پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

197- آداب اخلاقی آموختن: رعایت اولویت‏ها

جمعه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۷:۲۱ ب.ظ

دوران دانشجویى به گونه‏ اى است که اگر دانشجو تلاش بسیار کند و از لحظات و ساعات عمرش کامل و بهینه بهره گیرد، باز هم نمى‏ تواند به مسئولیت‏ هاى واجب و ضرورى‏اش، جامه عمل بپوشاند.

یعنى مسئولیت‏ ها و وظایفِ دینى، اجتماعى، علمى، فرهنگى و سیاسى دانشجو به اندازه‏اى است که دیگر فرصتى براى انجام کارهاى مباح و مستحب باقى نمى ‏ماند. البته این موضوع نه اختصاص به دانشجویان دارد و نه ویژگى دوران معاصر است. شهید اول، در این‏باره فرموده‏ اند: «گذراندن عمر در کارهاى مباح و پرداختن به امور غیرضرورى، هر چند به میزان اندک، حاصلى جز زیان ندارد.»[1] در عین حال، دانشجویان با توجه به نقش ویژه و انکارناپذیرشان در جامعه، وظایف و مسئولیت‏ هاى سنگین‏ترى بر عهده دارند.

مهم‏ترین وظیفه دانشجویان تحصیل دانش‏ هاى سودمند براى جامعه است. دانش‏ هایى که در جهت رشد و پیشرفت فراگیر جامعه اسلامى باشد. بنابراین لازم است در کلاس درس و خارج از کلاس، همواره در پى فهم مسائل ضرورى و مفید برآیند و هرگز وقت خود را صرف مسائل غیرضرورى نکنند. مسائلى که دانستن آنها، صرفاً بار اطلاعاتى آدمى را مى‏ افزاید و هیچ تأثیرى در سعادت دنیوى و اخروى فرد و جامعه ندارد، رهزن عمر و اندیشه‏ اند. امام على علیه السلام، در این‏باره، به دانشجویان توصیه مى ‏کند که به دنبال فهم و حل مسائلى باشید که دانستن آنها لازم است و جهل در آنها پذیرفتنى نیست:

«سَلْ عَمّا لابدَّ لک من عِلْمِهِ [عَمَلِهِ؟] و لاتعذر فى جهله»[2]

و یا مى ‏فرماید:

دانش‏ ها بیشتر از آن‏اند که تو بتوانى همه آنها را بیاموزى و بر آنها احاطه یابى؛ پس باید گلچین کرده و از هر دانشى بهترین‏ هاى آن را برگزینى.[3]

پیامبر اکرم، وارد مسجد شدند و دیدند که گروهى از مردم، در اطراف شخصى حلقه زده‏اند.

پرسیدند: «این کیست؟» گفتند: «شخصى بسیار دانشمند و علّامه است.» پیامبراکرم از علم او پرسید.

مردم گفتند: «داناترین مردم نسبت به انساب عرب و وقایع و ایام جاهلیت و اشعار عربى است.» پیامبر فرمودند: «این دانشى است که اگر کسى آن را نداند ضرر نکرده است و کسى که آن را مى ‏داند، سودى نمى‏ برد.»[4]

بررسى مصداقى‏

دانشجوى متعهد و مسئولیت‏ پذیر، در دوران دانشجویى خود، وظایف و مسئولیت‏ هاى متعددى را بر دوش خود احساس مى‏کند؛ از سویى به عنوان دانشجو، وظایف علمى سنگینى را بر عهده دارد و از سوى دیگر وظایف فرهنگى و اجتماعى و احیا و ترویج شعایر دینى نیز از جمله دغدغه‏ هاى‏ بزرگ اوست. در جایى که انجام وظایف علمى با وظایف فرهنگى و اجتماعى تعارض پیدا کند، چه باید کرد؟ اگر امر دایر شود بین شرکت و فعالیت در برنامه ‏هاى فرهنگى تشکل خاصى که شما در آن عضویت دارید، و درس خواندن و دانش‏ اندوزى، کدام را باید مقدم داشت؟ آیا باید اصالت را به علم‏ اندوزى داد یا به فعالیت‏ هاى فرهنگى و امثال آن؟ در این زمینه با دوستان خود، گفتگو کنید، هر گزینه ‏اى را که انتخاب مى‏ کنید، دلیل آن را نیز به صورت مشروح و مستند بیان نمایید.[5]

 

 



[1] ( 1). و مِن الخُسران صَرفُ الزمانِ فى المباح و ان قلَّ.( رضا مختارى، سیماى فرزانگان، ص 106)

[2] ( 2). عبدالواحد الآمدى، غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، باب 39، ص 394 و 395، حدیث 46

[3] ( 3). العلمُ اکثرُ مِن انْ یُحاطَ به، فَخُذُوا من کلِّ علمٍ احْسَنَهُ.( همان، فصل 1، ص 120، حدیث 2198)

[4] ( 4). محمدبن یعقوب کلینى، اصول الکافى، ج 1، کتاب فضل العلم، باب 2، حدیث 1

[5] شریفى، احمدحسین، آیین زندگى (اخلاق کاربردى)، 1جلد.صص 49 الی 51

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۲/۲۷
نقی سنایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی