پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

47- موانع زهد ورزى‏

چهارشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۳۴ ب.ظ

دو مانع اساسى در مقابل زهدورزى و پارسایى انسان وجود دارد: محبت او به دنیا و خمود و بى‏ بهره‏ گى افراطى از آن. سایر مفاهیم از قبیل حرص و طمع در واقع از آثار محبت دنیا هستند و به عنوان نتایج دنیا طلبى مورد بحث قرار مى‏ گیرند.

1. محبت دنیا: هنگام توضیح مفهوم زهد و ارزش آن، تا حدّى مفهوم دنیا و ماهیت آن آشکار گردید و آیات و روایاتى در نکوهش آن بیان شد. اینک به‏ اختصار به آثار دنیاخواهى که مانع زهدورزى است، پرداخته مى ‏شود.

بدون شک در نظام اخلاقى اسلام دنیا همواره ناپسند و نکوهیده نیست، بلکه چهره ارزشمند و ستوده نیز دارد. دنیا شامل همه اشیایى مى ‏شود که موجب بهره‏ مندى انسان، رفع نیازها و تأمین اهداف او مى ‏گردد. این لذت‏ها و بهره ‏مندى ‏ها همواره بد نیستند، بلکه مى ‏توانند کارکرد خوب نیز داشته باشند. «دنیاى ناپسند» عبارت است از بهره‏ مندى ‏هاى زودگذرى که نه خود عمل صالح و اخروى ‏اند و نه ابزار و وسیله‏ اى براى اعمال خوب و اخروى هستند. در نتیجه دنیاى نکوهیده چیزى جز خوشگذرانى و لذت‏ جویى از راه حرام و برخوردارىِ بیشتر از مقدار لازم و ضرورى از چیزهاى حلال نیست.[1] این همان دنیایى است که خداوند در نکوهش آن مى ‏فرماید:

دوستى خواستنى ‏ها [ى گوناگون‏] از: زنان و پسران و اموالِ فراوان از زر و سیم و اسب‏هاى نشاندار و دام‏ها و کشتزار [ها] براى مردم آراسته شده، [لیکن‏] این جمله، مایه تمتّع زندگى دنیا است.[2]

در برخى آیات، با دنیاى ناپسند تحت عنوان هواى نفس، ترغیب به مخالفت شده است.[3] قرآن در تبیین حقیقت آن مى ‏فرماید:

بدانید که زندگى دنیا، در حقیقت، بازى و سرگرمى و آرایش و فخرفروشى شما به یکدیگر و فزون‏جویى در اموال و فرزندان است.[4]

و سرانجام به آنان که زندگى دنیوى خویش را با دنیا سودا کرده‏اند، در قیامت گفته مى‏شود:

[بروید] در آن گم شوید و با من سخن مگویید.[5] همین کسانند که زندگى دنیا را به [بهاى‏] جهان‏دیگر خریدند. پس نه عذاب آنان سبک گردد، و نه ایشان یارى شوند.[6]

اخلاق اسلامى (دیلمى، احمد)، ص: 121

روایات فراوانى در نکوهش این دنیا و بیان آثار ناخوشایند آن در دنیا و آخرت بیان شده و مقدار آنها چنان فراوان است که در برخى این توهّم ایجاد شده است که گویا مظاهر دنیایى همواره در اخلاق اسلامى نکوهیده‏اند. در حالى که چنین نیست. ما از این روایات به آنچه در بحث زهد گفته شد، بسنده مى‏کنیم.

اما دنیاى پسندیده، عبارت است از برخوردارى و لذت‏بردن به مقدارى که ضرورى و لازمه بقا، عبودیت خداوند، انجام اعمال صالح و در واقع مقدمه تحصیل آخرت است. این نوع دنیا در اخلاق اسلامى مورد ستایش قرار گرفته است و انسان‏ها به‏برخوردارى و تحصیل آن ترغیب و تشویق شده‏اند. در روایات فراوانى خیر دنیا و آخرت به عنوان نتیجه بسیارى از اعمال نیک بیان شده است.[7] در بسیارى از دعاها همواره مطلوب اولیاى خداوند بوده است.

از جمله خداوند در قرآن کریم مى‏فرماید: از درخواست‏هاى اصلى مؤمنان این است که مى‏گویند: «پروردگارا! در این دنیا به ما نیکى و در آخرت [نیز] نیکى عطا کن.»[8]

تردیدى نیست که مراد از خیر دنیا همان دنیاى پسندیده است و مصداق‏هاى فراوانى دارد که در برخى روایات به آنها اشاره شده است. امام على علیه السلام در ستایش دنیاى پسندیده مى‏فرماید:

دنیا مرکب مؤمن است که با آن به سوى پروردگارش سفر مى‏کند، پس مرکب‏هایتان را آماده [اصلاح‏] سازید، تا شما را به پروردگارتان رسانند.[9]

در روایات متعددى آمده است که «کسى که براى اصلاح معیشت و دنیاى خانواده‏اش از راه حلال تلاش کند، به مثابه مجاهد در راه خدا است».[10]

آثار محبت دنیا: از مهم‏ترین آثار محبت دنیا که به عنوان مانعى در مقابل زهدورزى انسان قرار دارند، حرص و طمع است که به‏اختصار از آن دو یاد مى‏کنیم.

الف) حرص‏ورزى به دنیا: در فرهنگ عرب «حرص» به‏مفهوم خواست و اراده شدید در طلب شى مطلوب و محبوب است.[11] حرص‏ورزیدن در تحصیل نیکى‏ها امرى پسندیده‏

اخلاق اسلامى (دیلمى، احمد)، ص: 122

است؛ چنان‏که پیامبراکرم صلى الله علیه و آله یکى از ویژگى‏هاى توبه‏کاران واقعى را حرص‏ورزیدن بر خیرات دانسته‏اند.[12] در روایات متعدد حریص‏بودن در علم‏آموزى‏[13] و فقاهت،[14] انجام اعمال نیک و پسندیده،[15] جهاد در راه خداوند،[16] تحصیل مقامات و درجات اخروى‏[17] و امثال اینها، مورد ستایش و تشویق قرار گرفته است.

حرص‏ورزیدن به دنیا یکى از صفات ناپسند و از موانع زهدورزى است. بر همین اساس در آیات و روایات به‏شدت مورد نکوهش قرار گرفته و آثار زیانبارى در ابعاد مختلف براى آن بیان شده است. مهم‏ترین ویژگى انسان حریص سیرى‏ناپذیرى او است. زشت‏ترین چهره حرص‏ورزى از منظر روایات معصومان علیهم السلام آزمندى عالمان و حکیمان و حریص‏بودن نسبت به انجام محرمات است. مهم‏ترین عوامل آزمندى نیز فراموش‏کردن مرگ و محبت دنیا است. ذلت و خوارى و ترک جوانمردى و حیا، فرورفتن در گناهان و تباه کردن سرانجام و عاقبت، بارزترین آثار آزمندى نسبت به دنیا است. از توکل و قناعت پیشگى و ذکر و یاد مرگ مى‏توان به عنوان شاخص‏ترین ابزارهاى درمان حرص‏ورزى به دنیا، یاد کرد.

ب) طمع‏ورزى: طمع در لغت عرب به مفهوم اشتیاق از روى شهوت و خواهش نفس نسبت به شیئى است.[18] در فرهنگ عالمان اخلاق، طمع عبارت است از توقع و چشم‏داشت به اموال مردم.[19] امام صادق علیه السلام مى‏فرماید: «چه زشت است براى مؤمن که میل و رغبتى در او باشد که او را خوار نماید.»[20] امام سجاد علیه السلام در ترغیب و تشویق به قطع طمع انسان از آنچه در دست‏

اخلاق اسلامى (دیلمى، احمد)، ص: 123

دیگران است فرموده است: «من همه خیر را گرد آمده در قطع طمع از آنچه دیگران دارند، مى‏بینم.»[21] از این‏رو طمع، منشأ بسیارى از رذایل اخلاقى از قبیل خوارى، پستى، حسادت، کینه‏توزى، بدگویى و امثال آن مى‏شود.

یکى دیگر از آثار محبت دنیا حالت افسوس و حسرت است که در نتیجه عدم دستیابى به دنیا در آدمى پدید مى‏آید.

2. خمود: خمود عبارت است از سستى و تفریط در کسب معاش ضرورى زندگى و سستى و بى‏رغبتى در بهره‏مندى از لذت‏هاى جنسى و سایر لذت‏ها.[22] همچنان که محبت و دلبستگى به دنیا مانعى در راه زهدورزى محسوب مى‏گردد، بى‏اعتنایى افراطى و سستى ورزیدن در تأمین مقدار لازم از ضروریات زندگى و استفاده از مواهب دنیوى مانعى است در راه جهت‏گیرى صحیح نسبت به دنیا. آیات و روایاتى که در باره ستایش دنیاى پسندیده بیان شده است، همگى دلیلى بر نکوهش خمود و سستى در کسب نیازهاى ضرورى زندگى است.

و. جهت‏گیرى نفسانى نسبت به دیگران‏

به نظر مى‏رسد که جهت‏گیرى مطلوب نفسانى انسان را نسبت به دیگران مى‏توان بر محور دوستى و دشمنى براى خدا سامان داد. «حبّ فى اللّه» و «بغض فى اللّه» مفاهیمى هستند که در متون اخلاقى اسلام به‏شدت مورد تأکید قرار گرفته‏اند و در واقع جهت‏گیرى دراز مدت و راهبردى ما را نسبت به دیگران رقم مى‏زنند. به‏همین دلیل مطالب این قسمت تحت همین دو عنوان بیان مى‏گردد و سایر مفاهیمى که بیانگر نوعى جهت گیرى نفسانى در رابطه با دیگران است، به عنوان توابع این دو مورد توجه قرار مى‏گیرند.

اخلاق اسلامى احمد دیلمى، ص: 120 الی 123



[1] ( 1). ر. ک: نراقى، محمدمهدى: جامع‏السّعادات، ج 2، ص 17- 35

[2] ( 2). سوره آل‏عمران، آیه 14. همچنین ر. ک: منافقون، 9، انفال، 28 و کهف، 47

[3] ( 3). ر. ک: سوره نازعات، آیه 40

[4] ( 4). سوره حدید، آیه 20

[5] ( 5). سوره مؤمنون، آیه 108

[6] ( 6). سوره بقره، آیه 86

[7] ( 1). از جمله ر. ک: کلینى: کافى، ج 2، ص 499، ح 1 و ص 71، ح 2 و ج 5، ص 327، ح 2؛ صدوق: خصال، ص 42، ح 34

[8] ( 2). سوره بقره، آیه 201

[9] ( 3). ابن ابى‏الحدید: شرح نهج‏البلاغه، ج 20، ص 317، ح 640

[10] ( 4). ر. ک: کلینى: کافى، ج 5، ص 93، ح 3 و ص 88، ح 2؛ حرّانى: تحف‏العقول، ص 445

[11] ( 5). ر. ک: ابن‏منظور: لسان العرب، ج 7، ص 11؛ راغب اصفهانى: مفردات الفاظ القرآن، ص 227- 228

[12] ( 1). ر. ک: حرّانى: تحف العقول، ص 22

[13] ( 2). ر. ک: نهج‏البلاغه: خطبه 193؛ حرّانى: تحف العقول، ص 160

[14] ( 3). کلینى: کافى، ج 2، ص 231، ح 4

[15] ( 4). شیخ صدوق: خصال، ص 515، ح 1

[16] ( 5). کلینى: کافى، ح 2، ص 231، ح 4

[17] ( 6). حرّانى: تحف العقول، ص 286

[18] ( 7). راغب اصفهانى: مفردات الفاظ القرآن، ص 316

[19] ( 8). ر. ک: نراقى، محمدمهدى: جامع السّعادات، ج 2، ص 106

[20] ( 9). کلینى: کافى، ج 2، ص 320، ح 1

[21] ( 1). همان، ج 2، ص 320، ح 3

[22] ( 2). ر. ک: نراقى، محمدمهدى: جامع السّعادات، ج 2، ص 13- 15

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۱۱
نقی سنایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی