پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

195- آداب اخلاقی آموختن: انگیزه الهى (اخلاص)

پنجشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۵۸ ق.ظ

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله، در حدیث بسیار مشهور و معتبرى مى ‏فرماید:

هر کس خود را چهل روز براى خدا خالص کند، چشمه ‏هاى حکمت از قلب او بر زبانش جارى خواهد شد.[1]

نخستین موضوعى که دانشجو باید به طور جد به آن توجه کند، نیّت و انگیزه تحصیل است. بر اساس نظام اخلاقى اسلام، نیت و انگیزه، بیش از خود عمل اهمیت دارد و به همین دلیل است که پیامبر اکرم فرموده‏اند: «نیت مؤمن بهتر از عمل اوست.»[2]

اصولًا، ماهیت هر عملى با توجه به نیتى که فرد در انجام آن داشته است، مشخص مى ‏شود،[3] بر اساس نظام اخلاقى اسلام، صرف «حُسن فعلى»، یعنى خوب بودن کار، براى ارزش‏گذارى اخلاقى آن کافى نیست؛ بلکه «حُسن فاعلى»، یعنى نیّت خوب داشتن در انجام آن، نیز باید به آن ضمیمه شود. افزون بر این، در برخى روایات معتبر، نیت، عین عمل معرفى شده است.

امام صادق علیه السلام فرمود: «نیت برتر از عمل است، آگاه باشید که نیت خودِ عمل است.» سپس در تأیید این سخن آیه‏اى از قرآن را ذکر کردند که مى‏فرماید: «قُل کلٌّ یَعمَلُ على شاکِلَتِهِ‏؛ بگو همگان بر اساس شاکله خود رفتار مى‏کنند» و «شاکله» را به «نیت» تعریف کردند.[4] حضرت امام خمینى قدس سره در توضیح این حدیث که نیت را عین عمل معرفى مى‏کند، مبالغه‏آمیز دانستن این حدیث را نادرست شمرده و مى‏فرماید:

این، مبنى بر مبالغه نیست، چنانچه بعضى احتمال داده‏اند، بلکه مبنى بر حقیقت است؛ زیرا نیت، صورت کامله عمل و فصل محصِّل او است، و صحت و فساد و کمال و نقص اعمال به آن است.

چنانچه عمل واحد به واسطه نیت، گاهى تعظیم و گاهى توهین است؛ و گاهى تام و گاهى ناقص است؛ و گاهى از سنخ ملکوت اعلى و صورت بهیه جمیله دارد و گاهى از ملکوت اسفل و صورت موحشه مدهشه دارد. ظاهر نماز على بن ابى‏طالب علیه السلام و نماز فلان منافق در اجزاء و شرایط و صورت ظاهرىِ عمل هیچ تفاوتى ندارد، لیکن آن یک با آن عمل معراج الى اللَّه کند و صورتش ملکوت اعلى است؛ و دیگرى با آن عمل به جهنم سقوط کند و صورتش ملکوت اسفل است و از شدت ظلمت شبیه ندارد ....[5]

با توجه به مطالب بالا و همچنین آیات و روایات دیگرى که در این موضوع وارد شده است، مى‏توان گفت کار اخلاقى و ارزشمند از دیدگاه اسلام کارى است که صرفاً براى رضایت خداوند انجام گرفته باشد. البته رضایت الاهى مراتب و درجات متفاوت و مختلفى دارد. به تعبیر دیگر، ارتباط نیت با خداوند درجات و مراتب مختلفى دارد: برخى به نیت بهره‏مندى از نعمت‏هاى الاهى و دخول در بهشت کارهاى خود را انجام مى‏دهند و انگیزه برخى دیگر در انجام کارهاى خود رهایى از عذاب الاهى و ترس از جهنم است و دسته سومى نیز در انجام کارهایشان، صرفاً رضایت و خشنودى خداوند را در نظر مى‏گیرند و نه هیچ چیز دیگر.

نکته مهم در زمینه تأثیر نیت در ارزشمندى کارها این است که تأثیر نیت روى کار و تأثیر کار در تکامل نفس انسان و رسیدن او به سعادت ابدى، تأثیرى تکوینى است، نه قراردادى. به تعبیر دیگر، نیت، بیانگر یک رابطه حقیقى است و نه یک رابطه قراردادى. عملِ بدون نیت، در حقیقت، یک کالبد مرده است که با دل و روح انسان ارتباط نمى‏یابد.[6] تذکر این نکته مفید است که منظور از این نیتى که‏ شرط ارزش اخلاقى است، این نیست که انسان پیش از انجام عمل اخلاقى، با خودش بگوید «این کار را انجام مى‏دهم قربة الى الله» و همچنین منظور این نیست که معانى این الفاظ را در ذهن خود حاضر کند. همچنین منظور از نیت، حضور قلب و توجه داشتن به نوع عملى که انجام مى‏دهیم نیست؛ بلکه منظور از این نیت، داعى و انگیزه کار است. منظور این است که تنها عاملى که موجب انجام این کار شود، انگیزه الهى و پیروى از خداوند باشد، نه آنکه از روى ریا و خوشایند دیگران بخواهد آن عمل را انجام دهد.[7] در ارزش‏گذارى تحصیل علم و دانش‏اندوزى نیز، نقش عمده بر عهده نیّت دانشجو است. علم‏اندوزى در صورتى ارزشمند است و ما را به سعادت و کمال نهایى نزدیک مى‏کند که هدف اصلى از تحصیل آن، قرب الهى باشد. در غیر این صورت، تأثیرى در سعادت واقعى انسان ندارد. حتى اگر هدف از تحصیل علم، کسب شهرت و ثروت و قدرت و امثال آن باشد، از نظر نظام اخلاقى اسلام، هیچ ارزشى نخواهد داشت.[8]

نشانه نیتِ الهى داشتن در تحصیل علم این است که به همان اندازه که علم و دانش انسان افزایش مى‏یابد، ذلت درونى او در برابر خودش و تواضعش در برابر مردم و خوف و خشیتش در برابر خداى متعال و درکش نسبت به دین و حقایق الهى نیز افزایش مى‏یابد. پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در این‏باره مى‏فرماید:

کسى که براى رضاى الهى در پى کسب دانش باشد، هر بابى از دانش که براى او گشوده مى‏شود، ذلت و خودکم‏بینى‏اش در برابر خودش، تواضعش در برابر مردم، ترسش در برابر خداوند و تلاشش در امور دینى افزایش مى‏یابد. چنین شخصى از علمش بهره مى‏برد، پس شما نیز از علم او بهره گیرید. و کسى که براى دنیا و منزلت نزد مردمان و مکانت در نزد حاکمان به دنبال تحصیل دانش باشد، هر بابى از دانش که براى او گشوده مى‏شود، خود بزرگ‏بینى او در برابر خودش و مردم و غرورش در برابر خداوند و ستم‏کارى‏اش در حق دین، افزایش مى‏یابد. چنین فردى بهره‏اى از علمش نمى‏برد ....[9]

دانشجو باید از همان ابتداى دانشجویى خود، در پاک‏سازى نیتش بکوشد و همواره تلاش کند تا ارزش علم‏آموزى خود را پایین نیاورد. تعلیم و تعلّم با این ارج و اهمیت، نباید به انگیزه‏هاى پستى چون رسیدن به مقامات دنیوى و کسب شهرت اجتماعى و جلب نظر مردم و احترام آنان و کسب مال و شغل و امثال آن آلوده شود.

بررسى مقایسه‏اى‏

یکى از ویژگى‏هاى بارز نظام اخلاقى اسلام، در مقایسه با سایر نظام‏ها و مکاتب اخلاقى، تکیه و تأکید آن بر نیت و انگیزه در ارزش‏گذارى فعل اخلاقى است. اسلام افزون بر «خوبى کار»، «انگیزه خوب فاعل» را نیز شرطى لازم براى ارزشمندى کار مى‏داند. در حالى که در هیچ یک از نظام‏هاى اخلاقى، چنین نقشى به نیت و حسن فاعلى داده نشده است. اصولًا غیر از مکتب اخلاقى کانت، هیچ یک از مکاتب دیگر، نقشى براى نیت و انگیزه در ارزش‏گذارى فعل اخلاقى قائل نشده‏اند.

البته نیت مورد نظر مکتب کانت نیز با نیت مورد نظر اسلام بسیار متفاوت است. از نظر کانت تنها چیزى که داراى ارزش ذاتى است، «اراده خیر» است. منظور او از اراده خیر، اراده انجام تکلیف و عمل بر اساس وظیفه عقلانى است. از نظر کانت، کار خوب، کارى نیست که صرفاً مطابق با وظیفه عقلانى باشد، بلکه کارى است که افزون بر مطابقت با وظیفه عقلانى فرد، به انگیزه اداى آن وظیفه عقلانى نیز انجام گرفته باشد. یعنى انگیزه فرد، از انجام آن عمل، تنها پیروى از قانون عقل باشد. بر این اساس، اگر کسى کارى را براى رسیدن به سعادت و یا بهره‏مندى از کمال انجام دهد، باز هم داراى ارزش اخلاقى نخواهد بود. کسانى که براى بهره‏مندى از بهشت عبادت مى‏کنند، کار آنان فاقد ارزش اخلاقى است. کار چنین کسانى، صرفاً یک معامله است.

نظر شما در باره این بخش از دیدگاه کانت چیست؟ آیا مى‏توان گفت که در وراى نیت اطاعت از حکم عقل و انجام وظیفه عقلانى، این انگیزه نهفته است که من چون مى‏خواهم به کمالى برسم لازم است چنین نیتى داشته باشم؟ اگر چنین است، پس چرا کانت مى‏گوید: اگر کسى براى رسیدن به کمال، کارى را انجام دهد، کار او فاقد ارزش اخلاقى است؟ براساس نظریه کانت، آیا مى‏توان نیت‏ها و انگیزه‏ها را درجه‏بندى کرد؟ به تعبیر دیگر آیا مى‏توان گفت یک کار از نظر اخلاقى خوب است و کار دیگرى خوب‏تر و کار سوم خوب‏ترین است؟ یا آنکه هیچ درجه و رتبه‏اى در میان فضایل و رذایل وجود ندارد؟ یک کار یا خوب است و یا بد؟ و آیا این را نقص دیدگاه کانت مى‏دانید یا قوت آن؟ آیا کسى که براى رفتن به بهشت، کار خوب انجام مى‏دهد، کار او از اساس فاقد ارزش اخلاقى است و یا آنکه ارزش اخلاقى آن کمتر از کسى است که فقط به عشق خداوند عبادت مى‏کند؟[10]

 



[1] ( 2). من اخلَصَ للَّه‏اربعینَ صَباحاً جَرَت ینابیعُ الحکمةِ من قلبِهِ على لسانِهِ.( همان، ج 67، ص 242، حدیث 10)

[2] ( 3). نیةُ المؤمن خیرٌ من عَملِهِ.( همان، ج 70، باب 53، ص 189، حدیث 2)

[3] ( 4). بنگرید به: همان، ج 70، باب 54، ص 249، حدیث 24

[4] ( 5). محمدبن یعقوب کلینى، اصول کافى، ج 2، کتاب الایمان و الکفر، باب الاخلاص، حدیث 4

[5] ( 1). سیدروح‏اللّه خمینى( امام)، چهل حدیث، ص 331

[6] ( 2). محمدتقى مصباح، اخلاق در قرآن، تحقیق و نگارش محمدحسین اسکندرى، ج 1، ص 122 و 123

[7] ( 1). براى توضیح بیشتر در این باره، بنگرید به: عبد الله شبّر، الاخلاق، ص 15 و 16

[8] ( 2). بنگرید به: محمدتقى مصباح، ره توشه، تحقیق و نگارش کریم سبحانى، ج 1، ص 69

[9] ( 3). محمدباقر مجلسى، بحار الانوار، ج 2، باب 9، ص 34 و 35، حدیث 33

[10] شریفى، احمدحسین، آیین زندگى (اخلاق کاربردى)، 1جلد.  صص 44 الی 47

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۲/۲۳
نقی سنایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی