پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

42- ارزش زهد

چهارشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۱۵ ب.ظ

نگاهى گذرا به تعابیرى که نسبت به زهدورزى در آیات و روایات وارد شده است و آثارى که براى این صفت نفسانى بیان گردیده همگى بیانگر جایگاهى رفیع براى وارستگى و زهدورزى نسبت به دنیا در نظام اخلاقى اسلام است.

از جمله پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «زهدورزى در دنیا موجب راحتى دل و بدن است.»[1] و فرمود:

«کسى که نسبت به دنیا زهد ورزد مصیبت‏ها بر او آسان گردد».[2]

امام صادق علیه السلام نیز فرمود: «بى‏رغبتى به دنیا باعث فراغت قلب جهت پرداختن به آخرت مى‏گردد».[3]

و سرانجام آنکه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله اعلام مى‏دارد: «بدون بى‏رغبتى به دنیا، چشیدن شیرینى ایمان بر دل‏هاى شما حرام خواهد بود».[4]

اخلاق اسلامى (دیلمى، احمد)، ص: 114


[1] ( 3). شیخ صدوق: خصال، ص 73، ح 114

[2] ( 4). شیخ طبرسى: مکارم الاخلاق، ج 2، ص 341، ح 2660

[3] ( 5). کلینى: کافى، ج 2، ص 16، ح 5

[4] ( 6). همان، ص 128، ح 2

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۱۱
نقی سنایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی