پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

124-جایگاه حسن خلق در اسلام‏

سه شنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۵۸ ب.ظ

دین مقدّس اسلام، همواره پیروان خود را به نرم‏ خویى و ملایمت در رفتار با دیگران دعوت مى ‏کند و آنان را از درشتى و تندخویى بازمى‏ دارد.

قرآن کریم در ستایش پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله مى ‏فرماید:

«إِنَّکَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِیمٍ»[1]

بدرستى که تو به اخلاق پسندیده و بزرگى آراسته شده‏ اى.

حُسن خلق و گشاده‏ رویى از بارزترین صفاتى است که در معاشرت‏ هاى اجتماعى باعث نفوذ محبّت شده و در تأثیر سخن اثرى شگفت‏ انگیز دارد. به همین جهت خداى مهربان، پیامبران و سفیران خود را انسان‏هایى عطوف و نرم‏ خو قرار داد تا بهتر بتوانند در مردم اثر گذارند و آنان را به سوى خود جذب نمایند. این مردان بزرگ براى تحقّق‏ بخشیدن به اهداف الهى خود، با برخوردارى از حُسن خُلق و شرح صدر، چنان با ملایمت و گشاده‏ رویى با مردم روبه‏رو مى‏شدند که نه‏ تنها هر انسان حقیقت‏ جویى را به آسانى شیفته خود مى‏ ساختند و او را از زلال هدایت سیراب مى‏ کردند، بلکه گاهى دشمنان را نیز شرمنده و منقلب مى‏ نمودند.

مصداق کامل این فضیلت، وجود مقدّس رسول گرامى اسلام صلى الله علیه و آله است. قرآن کریم، این مزیّت گران‏بهاى اخلاقى را عنایتى بزرگ از سوى ذات مقدس خداوند دانسته، مى ‏فرماید:

«فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ»[2]

در پرتو رحمت و لطف خدا با آنان مهربان و نرم ‏خو شده ‏اى و اگر خشن و سنگ‏دل بودى، از گردت پراکنده مى‏ شدند.

بسیار اتّفاق مى ‏افتاد که افرادى با قصد دشمنى و به عنوان اهانت و اذیّت به حضور ایشان مى ‏رفتند، ولى در مراجعت مشاهده مى‏ شد که نه‏تنها اهانت نکرده‏ اند، بلکه با کمال صمیمیّت اسلام را پذیرفته و پس از آن رسول اکرم صلى الله علیه و آله محبوب‏ترین فرد در نزد آنان به شمار مى‏ رفت.

ارزشى که اسلام براى انسان خوش‏رفتار قائل است، تنها به مؤمنان محدود نمى ‏شود، بلکه غیر آنان نیز اگر این فضیلت را دارا باشند، از مزایاى ارزشى آن بهره‏ مند مى‏ شوند. در تاریخ چنین آمده است:

على علیه السلام از سوى پیامبر خدا صلى الله علیه و آله مأمور شد تا با سه نفر که براى کشتن ایشان هم‏پیمان شده بودند، پیکار کند. آن حضرت، یکى از سه نفر را کشت و دو نفر دیگر را اسیر کرد و خدمت پیامبرخدا صلى الله علیه و آله آورد.

پیامبر صلى الله علیه و آله، اسلام را بر آن دو عرضه کرد و چون نپذیرفتند، فرمان اعدام آنان را به جرم توطئه‏ گرى صادر فرمود. در این هنگام جبرئیل بر رسول خدا صلى الله علیه و آله نازل شد و عرض کرد: خداى متعال مى‏ فرماید، یکى از این دو نفر را که مردى خوش‏ خلق و سخاوتمند است، عفو کن. پیامبر نیز از قتل او صرف‏نظر کرد، وقتى علّت عفو را به فرد مزبور اعلام کردند و دانست که به خاطر داشتن این دو صفت نیکو مورد عفو الهى واقع شده، شهادتین‏

را گفت و اسلام آورد. رسول خدا صلى الله علیه و آله درباره‏ اش فرمود:

«او از کسانى است که خوش‏خویى و سخاوتش او را به سمت بهشت کشانید.»[3]

مقدس نیا، محمد، آداب معاشرت، 1جلد، افق فردا - قم، چاپ: سوم، 1379، صص 22 الی 24



[1] ( 1)- قلم( 68)، آیه 4.

[2] ( 1)- آل عمران( 3)، آیه 159.

[3] ( 1)- بحارالانوار، ج 71، ص 390.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۲۱
نقی سنایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی