پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

125-حدود حُسن خُلق‏

سه شنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۰۱ ب.ظ

باید دید که آیا حُسن خلق داراى ارزش ذاتى است، چه در برخورد با مؤمن باشد و چه در برخورد با کافر؟ یا فقط با مؤمنان باید خوش‏ رفتار بود؟

آنچه از جمع‏ بندى آیات و روایات و سیره معصومین علیه السلام به دست مى ‏آید، این است که حُسن خلق از نظر آیین مقدّس اسلام ارزش ذاتى دارد، چه در برخورد با مؤمن و چه در برخورد با کافر. اکنون براى روشن‏ شدن حدود حسن خلق موضوع را از چند جهت بررسى مى‏ کنیم:

الف- حسن خلق مؤمنان با یکدیگر

بدیهى است که خوش‏ رفتارى مؤمنان با یکدیگر، یکى از ارزش‏هاى والاى اخلاقى به حساب مى ‏آید. قرآن کریم، یاران رسول اکرم صلى الله علیه و آله را به این صفت ستوده، مى ‏فرماید:

«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ ...»[1]

محمد صلى الله علیه و آله رسول خدا و کسانى که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند.

ب- با کافران و مجرمان چگونه برخورد کنیم؟

در برخورد با این گروه نیز نرم‏خویى و حُسن خلق پسندیده است. ولى تا زمانى که ملایمت در آنان اثرى سازنده داشته و در هدایت و نجات آنان مؤثّر باشد و نرمى گفتار و رفتار ما سبب شود از عقیده باطل یا عمل ناپسند خود دست بردارند و اصلاح شوند. اگر این نتیجه حاصل نمى‏شود، حدّاقل موجب تقویت و جرأت‏یافتن آنان بر مخالفت با دین و آزار و اذیّت مسلمانان نگردد، و زشتى انحرافشان را کم‏رنگ نسازد و گناه و لغزش آنان کوچک شمرده نشود. خداى متعال، هنگام اعزام حضرت موسى‏ و برادرش هارون به سوى فرعون به آنان دستور مى‏دهد:

«اذْهَبا إِلى‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى‏، فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَیِّناً لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشى‏»[2]

به سوى فرعون بروید که سرکشى کرده است. با او به آرامى و نرمى سخن بگویید، باشد که پند گیرد یا بترسد.

روزى مردى یهودى که چند دینار از پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله طلب داشت، تقاضاى پرداخت طلب خود را کرد. آن حضرت فرمود: فعلًا ندارم.

مرد یهودى گفت: از شما جدا نمى ‏شوم تا بپردازید.

پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: من هم در این‏جا با تو مى ‏نشینم.

آن قدر نشست که حضرت نماز ظهر، عصر، مغرب، عشا و نماز صبح روز بعد را همان جا خواند. اصحاب خواستند یهودى را بیازارند، ولى‏ حضرت آن‏ها را از چنین کارى بازداشت. عرض کردند: «یک یهودى شما را بازداشت کند؟!» حضرت فرمود: «خداوند مرا مبعوث نکرده تا به مردم ستم کنم!» پیامبر، یهودى و تعدادى از مسلمانان تا نیم‏روز در آن مکان نشستند. در این هنگام یهودى گفت: «گواهى مى‏دهم که خدایى جز خداى یکتا نیست و تو فرستاده خدا هستى.» سپس عرض کرد: «به خدا سوگند از این کارى که نسبت به شما روا داشتم، قصد جسارت نداشتم، بلکه خواستم بدانم اوصاف شما با آنچه در تورات به ما وعده داده‏اند، تطبیق مى‏کند یا خیر؟ چون در آن‏جا خوانده‏ام که پیغمبر خاتم در مکّه متولّد مى‏شود و به یثرب هجرت مى‏کند، درشت‏خو و بداخلاق نیست، با صداى بلند سخن نمى‏گوید، ناسزاگو و بدزبان نیست. اینک همه ثروتم را در اختیارتان مى‏گذارم تا در راه خدا به مصرف برسانید.»[3]

ج- خوش خلقى و پرهیز از چاپلوسى‏

بدبختانه بعضى به دلیل عدم شناخت و آگاهى لازم، حسن خلق و رفتار نیکو را با تملّق و چاپلوسى اشتباه مى‏گیرند و به‏ ناحقّ به مدح و ستایش صاحبان زور و زر مى ‏پردازند و در برابر آنان کرنش و کوچکى مى کنند و شخصیّت و ارزش والاى انسانى خود را لگدکوب مى‏ سازند و با کمال وقاحت نام این رفتار ناشایست را حسن خلق و رفق و مدارا با مردم مى‏گذارند. نشانه چنین کسانى آن است که وقتى به افراد عادى و تهى‏دست مى‏رسند، گشاده‏ رویى و نرم‏خویى را فراموش مى ‏کنند و چهره ‏اى عبوس و خشن به خود مى‏ گیرند. این صفت ناپسند نه ‏تنها یک ارزش نیست، بلکه‏ گناهى بزرگ است که موجب خشم خداوند مى ‏شود. رسول خدا صلى الله علیه و آله در این باره فرمود:

«اذا مُدِحَ الْفاجِرُ اهْتَزَّ الْعَرْشُ وَ غَضِبَ الرَّبُّ»[4]

هرگاه شخص فاجرى ستایش شود، عرش الهى مى ‏لرزد و خداوند خشمگین مى ‏شود.

پس ضرور است که در برخوردهاى اجتماعى خود، رفتار پسندیده را با چاپلوسى اشتباه نگیریم و افراد متخلّقى را که گاه در صدند با چرب زبانى و چاپلوسى، حق و باطل را بر ما مشتبه کنند، طرد کرده و خود را از نیرنگ آنان ایمن سازیم.

د- خوش خلقى و مزاح‏

یکى دیگر از موضوعات مرتبط با حُسن خلق، بحث مزاح است. باید دانست که مزاح و شوخى در حدّى که موجب زدودن غم و اندوه و شاد کردن مؤمن باشد و به گناه و افراط و جسارت و سخنان زشت و دور از ادب کشیده نشود، عملى پسندیده است. آنچه در این باره از پیشوایان دین به ما رسیده، در همین محدوده است. پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله فرمود:

«انّى‏ لِامْزَحُ وَ لا اقُولُ الَّا حَقّاً»[5]

من شوخى مى‏کنم، ولى جز سخن حق نمى ‏گویم.

شخصى به نام یونس شیبانى مى‏گوید: حضرت صادق علیه السلام از من پرسید: مزاح شما با یکدیگر چگونه است؟ عرض کردم: بسیار اندک!

حضرت فرمود: «این گونه نباشید، چرا که مزاح‏کردن از حسن خلق است و تو مى‏توانى به وسیله آن برادر دینى‏ات را شادمان کنى. پیامبر خدا صلى الله علیه و آله نیز با افراد شوخى مى‏کرد و منظورش شادکردن دل آنان بود.»[6]

ه- حسن خلق آرى! بى‏تفاوتى نه‏

از نظر اسلام، حسن خلق هرگز به این معنا نیست که اگر با منکرى روبه رو شدیم، دربرابر آن سکوت کرده، لب‏خند بزنیم، یا در برابر اعمال زشت دیگران واکنش منفى نشان ندهیم، زیرا برخورد منفى و توأم با تندى و خشونت، زمانى مذموم و ناپسند است که پاى بى‏ اعتنایى به دین و ارزش‏هاى والاى آن در میان نباشد و گرنه رنجیدن نزدیک‏ترین افراد به انسان نیز اگر به دلیل حفظ ارزش‏ها و پاى‏بندى به آن باشد، نه‏تنها زشت نیست، بلکه در ردیف مهم‏ترین وظایف شرعى و از مراتب نهى از منکر است.

على علیه السلام در این باره فرمود:

«أَمَرَنا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ أَنْ نَلْقى‏ أَهْلَ الْمَعاصى‏ بِوُجُوهٍ مُکْفَهِرَّةٍ»[7]

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله به ما دستور داده است که با معصیت‏کاران با چهره‏ اى خشن رو به‏ رو شویم.

مقدس نیا، محمد، آداب معاشرت، 1جلد، افق فردا - قم، چاپ: سوم، 1379، صص 24 الی 29



[1] ( 2)- فتح( 48)، آیه 29.

[2] ( 1)- طه( 20)، آیات 43- 44.

[3] ( 1)- بحارالانوار، ج 16، ص 216.

[4] ( 1)- بحارالانوار، ج 77، ص 152.

[5] ( 2)- همان، ج 16، ص 298.

[6] ( 1)- اصول کافى، ج 2، ص 663.

[7] ( 2)- وسائل الشیعه، شیخ حر عاملى، ج 11، ص 413، اسلامیه، تهران.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۲۱
نقی سنایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی