پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

33- نقش اخلاق در شکل‏ گیرى جامعه مطلوب‏ 1

پنجشنبه, ۵ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۳۹ ب.ظ

در این مبحث به سرمایه‏ ها یا نقاط قوت جامعه مطلوب اخلاقی خواهیم پرداخت و از سویى برآنیم تا دریابیم جامعه فضیلت‏مند در مقایسه با جامعه غیراخلاقى چه مزیت‏هایى دارد. در آغاز مى ‏باید به ترسیم جامعه مطلوب بپردازیم تا بدانیم این جامعه از چه ویژگى هایى برخوردار است.

اساساً انگیزه انسان‏ها از زندگى جمعى و تشکیل اجتماعات، بهره‏ مندشدن از منافع حیات اجتماعى است. انسان تنها و دور از جامعه، زندگى پرمشقت یدارد. هزاران سال پیش انسان دریافت که خداوند وى را به‏ گونه‏ اى آفریده که هم برخلاف سایر موجودات از احتیاجات و نیازهاى بسیارى برخوردار است که هرگز قادر نیست تمامى آنها را مرتفع کند و هم داراى استعدادهاى خاص فراحیوانى و ظرفیت‏هاى فکرى- فرهنگی است.

بى ‏شک کشف بزرگ نیاکان ما، درک اصل «تقسیم کار اجتماعى» است. پدران ما به ‏تجربه‏ دریافتند که اگر قرار باشد همه افراد جملگى کار بیاموزند و آن را عملى کنند، تولید و پیشرفت جامعه کمتر از صورتى است که هریک از آنها به شکل تخصصى در فنی خاص به مهارت لازم دست یابند. بدین‏سان آرام آرام در اجتماعات بزرگتر اصناف و صاحبان حرفه شکل گرفتند و با همیارى و استفاده از مهارت و تجربه و فرآورده‏ هاى یکدیگر، با آسانى بیشتر و صرف زمان کمتر به خدمات و کالاهاى بهترى دست یافتند. انسان‏ها در پناه جامعه درپى چند گمشده مطلوب بودند:

1. مخاطرات و تهدیدات کمتر

2. اختیار، آسودگى و برخوردارى بیشتر

3. رسیدن به تعالى و خودشکوفایى افزون‏تر

از هریک از این محورهاى سه‏ گانه، شاخص‏ هایى براى جامعه مطلوب انسانى به دست مى‏ آید: از محور یکم دو شاخص امنیت اجتماعى و صلح و همبستگى پایدار، از محور دوم سه شاخصتسلط بر سرنوشت خویش، رفاه نسبى و عادلانه و نیز سلامت انسان و محیط و از محور سوم نیز دو شاخصتوسعه دانایى و شکوفایى علمى و همچنین معنویت‏جویى وتعالى‏طلبى.

اکنون نقش کلیدی نهاد اخلاق را در تأمین این شاخص‏ها برمى‏رسیم، ولى به‏جهت گستردگى مباحث و مجال اندک، از هر محور یک شاخص را برمى‏گزینیم و تحلیل چهار شاخص دیگر را براى هم‏اندیشى گروهی یا تحقیق کلاسى، به دانشجویان عزیز وامى‏نهیم. روش ما براى تبیین نقش اخلاق در تأمین شاخص‏هاى پیش‏گفته، رهیافتى آسیب‏شناسانه است؛ بدین‏ترتیب که به مجموعه عواملی که موجب از بین رفتن هر شاخص و جایگزینى ضد آن مى‏شود، مى‏پردازیم و نقش بى‏مبالاتى‏هاى اخلاقى را در ظهور و تداوم این علل آشکار مى‏کنیم.

الف) امنیت اجتماعى‏

امنیت اجتماعی خود بر سه بخش است که بدانها روى مى‏کنیم.

1. امنیت جانى

امنیت جانییکى از حمایت‏هاى اولیه‏اى است که هر جامعه در برابر شهروندان، متعهد به تأمین آن است. عوامل تهدیدگر این شاخص عبارت است از: ستیزه‏جویى و منازعه تند، انتقام‏جویى و تشفّى خاطر، رقابت‏هاى شدید و ناسالم، کارشکنى و ماجراجویى. در ریشه‏یابیاین دست پدیده‏ها به ناهنجارى‏هاى اخلاقى متعدد و اثرگذارى برمى‏خوریم؛ مانند خشم و تندخویى، کینه‏توزى، تنفر و تعصب، سنگدلى، حسادت و سعایت، بدزبانى و بى‏حرمتى. بسیارى از قتل‏هاى ناگهانى با یک بى‏حرمتى و بدزبانى آغاز مى‏شود و بسیارى از انتقام‏جویى‏ها بهدلیل کینه‏توزى و لجاجت و تعصب روى مى‏دهد و جنایت‏هاى سنجیده و با برنامه نیز معمولًا از سر سنگدلى و تنفر عمیق به وقوع مى‏پیوندد.

رحم و دلسوزى، بخشش، خویشتن‏دارى، صبر و بردبارى، دورى از تعصب و نفرت، رعایت حرمت افراد و رعایت ادب کلام و فضایلى از این دست بزرگترین تضمین‏هایى‏اند که امنیت جانیافراد جامعه را به بهترین شکل تأمین خواهد کرد.

2. امنیت مالى‏

امنیت اقتصادى از شرایط اصلى استمرار حیات اجتماعى و سلامت و پویایى جامعه است. از آسیب‏هاى تهدیدکننده این شاخص مى‏توان بدین موارد اشاره کرد: دزدى، ارتشا، کلاه‏بردارى و تقلب، رباخوارى، پول‏شویى، احتکار، کم‏فروشى و گران‏فروشى.در واکاوى ریشه‏هاى اخلاقی این پدیده‏ها با ناهنجارى‏هایى اخلاقیروبه‏رو مى‏شویم؛ ازقبیل مال‏پرستى، حرص، دنیادوستى، بى‏تقوایى، ضعف توکل، ناشکرى، خودخواهى، نبودِ احساس مسئولیت در برابر دیگران و آرزوهاى دراز.

هیچ‏گاه انسان مؤمن و خودساخته اسیر حب مال و پول‏پرستى نمى‏شود. کاسبانیکه ایمان محکمیدارند و از توکلیسترگ برخوردارند، همواره در آرامش خاطرند و مى‏دانندکه خداى مهربان نیازهاى ایشان را نادیده نمى‏گیرد. اینان با اعتقاد به برکت کسب و کار- که عاملى معنوى است- هرگز کم‏فروشى، گران‏فروشى و احتکار نمى‏کنند و از سویى نیز معتقدند چهره‏ باطنى و حقیقت خوردن مال یتیم، چیزى جز آتش فروبردن نیست.[1] و رباخوارى اعلام جنگ به خدا و رسول است‏[2] و رشوه‏گیرنده و رشوه‏دهندهنیز هر دو ملعون‏اند.[3] فردیکه از بُن جان هشدار قرآن را پذیرفته که جمعکردن اموال و تکاثر، عمر جاودان به وى نمى‏بخشد[4] و اصولًا مال و دارایییکى از اسباب مهم امتحان و سنت ابتلاست،[5] هرگز با مال‏اندوزى و ثروت‏افزایى- حتى از راه حلال- حاضر نمى‏شود در میان همسایگان یا خویشاوندانش فقیرى یافت شود که اگر به چنین چیزى رضا دهد، از مسلمانى خارج شده است.[6]

3. امنیت حیثیتى‏

براى ورزشکار، مهارت‏هاى ورزشى او اعتبار اجتماعى است و براییک هنرمند، هنرورزى‏اش و براى پزشک، حذاقتش و براى همسر نیز عفاف و وفادارى‏اش پشتوانه و اعتبار را تأمین مى‏کند. اما پشتوانه‏اى عمومى و فراگیر نیز وجود دارد که همه بدان نیازمندند و آن میزان «مقبولیت عمومى» یا «اعتمادپذیرى» ماست که عرفاً بدان آبرویا حیثیت گفته مى‏شود. با این وصف بدیهى است که صیانت از آبروى اعضاى جامعه براى ادامه زندگیاجتماعى اهمیت بسزایى دارد؛ تا بدان پایه که امام على (ع) مى‏فرماید:

بافضیلت‏ترین اعمال، صیانت از عِرض است.[7]

رسول خدا (ص) نیز فرمود:

هر کس از آبروى برادر مسلمانش دفاع کند، حتماً از اهل بهشت نوشته مى‏شود.[8]

عواملیکه بى‏اعتمادى گسترده‏اى در جامعه پدید مى‏آورد و آبروى اشخاص، اصناف و قشرهاى اجتماع را در معرض تهدید قرار مى‏دهد، از این قرار است: سخن‏چینى، سعایت، بهتان و افترا، تجسس و هتک حریم خصوصى، افشاى سرّ، خبرسازى، بزرگ‏نمایى و غلو، صحنه‏سازى، شهادت دروغ، قضاوت بى‏مدرک و شایعه پراکنى.

هریک از این موارد در خوش بینانه ترین فرض، برآمده از شخصیتیبیمار است. در این حال فرد به خودشیفتگى تهاجمى، سوءظن شدید و توهم توطئه مبتلاست و مى‏کوشد با راهکارهاى جبرانى به خودکم‏بینیخود فایق آید. در رفتارهایى از این دست، نقش اختیار و اراده آگاهانه فرد کم‏رنگ است و یا در حالتى نگران‏کننده‏تر، منش نکوهیده اختیارى و یا عادت اکتسابى است که قبح افزون‏ترى دارد؛ مانند حسادت، کینه‏توزى، خشم و نفرت، جاه‏طلبى، خودخواهى و حرص و پول‏پرستى.

از رسول خدا (ص) نقل است که از مصارف مهم دارایى، مصونیت‏بخشى به آبروى خود از گزند زبان مردم است.[9] در روایتى مى‏خوانیم:

حرمت مؤمن همچون خون اوست.[10]

این روایت، ریختن آبروى مؤمن را با ریختن خون او برابر مى‏شمرد. قرآن کریم مى‏فرماید:

هر کس فردى را- جز به قصاص قتل یا [به کیفر] فسادى در زمین- بکشد، چنان است که گویى همه مردم را کشته باشد.[11]

اخلاق اسلامى مبانى و مفاهیم، مهدى علیزاده، صص95 الی 102



[1] ( 1).« إِنَّ الَّذِینَ یَأْکلُونَ أَمْوَالَ الْیَتَامَی ظُلْمًا إِنَّمَا یَأْکلُونَ فِی بُطُونِهمْ نَاراً؛ در حقیقتکسانیکه اموال یتیمان را به ستم می‏خورند، جز این نیست که آتشی در شکم خود فرومی‏برند.»( نساء( 4): 10.)

[2] ( 2).« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَذَرُوا مَا بَقِیَ مِنْ الرِّبَا إِنْ کنتُمْ مُؤْمِنِینَ* فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بحَرْبٍ مِنْ اللهِ وَرَسُولِهِ؛ ایکسانیکه ایمان آورده‏اید! از خدا پروا کنید و اگر مؤمنید، آنچه از ربا باقى مانده است، واگذارید و اگر[ چنین‏] نکردید، بدانید به جنگ با خدا و فرستاده وى برخاسته‏اید.»( بقره( 2): 278 و 279.)

[3] ( 3). الراشى و المرتشى و الماشى بینهما ملعونون.( محمد بن محمد شعیرى، جامع الاخبار، ص 156.)

[4] ( 4).« وَیْلٌ لِکلِ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ* الَّذِی جَمَعَ مَالًا وَعَدَّدَهُ* یَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ؛ وای بر هر بدگوی عیب‏جوییکه مالی گردآورد و برشمردش! پندارد که مالش او را جاوید کرده.»( همزه( 104): 3- 1.)

[5] ( 5).« إِنَّمَا أَمْوَالُکمْ وَأَوْلَادُکمْ فِتْنَةٌ؛ اموال شما و فرزندانتان صرفاً[ وسیله‏] آزمایشى‏[ براى شما] یند.»( تغابن( 64): 15.)

[6] ( 6). ابی‏عبدالله( ع) فرمود:« مَنْ لَمْ یَهْتَمَّ بأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ بمُسْلِم.»( محمد بن یعقوب کلینى، الکافى، ج 2، ص 164.)

[7] ( 7). إِنَّ أَفْضَلَ الْفِعَالِ صِیَانَةُ الْعِرْضِ بالْمَال.( همان، ج 4، ص 49.)

[8] ( 1). من رد عن عرض أخیه المسلم کتب من أهل الجنة البتة.( محمد بن حسن طوسى، الامالى، ص 233.)

[9] ( 2). امام عسکرى( ع)، تفسیر امام عسکرى( ع)، ص 80.

[10] ( 3). سباب المؤمن فسوق و قتاله کفر و اکل لحمه معصیه و حرمه ماله کحرمه دمه.( محمد بن یعقوب کلینى، الکافى، ج 2، ص 359.)

[11] ( 4).« مَن قَتَلَ نَفْسَا بغَیرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فیِ الْأَرْضِ فَکأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا.»( مائده( 5): 32.)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۰۵
نقی سنایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی