فرمود:

«... السَّعَةُ فِی الْمَالِ إِذَا کَانَ یَحُجُّ بِبَعْضٍ وَ یُبْقِی بَعْضاً لِقُوتِ عِیَالِهِ».[13]

«وسعت در مال، به‏اندازه‏اى که با بخشى از آن حج انجام دهد و بخشى را براى خوراک خانواده‏اش باقى بگذارد.»

در حدیث دیگرى نیز امام صادق علیه السلام فرمود: حج خانه خدا بر کسى که راهى به‏سوى او بیابد واجب است و راه همان داشتن هزینه سفر، مرکب، همراه با سلامتى بدن است و نیز بخشى که براى خانواده خود به‏جاى مى‏گذارد و بخشى نیز براى تأمین هزینه‏هاى زندگى پس از بازگشت از حج.

مرحوم‏صاحب‏جواهر رحمه الله نیزچهارمین‏شرطاز شرایط استطاعت را، داشتن امکانات مالى به‏اندازه نیازهاى سفر و تأمین نیازمندى‏هاى خانواده دانسته، مى‏گوید:

«فلو قصر ماله عن ذلک لم یجب علیه الحج بلا خلاف أجده، بل ربما ظهر من بعضهم الإجماع علیه، للأصل و عدم تحقق الإستطاعة بدونه».[14]

«پس اگر کسى مالى که دارد، کمتر از آن است که بتواند هزینه افراد تحت تکفل خود را بپردازد، حج بر او واجب نیست، قول خلافى نیز من در آن نیافتم، بلکه از اظهارات برخى‏ از فقها اجماع بر این مطلب فهمیده مى‏شود، به مقتضاى اصل، و تحقق نیافتن استطاعت بدون داشتن آن.»

لذا عزیزان حج‏گزار به این نکته توجه نموده، به‏شکلى عمل کنند که در نبود آن‏ها، به بازماندگانشان سخت نگذرد و این دوران را یکى از شیرین‏ترین لحظه‏هاى زندگى خود به‏حساب آورند. نکته جالب دیگر این‏که، قبل از حرکت مناسب است حاجى افراد خانواده خود را جمع نموده، آنان را به خانه دعوت کند و پس از محبّت به آن‏ها و خواندن دعا، در یک فضاى کاملًا صمیمى و معنوى از آنان خداحافظى کرده، عازم سفر حج شود.

برید بن معاویه عجلى گوید: امام باقر علیه السلام هرگاه تصمیم رفتن به حج را داشتند، خانواده خویش را در خانه جمع نموده، این‏گونه دعا مى‏کردند:

«اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْتَوْدِعُکَ الْغَدَاةَ نَفْسِی وَ مَالِی وَ أَهْلِی وَ وُلْدِی الشَّاهِدَ مِنَّا وَ الْغَائِبَ، اللَّهُمَّ احْفَظْنَا وَ احْفَظْ عَلَیْنَا، اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا فِی جِوَارِکَ، اللَّهُمَّ لا تَسْلُبْنَا نِعْمَتَکَ وَ لا تُغَیِّرْ مَا بِنَا مِنْ عَافِیَتِکَ وَ فَضْلِکَ».[15]

«بارخدایا! همانا من‏ [از] فردا، خود و مال و خانواده و فرزندانم، چه آنان که نزد من‏اند و چه آنان که نیستند، همه را به تو مى‏سپارم.

پروردگارا! در کنار خود ما را قرار ده، نعمت‏هایت را از ما نگیر و آن‏چه از سلامتى و فضل تو در اختیار ما است آن را تغییر مده.»

همچنین مستحب است مسافر پیش از سفر، خانواده خود را جمع نموده، دو رکعت نماز بخواند و بگوید:

«اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْتَوْدِعُکَ نَفْسِی وَ أَهْلِی وَ مَالِی وَ دِینِی وَ دُنْیَایَ وَ آخِرَتِی وَ أَمَانَتِی وَ خَاتِمَةَ عَمَلى‏».[16]

«بارخدایا! همانا من خود، خانواده، مال و فرزندانم و دنیا و آخرتم، و أمانت و پایان کارم را به تو مى‏سپارم.»

9- انتخاب مدیر

در زندگى جمعى مشکلات کمتر وجود دارد و در صورت بروز آن نیز با همکارى دیگر همسفران مشکلات راحت‏تر حل و مرتفع مى‏گردد. خوشبختانه‏ در سفر حج و عمره، مردم به صورت کاروانى حرکت مى‏کنند و درنتیجه با مشکلات تنها سفر کردن روبه‏رو نیستند. لیکن مسافرت‏هاى جمعى نیز مشکلات مخصوص به‏خود را دارد که پیشوایان اسلام براى رفع آن راه حل‏هاى زیبا و مناسبى را ارائه داده‏اند.

از جمله این راه‏حل‏ها، انتخاب یک‏نفر به‏عنوان مسؤول و مدیر اجرایى سفر است تا در لحظات تصمیم‏گیرى دچار تردید و دودلى نشوند، اختلافات تشدید نگردد و بتوانند به‏راحتى تصمیم‏گیرى نموده، به اهداف سفر نائل شوند.

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

«إذا خَرَجَ ثَلاثَةٌ فی سَفَرٍ، فَلْیُؤَمِّروا احَدَهُمْ».[17]

«هنگامى که سه نفر با یکدیگر به قصد مسافرت خارج مى‏شوند، باید یک‏نفر را از میان خود، به سرپرستى برگزینند».

اصحاب رسول خدا صلى الله علیه و آله نیز چنین عمل مى‏کردند و درباره فرد منتخب مى‏گفتند: این سرپرستى است که رسول خدا صلى الله علیه و آله تعیین کرده است.[18]

نافع مى‏گوید: در سفرى که با ابى سلمه و تنى چند همراه بودیم به ابى‏سلمه گفتم: امیر ما در این سفر تویى.[19]

از عبداللَّه مروزى نیز نقل شده که ابوعلى الرِّباطى در سفرى با او همراه شد. عبداللَّه به او گفت: تو فرمانده مى‏شوى یا من؟

ابوعلى گفت: تو فرمانده باش.

از آن پس عبداللَّه توشه سفر خود و ابوعلى را بر دوش حمل مى‏کرد تا آن که شبى باران در گرفت و عبداللَّه در تمام شب بالاى سر رفیق و همراهش ایستاد و عبایى را روى سر او گرفت تا باران روى او نریزد.

ابوعلى بارها گفت: براى خدا، براى خدا، این کار را نکن و عبداللَّه پاسخ مى‏داد: مگر نگفتى فرماندهى قطعاً از آن تو است؟ پس از گفته خود برنگرد و مرا مجبور مکن. ابوعلى گوید:

دوست مى‏داشتم مى‏مردم و به او نمى‏گفتم تو امیر باش.[20]

انتخاب فردى بااخلاق، مدبّر، باحوصله و پرکار براى مدیریت و اداره کارها در طول سفر، در مراحل‏ مختلف از جمله: زمان حرکت، تقسیم اتاق‏ها، کیفیت پخت و تقسیم غذا، و برنامه‏ریزى براى کارهاى دیگر تا بازگشت به‏وطن مى‏تواند از مشکلات و درگیریها و نزاع‏هاى احتمالى جلوگیرى کند و سفر را براى مسافران شیرین سازد.

فرد منتخب نیز باید خود را خدمتگزار مردم بداند و با تمام وجود در خدمت زائران باشد.

پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود:

«سیِّدُ الْقَوْمِ خادِمُهُمْ فِی السَّفَرِ».[21]

«بزرگ هر گروهى در سفر، خدمتگزار آن‏ها است».

10- انتخاب همراه‏

از توصیه‏هاى رسول خدا صلى الله علیه و آله و اهل بیت آن حضرت علیهم السلام به مسافران این است که تنها به مسافرت نروند و پیش از سفر براى خود همراهى انتخاب کنند تا آن‏ها را در لحظات حساس سفر یارى داده، از خستگى و تنهایى به‏در آیند و مددکار یکدیگر باشند.

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

«الرَّفِیقَ ثُمَّ السَّفَرَ».[22]

«اوّل‏ [انتخاب‏] رفیق و همراه، سپس مسافرت.»

امام کاظم علیه السلام فرمود:

از وصایاى رسول خدا صلى الله علیه و آله به على بن ابى‏طالب علیه السلام یکى این بود:

«لا تَخْرُجْ فِی سَفَرٍ وَحْدَکَ، فَإِنَّ الشَّیْطَانَ مَعَ الْوَاحِدِ، وَ هُوَ مِنَ الاثْنَیْنِ أَبْعَدُ ...».[23]

«به تنهایى مسافرت مکن؛ زیرا شیطان همراه فرد تنها است و او از دو نفر دورتر است.»

در حدیث دیگرى آمده است که رسول خدا صلى الله علیه و آله سه نفر را لعنت کرده است:

«الْآکِلَ زَادَهُ وَحْدَهُ وَ النَّائِمَ فِی بَیْتٍ وَحْدَهُ وَ الرَّاکِبَ فِی الْفَلاةِ وَحْدَهُ».[24]

«کسى که تنها غذا بخورد، و آن‏کس که تنها در خانه‏اى بخوابد و کسى که در دشت به‏تنهایى سفر کند.»

همچنین از اسماعیل بن جابر نقل شده که گوید:

در مکه خدمت امام صادق علیه السلام بودم، که مردى از اهالى مدینه وارد شد.

حضرت از وى سؤال فرمود: چه کسى همراه تو بود؟

پاسخ داد: هیچ‏کس همراه من نبود!

امام صادق علیه السلام فرمود: اگر همراهى مى‏داشتى من ادب تو را مى‏ستودم، سپس فرمود: یک‏نفر شیطان است، دونفر نیز شیطانند و سه نفر همراه و چهارنفر رفیقان‏اند.

از مجموع این روایات به‏خوبى مى‏توان فهمید که پیشوایان دینى، مردم را از تنها سفر کردن منع و آنان را به مسافرت دسته‏جمعى ترغیب نموده‏اند. بدیهى است آن کس که براساس ضرورت، گاهى مجبور مى‏شود تنها غذا بخورد یا در خانه‏اى تنها بخوابد و یا تنها سفر کند، هرگز مورد لعن قرار نمى‏گیرد. بلکه تنها کسانى که مى‏توانند و چنین نمى‏کنند مخاطبین روایت‏اند.

اگر نگاهى گذرا به مسافرت در گذشته داشته باشیم، به‏خوبى مفهوم این توصیه‏ها را درک مى‏کنیم؛ زیرا درگذشته عوامل بسیارى؛ مانند بدى آب و هوا، نبود جاده‏هاى مناسب، ناامنى در جاده‏ها، نبود امکانات رفاهى و آب و غذا در طول مسیر، نبود مرکب مناسب‏ و ... جان مسافرانِ تنها را تهدید مى‏کرد، علاوه بر آن، ایجاد اضطراب و وحشت و درنهایت افسردگى، از دیگر نتایج سفرهاى فردى بود و پیشوایان معصوم براى پیشگیرى از این‏گونه عوارض، به مردم توصیه کرده‏اند که به‏تنهایى مسافرت نکنند.[25]

 

 



[1] ( 1)- الحج و العمره فی القُرآن و السنه، ص 257، ح 718

[2] ( 1)- سنن ابى‏داوود، ج 2، ص 179، ح 188

[3] ( 2)- نهج‏البلاغه: خطبه 1

[4] ( 3)- کافى، ج 4، ص 199، ح 2

[5] ( 4)- علل‏الشرایع: 404

[6] ( 5)- علل‏الشرایع: 405

[7] ( 1)- کافى، ج 4، ص 281، ح 1

[8] ( 1)- خوشبختانه در سال‏هاى اخیر توسط بعثه مقام معظم رهبرى و سایر علما و اندیشمندان، گام‏هاى مؤثرى در این زمینه برداشته شده، کتب، مجلات، فیلم و دیگر ابزار آموزشى مورد نیاز تا حد زیادى فراهم آمده که حاجیان عزیز باید به‏موقع آن‏ها را تهیه نمایند و بهره ببرند و پیش از سفر، خود را کاملًا آماده نمایند.

[9] ( 1)- من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 519

[10] ( 1)- تاریخ دمشق، ج 26، ص 211

[11] ( 2)- الحج و العمرة فی الکتاب و السنه: ص 246، ح 680

[12] ( 1)- آل‏عمران: 97

[13] ( 2)- وسائل‏الشیعه، ج 11، ص 37، ح 14181

[14] ( 1)- جواهرالکلام، ج 17، ص 273

[15] ( 1)- وسائل‏الشیعه، ج 11، ص 380، ح 15065

[16] ( 1)- وسائل‏الشیعه، ج 11، ص 379، ح 15064

[17] ( 1)- سنن ابى‏داوود، ج 3، ص 36، ح 2608

[18] ( 2)- محجةالبیضاء، ج 4، ص 58

[19] ( 1)- سنن ابى‏داوود، ج 3، ص 36، ح 2609

[20] ( 2)- محجة البیضاء، ج 4، ص 59

[21] ( 1)- محجة البیضاء، ج 4، ص 61

[22] ( 1)- وسائل‏الشیعه، ج 11، ص 408، ح 15123

[23] ( 2)- وسائل‏الشیعه، ج 11، ص 410، ح 15127

[24] ( 3)- همان: ح 15129

[25] قاضى عسکر، على، آداب سفر حج، 1جلد، نشر مشعر - تهران، چاپ: دوم، 1382. صص 31 الی 46

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۱۳
نقی سنایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی