پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

152- آداب اخلاقی سفر حج 1

دوشنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۶، ۰۴:۵۰ ب.ظ

1- تعیین هدف‏

سیر و سفر با انگیزه‏ هاى دینى و عقلانى، از دیدگاه اسلام امرى پسندیده و مقبول است. خداوند متعال در آیات متعددى از قرآن کریم مردم را به سیر و گردش در زمین دعوت نموده، از آنان خواسته است تا با سفر به گوشه و کنار جهان، در تاریخ و سرنوشت نهایى ملت‏ها بیاندیشند و از حوادث، رخدادها و خوب و بد زندگى امت‏هاى گذشته درس عبرت بگیرند:

«أَوَلَمْ یَسِیرُوا فِی اْلأَرْضِ فَیَنْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ ...»؛[1]

«آیا در زمین نگشته‏ اند تا ببینند فرجام کسانى که پیش از آن‏ها زیسته‏ اند چگونه بوده است؟»

سفر الهى و معنوى حج نیز به دلیل اهمیتى که در اسلام دارد باید با انگیزه‏اى الهى و با قصد قربت و به ‏صورتى هدفمند انجام شود تا حاجى بتواند به دستاوردهاى درنظر گرفته شده از سوى خداوند، دست یابد.

امام صادق علیه السلام فرمود:

«الْحَجُّ حَجَّانِ: حَجٌّ لِلَّهِ وَ حَجٌّ لِلنَّاسِ، فَمَنْ حَجَّ لِلَّهِ کَانَ ثَوَابُهُ عَلَى اللَّهِ الْجَنَّةَ، وَ مَنْ حَجَّ لِلنَّاسِ کَانَ ثَوَابُهُ عَلَى النَّاسِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ».[2]

«حج دو گونه است: 1- حج براى خدا 2- حج براى مردم، پس آن‏کس که براى خدا حج گزارد، از خداوند پاداش بهشت گیرد و آن‏کس که براى مردم حج به‏ جاى آورد، پاداش آن در روز قیامت با مردم است!»

از این روایت به‏ خوبى مى‏توان فهمید که هدف و انگیزه تا چه ‏اندازه در سفر حج تأثیرگذار است.

بنابراین اگر حاجى با هدف خداخواهى، خداجویى، تحول روحى و اخلاقى، و پالایش روح و جان در این راه گام نهد، اعمال و رفتار خود را نیز با این اهداف منطبق مى ‏سازد و درنتیجه در حرمین شریفین پیوسته به نماز و دعا و عبادت و تفکر در حقایق اسلام و تاریخ زندگى پیامبران و امامان و یاران باوفا و پاک باخته آنان مى ‏پردازد، از لحظه‏ لحظه سفر بهره‏ گیرى مى‏ کند، پرده‏ هاى غفلت را از جلو چشمانش کنار مى ‏زند تا هنگام رسیدن به مرقد معشوق در مدینه و معبد عشق در مکه، کاملًا روح و جان خویش را صیقل داده، رنگ الهى و معنوى به خود بگیرد.

و اگر حاجى به قصد تفریح و استراحت به حج بیاید، به‏ گونه‏ اى دیگر رفتار خواهد کرد، بیشتر به مسکن بهتر، غذاى لذیذتر، و خرید کالاى بیشتر و ارزان‏تر مى‏ اندیشد و به‏ جاى حضور در حرمین شریفین در کوچه و خیابان و بازار پرسه مى‏ زند و در پایان سفر نیز با کوله‏ بارى از اجناس پرزرق و برقِ دنیایى به دیار خویش بازمى‏ گردد.

رسول خدا صلى الله علیه و آله در یک تقسیم‏ بندى تنبّه‏ آفرین، حاجیان امت خود در آخرالزمان را به سه دسته تقسیم فرموده، وضعیت آنان را این‏ چنین پیش‏بینى کرده است:

دسته اول: ثروتمندان که با انگیزه تفریح و خوشگذرانى به حج مى‏ روند.

دسته دوم: گروه ‏هاى متوسط جامعه که با هدف تجارت و سوداگرى راهى زیارت خانه خدا مى ‏شوند.

دسته سوم: نیازمندان و فقیران که براى خودنمایى و ریاکارى عازم آن دیار مى ‏شوند.[3]

و طبیعى است که هیچ یک از این سه دسته، بهره و نصیب معنوى از این سفر نخواهند داشت.

از این‏رو حاجیان پیش از سفر، باید هدف و انگیزه خود را مشخص کنند و سپس در راستاى همان اهداف درنظر گرفته شده، برنامه‏ ریزى نموده، سفر را آغاز نمایند.

2- توبه و استغفار

پس از آن‏که خداخواهى و خداجویى به‏عنوان هدف مشخص شد، حاجى باید زنگارهاى گناه و معصیت را از جان و دل بزداید، و روح را از تیرگى‏ها پاک کند تا زمینه را براى راه‏یابى به محضر حق و حریم عشق و پذیرش در پیشگاه معبود فراهم سازد.

امام صادق علیه السلام فرمود:

«إذا ارَدْتَ الْحَجَّ ... ثُمَّ اغْسِلْ بِمَاءِ التَّوْبَةِ الْخَالِصَةِ مِنَ الذُّنُوبِ ...».[4]

«هرگاه اراده حج کردى ... با آب توبه خالص گناهانت را بشوى ...»

 

حاجى در سفر حج و عمره میهمان خداوند است و از آن‏جا که خالق، به ظاهر خلق نمى‏نگرد بلکه به باطن نظر دارد، لذا به روح و جان حاجى نظر مى‏افکند و روا نیست انسان با آلودگى به محضر حق وارد شود.

عادت مردم در میهمانى‏ها این است که از محل کار خود به خانه رفته، جسم خویش را شستشو داده، لباس‏هاى تمیز پوشیده، موها را شانه زده، خود را معطر مى‏کنند و سپس به میهمانى مى‏روند و هرچه میزبان درنظر آن‏ها مهم‏تر باشد، این‏گونه آداب را بیشتر رعایت مى‏کنند.

حال چه‏کسى از خداوند عظمتش بیشتر است؟ آیا از ادب به‏دور نیست که انسان در پیشگاه خالق و آفریننده خود با قلبى مالامال از گناه و معصیت شرفیاب شود؟ خدایى که به تمام افکار و اسرار نهان ما آگاه است، اعمال ما را مى‏داند و از نیات ما باخبر است.

از این رو پیش از ورود به حرمین شریفین لازم است حاجى خانه دل را از گناه پاک نماید، آن‏گاه به‏سوى کوى دوست حرکت کند.

توبه نیز باید حقیقى و به بیان قرآن کریم توبه نصوح باشد:

یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً

نَصُوحاً عَسى‏ رَبُّکُمْ أَنْ یُکَفِّرَ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ یُدْخِلَکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا اْلأَنْهارُ ....[5]

«اى کسانى که ایمان آورده‏اید، به درگاه خدا توبه‏اى راستین کنید، امید است که پروردگارتان، بدى‏هایتان را از شما بزداید و شما را به باغ‏هایى که از زیر [درختان‏] آن جویبارها روان است درآورد ...»

خواجه اگر توبه نصوح کند


هردمى، عالمى فتوح کند




 

توبه نصوح، توبه بدون بازگشت است و نیازمند یک تصمیم جدى و قاطع.

روشى که براى دستیابى به توبه نصوح از سوى پیشوایان دینى ارائه گردیده، چنین است:

گناهکار ابتدا باید از عملکرد بد خویش پشیمان شود، سپس تصمیم بگیرد از این پس خود را به معاصى نیالاید و گناهان مرتکب‏شده را ترک گوید، آن‏گاه از پیشگاه خداوند طلب مغفرت و آموزش کند.

گناهان نیز بر دو قسم‏اند:

1- حقّ‏اللَّه 2- حق‏الناس‏

دسته اول گناهانى است که مستقیماً به خداوند ارتباط پیدا مى‏کند، مثلًا نمازى را نخوانده، روزه‏اى نگرفته و ....

توبه این‏گونه گناهان آن است که انسان از نافرمانى خداوند پشیمان شود، سپس تصمیم بگیرد گذشته را جبران کند، نمازها و روزه‏ها را قضا نماید و از این‏پس نیز فرایض دینى را در موعد مقرر به‏جاى آورد. آن‏گاه از خداوند طلب مغفرت و آمرزش کند.

دسته دوم گناهانى است که به مردم ارتباط پیدا مى‏کند، همچون غیبت، افترا، سرقت، ظلم و ستم و ....

توبه این‏گونه گناهان، پس از پشیمانى و تصمیم به ترک گناه، آن است که در صورت امکان رضایت مردم را جلب و سپس از پیشگاه حق، طلب مغفرت نماید. اگر مالى از کسى به زور گرفته، آن را به صاحبش برگرداند و اگر صاحبش را نمى‏شناسد با اذن مرجع تقلید از سوى صاحب اصلى صدقه دهد، اگر غیبت دیگران را کرده از آن‏ها حلالیت بطلبد و پس از آن استغفار نماید.

زمنجلاب هوس گر برون نهى قدمى‏


نزول در حرم کبریا توانى کرد

اگر ز هستى خود بگذرى یقین مى‏دان‏


که عرش و فلک زیر پا توانى کرد




 

پشیمانى از گناه، آغازى براى جبران گناهان است و به‏قول صائب، شاعر نامدار:

ابر رحمت را کند اشک ندامت مایه‏دار


آبروى عفو در شرمندگى پوشیده است‏




 

خداوند در قرآن کریم مى‏فرماید:

وَ أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُمَتِّعْکُمْ مَتاعاً حَسَناً إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى وَیُؤْتِ کُلَّ ذِی فَضْلٍ فَضْلَهُ ....[6]

«از پروردگارتان آمرزش بخواهید، سپس به درگاه او توبه کنید [تا این‏که‏] شما را با بهره‏مندى نیکویى تا زمانى معین بهره‏مند سازد و به هر شایسته نعمتى، از کرم خود عطا کند ...»

3- اخلاص در نیت‏

اخلاص شرط اساسى در تمامى عبادات است، هرکس عبادتى را براى خودنمایى و ریا و یا دستیابى به امور مادى و دنیایى انجام دهد، از آن عمل هرگز بهره و نصیبى نخواهد برد.

این اصل مهم به‏اندازه‏اى کارساز و تعیین‏کننده است که اگر رزمنده و جهادگرى در میدان نبرد شرکت کند و هدفش دستیابى به غنایم جنگى و یا چیره‏شدن و انتقام‏گیرى از دشمن باشد و در این راه کشته شود، شهید به‏حساب نمى‏آید.

رسول گرامى اسلام صلى الله علیه و آله فرمود:

«إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّیَّاتِ».[7]

«جز این نیست که اعمال به نیت‏ها است.»

در حدیثى دیگر فرمود:

«اذا عَمِلْتَ عَمَلًا فَاعْمَلْ للَّهِ خالِصاً، لانَّهُ لا یَقْبَلُ مِنْ عِبادِهِ الأَعْمالَ إلّاما کانَ خالِصاً».[8]

«هرگاه کارى را انجام دادى، آن را تنها براى خدا انجام ده؛ زیرا خداوند تنها اعمال خالص را از بندگان خود مى‏پذیرد.»

پس بر سالکان این طریق است که با نیتى پاک و خالص در سرزمین وحى گام نهند، دل به غیر خدا نبندند و در انجام اعمال جز قرب و نزدیکى به‏ حق‏تعالى چیز دیگرى را نخواهند و درنظر نگیرند.

امیرمؤمنان على علیه السلام فرمود:

«کَیْفَ یَسْتَطیعُ الإخْلاصَ مَنْ یَغْلِبُهُ الْهَوى‏».[9]

«آن‏کس که هوى و هوس بر وى چیره، چگونه مى‏تواند اخلاص داشته باشد؟»

حاجیان باید سفر را با مبارزه با نفس آغاز کنند و پس از غلبه بر آن، قصد کوى دوست کرده، با تمام وجود به‏سوى او روند، در چنین حالى است که به همه‏چیز خواهند رسید.

امام عسکرى علیه السلام فرمود:

«لَوْ جَعَلْتُ الدُّنْیا کُلَّها لُقْمَةً واحِدَةً و لَقَّمْتُها مَنْ یَعْبُدُ اللَّهَ خالِصاً لَرَأَیْتُ انّی مُقَصِّرٌ فی حَقِّهِ».[10]

«اگر همه دنیا را یک لقمه کرده، در دهان کسى گذارم که خدا را از روى اخلاص پرستش و عبادت کند، باز مى‏بینم که در حق او کوتاهى کرده‏ام!»

4- زاد و توشه حلال‏

بر حاجى است که هزینه سفر و زاد و توشه خود را از مال حلال برگیرد تا توفیق عبادت پیدا کند و بتواند در بهترین اماکن روى کره زمین، شیرینى مناجات با خدا را لمس و از عبادات خود لذّت ببرد.

خداوند در قرآن کریم، به رسولان خود این‏چنین دستور مى‏دهد:

یا أَیُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ الطَّیِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّی بِما تَعْمَلُونَ عَلِیمٌ.[11]

«اى رسولان، از چیزهاى پاکیزه بخورید و کار شایسته کنید که من به آن‏چه انجام مى‏دهید دانا هستم.»

و در آیه‏اى دیگر خطاب به مؤمنان مى‏فرماید:

یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُلُوا مِنْ طَیِّباتِ ما رَزَقْناکُمْ وَ اشْکُرُوا لِلَّهِ إِنْ کُنْتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ.[12]

«اى کسانى که ایمان آورده‏اید، از نعمت‏هاى پاک و پاکیزه‏اى که روزى شما کرده‏ایم‏ بخورید و خدا را شکر کنید، اگر تنها او را مى‏پرستید.»

استفاده از زاد و توشه حلال و بهره‏گیرى از نعمت‏هاى پاک، وظیفه رسولان و همه مؤمنان و دلباختگان به خداوند است. و آن‏ها که اموالشان را از راه حرام و یا شبهه‏ناک به‏دست آورده‏اند، باید پیش از سفر، دارایى خود را تزکیه کنند، خمس و زکات و ردّ مظالم و دیگر حقوق مردم را به صاحبان اصلى آن بپردازند، سپس لباس احرام بپوشند وگرنه، در میقات پذیرفته نمى‏شوند و هرگز در حریم کبریایى حق وارد نخواهند شد، گرچه به‏صورت ظاهر جسم آنان در چنین اماکن مقدسى در گردش باشد.

امام باقر علیه السلام فرمود:

«لا یَقْبَلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلّ حَجّاً وَ لا عُمْرَةً مِنْ مالِ حَرامٍ».[13]

«خداوند حج‏وعمره بامال حرام را نمى‏پذیرد.»

و در روایتى دیگر فرمود:

«مَنْ أَصَابَ مَالًا مِنْ أَرْبَعٍ لَمْ یُقْبَلْ مِنْهُ فِی أَرْبَعٍ: مَنْ أَصَابَ مَالًا مِنْ غُلُولٍ أَوْ رِبًا أَوْ خِیَانَةٍ أَوْ سَرِقَةٍ لَمْ یُقْبَلْ مِنْهُ فِی زَکَاةٍ وَ لا فِی صَدَقَةٍ وَ لا فِی حَجٍّ وَ لا فِی عُمْرَةٍ».[14]

«کسى که از چهار طریق مالى به‏دست آورد، هزینه‏کردن آن درآمد، در چهار چیز پذیرفته نمى‏شود:

کسى که مالى را از راه فریب، ربا، خیانت و یا سرقت به‏دست آورد و با آن زکات یا صدقه دهد و یا به حج و عمره رود، خداوند از او نمى‏پذیرد.»

رسول خدا صلى الله علیه و آله نیز فرمود:

هنگامى که مردى با مال حرام به حج مى‏رود و [در میقات‏] مى‏گوید:

«لَبَّیْک، اللَّهُمَّ لَبَّیْک ...»؛

«به فرمانبردارى ایستاده‏ام، بارخدایا! در اطاعت و خدمت تو هستم».

خداوند در پاسخ به او مى‏فرماید:

«لا لَبَّیکَ وَلا سَعْدَیکِ، حَتّى‏ تَرُدَّ ما فِی یَدَیْکَ»؛[15]

«نه، به فرمانبردارى نایستاده‏اى و در اطاعت و خدمت نیستى، تا آن‏که هرچه در اختیار و در دست تو است، به صاحبان آن بازگردانى.»

و در حدیثى دیگر فرمود:

«... و حَجُّکَ مَرْدُودٌ إِلَیْکَ».

«حج تو، به تو برگردانده مى‏شود.»[16]

احمد بن حنبل در اشعارى که منسوب به او است مى‏گوید:

إذا حَجَجْتَ بِمالٍ اصْلُهُ سُحْتُ‏


فما حَجَجْتَ ولکن حَجَّتِ الْعِیرُ

لا یَقْبَلُ اللَّه إلّاکُلَّ طَیّبةٍ


ما کُلُّ مَن حَجَّ بیتَ اللَّه مَبرُورٌ[17]




 

«با مالى حج گزاردى که اصل آن حرام است، پس تو حج انجام‏نداده‏اى، بلکه حیوانى حج گزارده است.

خداوند جز پاک را نپذیرد، این‏گونه نیست که هرکس حج خانه خدا کند، حج او مبرور و پذیرفته باشد.»

5- خداحافظى و حلالیت‏طلبى‏

حاجى هرگاه تصمیم مى‏گیرد به حج مشرف شود، براساس توصیه امام صادق علیه السلام، شایسته است آن را به اطلاع برادران دینى خود برساند. آن حضرت به نقل از رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

«حَقٌّ عَلَى الْمُسْلِمِ إِذَا أَرَادَ سَفَراً أَنْ یُعْلِمَ إِخْوَانَهُ وَ حَقٌّ عَلَى إِخْوَانِهِ إِذَا قَدِمَ أَنْ یَأْتُوهُ».[18]

«مسلمانى که قصد مسافرت دارد، شایسته است برادران خویش را آگاه سازد، بر برادران او نیز لازم است هنگام بازگشت به دیدن وى بیایند.»

انجام این دستورالعمل مى‏تواند ثمرات و برکات فراوانى را به‏دنبال داشته باشد؛ یکى از این برکات، زدودن تیرگى‏ها و کدورت‏ها از دل انسان‏ها است.

افراد بشر به دلیل اجتماعى بودن، در زندگى شخصى و اجتماعى خود گرفتار تضادها و مشکلاتى مى‏شوند که درنتیجه رنجش و نارضایتى دیگران را به‏دنبال دارد، همسر، فرزندان، برادران و خواهران، همسایگان، همکاران، مردم کوچه و بازار و ....

اگر به یکى از این کسان ظلمى روا داشته، غیبتى کرده، حقوقى از آنان پایمال نموده، روابط غیرصمیمانه با آنان داشته، ناسزا و دشنامى به آن‏ها داده و ... لازم است پیش از سفر به عنوان خداحافظى نزد آنان رفته، حلالیت بطلبد و به آن‏ها بگوید، من عازم سفر خانه خدا هستم و از آن‏جا که در این سفر میهمان خداوندم و او از راز و درون من باخبر است، نمى‏خواهم با دل آلوده به کینه و کدورت در محضر او حضور یابم. من در این سفر براى شما دعا مى‏کنم، شما نیز اگر حقى به گردن من دارید، مرا حلال کنید. به یقین چنین برخوردى عاطفه طرف مقابل را تحریک نموده، اشک از دیدگانش جارى مى‏شود و رضایت مى‏دهد و فضایى کاملًا معنوى و الهى را بر زندگى حاجى و دیگران حاکم مى‏سازد. و پس از آن زمینه براى بهره‏گیرى هرچه بیشتر از حج فراهم مى‏شود؛ زیرا حاجى تصمیم گرفته است تا در این سفر، قلب خود را لبریز از محبت خدا کند. اگر بخشى از قلب را کدورت و کینه نسبت به مردم پر کرده باشد، تنها بخش خالى آن ظرفیت خواهد داشت و اگر آن ظرفیت پرشده از کینه، خالى شود به یقین جاى بیشترى براى ذخیره معرفت و عشق به‏حق فراهم مى‏آید.

در این‏جا توجه به این نکته مهم نیز ضرورى است که در بسیارى اوقات شیطان مانع ایجاد کرده، انسان را وسوسه مى‏کند که اگر نزد دیگران بروم و این حرکت را آغاز کنم، ممکن است باعث حقارت و کوچکى من شود و همین وساوس شیطانى انسان را از دستیابى به یک نعمت بزرگ محروم سازد.

خودشکنى و پرهیز از کبر و غرور زمینه پاکى از گناه و آمرزش را فراهم مى‏آورد و اگر حاجى خودشکنى را پیش از سفر آغاز نکند، بهره لازم را نخواهد برد.

امام صادق علیه السلام مى‏فرماید:

«کَانَ أَبِی یَقُولُ:

مَنْ أَمَّ هَذَا الْبَیْتَ حَاجّاً أَوْ مُعْتَمِراً مُبَرَّأً مِنَ الْکِبْرِ رَجَعَ مِنْ ذُنُوبِهِ کَهَیْئَةِ یَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ».[19]

«پدرم امام باقر علیه السلام پیوسته مى‏فرمود:

کسى که براى حج یا عمره قصد این خانه کند، در حالى‏که از کبر و خودپسندى برى و دور باشد، همانند روزى که از مادر متولد گردیده، از گناهان پاک مى‏شود.»

بنابراین، بر حاجى لازم است از اقوام و دوستان و همسایگان و همکاران حلالیت بخواهد و سپس عازم دیار نور شود.[20]

 

 



[1] ( 1)- غافر: 21

[2] ( 1)- وسائل الشیعه، ج 11، ص 109، ح 40؛ ثواب‏الاعمال، ج 74، ص 16

[3] ( 1)- تهذیب، ج 5، ص 463، ح 1613- تاریخ بغداد، ج 10، ص 296

[4] ( 2)- مصباح‏الشریعه، ص 142

[5] ( 1)- تحریم: 8

[6] ( 1)- هود: 3

[7] ( 1)- کنزالعمال، ج 7272؛ صحیح مسلم، ج 6، ص 46

[8] ( 2)- بحارالانوار، ج 77، ص 103

[9] ( 1)- غررالحکم، ح 6977

[10] ( 2)- بحارالانوار، ج 70، ص 245، ح 19

[11] ( 1)- مؤمنون: 51

[12] ( 2)- بقره: 172

[13] ( 1)- بحارالانوار، ج 96، ص 120

[14] ( 1)- امالى صدوق، ص 442

[15] ( 2)- هدایة السالک، ج 1، ص 136

[16] ( 1)- همان.

[17] ( 2)- همان، ص 137

[18] ( 1)- وسائل‏الشیعه، ج 11، ص 448، ح 15227

[19] ( 1)- کافى، ج 4، ص 252، ح 2

[20] قاضى عسکر، على، آداب سفر حج، 1جلد، نشر مشعر - تهران، چاپ: دوم، 1382. صص 13 الی 30

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۱۳
نقی سنایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی