مصرف، از نظر اقتصادی، هم علّت غایی تولید و توزیع است و هم
علّت صوری؛ بدین معنا که این، مصرفکننده است که به تولید و چگونگی توزیع، شکل و
جهت می دهد. نقش مصرف بر سایر عرصههای اجتماعی و سیاسیو نیز آثار آن بر جسم و
جان آدمی کاملاً روشن است.
از سوی دیگر، الگوی مصرف فرد و جامعه،
متأثر از عوامل متعدّد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و در این میان، اصول و
ارزش های اخلاقی و دینی، نقش تعیینکنندهای در تعیین الگوی مصرف دارد.
آنچه در پی می آید، نگاهی به اصول و
محدودیت های مصرف از دیدگاه قرآن و حدیث است که در تعیین الگوی مصرف متناسب با
اهداف و جهان بینی اسلام تأثیرگذار است:
اهداف و انگیزه های مصرف
در اقتصاد سرمایه داری، هدف نهایی از مصرف، «افزایش مطلوبیت» (لذّت و رضایت فرد) است؛ از این رو، خواسته های انسانی، فراتر از دایره نیازهای متعادل جسمی و روحی است و شامل نیازهای کاذب و افراط در نیازهای حقیقی نیز میشود. در مکتب اسلام که سعادت مادّی و معنوی فرد و جامعه را هدف نهایی دارد، یکسری اهداف میانی و به تعبیری بهتر، راهکارهای تحقّق هدف نهایی برای مصرف مطرح شده است، بدین سبب، غالبا در کنار امر به مصرف، به هدف آن نیز اشاره شده است. «رعایت تقوا»، «انجام کارهای شایسته»، «شکر» و «ادای حقوق» بخشی از اهداف و انگیزه های مصرف می باشند