114- توزیع نابرابر ثروت و مقابله با آن از نگاه اخلاقی
با توجّه به پیآمدهای ناگوار فقر و تکاثر در ابعاد گوناگون، از جمله آثار منفی روحی و اخلاقی آنها، آموزه های دینی با طرح شیوه «مقابله فرهنگی با فقر و تکاثر و آثار آنها» تلاش می کند تا از یکسو زمینه عدالت اقتصادی را فراهم سازد و از سوی دیگر، آثار نامطلوب فقر و تکاثر را به ویژه در عرصه اعتقادی و اخلاقی خنثی کند. مهمترین ابعاد این شیوه از این قبیل است:
1- تحکیم ارزش های اصیل
این بُعد به دو گونه، صورت پذیرفته است:
الف) تأکید بر ارزشهای اصیل از دیدگاه
اسلام، همچون «ایمان و عمل صالح»، تقوا، «علم»، «جهاد مالی و جانی»، «زهد» و «ایثار»
ب) به کارگیری واژگان پرکاربردِ ادبیاتِ
نظامِ ارزشی جامعه تکاثری، در مفاهیم معنوی و ارزشی. در واقع، بهره گیری از بار
ارزشی این واژهها (که ریشه در حسّ منفعت طلبی انسان دارد) به سود معنویت و سعادت
ابدی انسان؛ برای نمونه، به کارگیری واژه های تجارت ، خرید و فروش و سود و ثروت در مفاهیم معنوی.
2- در هم شکستن ارزش های تکاثری
این بُعد به شیوه های گوناگون نمود یافته است؛ از جمله: «حذف ثروت از معیارهای ارزیابی»، «تبیین جایگاه ثروتمندانِ متکاثر و زراندوزان، به عنوان سرچشمه های ظلم اقتصادی» و نیز «تأکید بر همنشینی با محرومان و دوری از متکاثران».
3- تبیین وظایف ثروتمندان و فقرا
به هدف تحقق عدالت و دستکم کاستنِ اثرات نامطلوب اخلاقی و
اجتماعی فقر و ثروت زیاد، وظایفی اخلاقی و رفتاری برای ثروتمندان و فقیران مؤمن
ارائه شده است. در بخش وظایف ثروتمندان می توان به دو مورد اشاره کرد:
الف) تبیین اخلاق توانگری ؛ همچون:
«نگرش توحیدی به ثروت»، «لزوم آراسته شدن
به فضیلت هایی همچون سخاوت، فروتنی و شکر » و «پرهیز از بخل، طغیان و
لهو
ب) تأکید بر رسیدگی به محرومان در دو
بُعد «عاطفی» و «مالی».
رسیدگی به بُعد مالی محرومان از سوی
ثروتمندان بخش قابل توجهی از آموزه های دینی به آن اختصاص یافته است. درباره وظایف
فقرا نیز افزون بر تشویق به کار و تلاش برای رهایی از فقر، بر رعایت «اخلاق تنگدستی» تأکید می شود.
برخی از این وظایف عبارت است از:
«آراسته شدن به «غنای نفس» (عزّت نفس) و پرهیز از اظهار فقر»، «پرهیز از تکدّیگری» و «پرهیز از تواضع ذلّتگونه در برابر
ثروتمندان».
به خوبی روشن است که تحقّق اخلاق فقر و
ثروت در جامعه، ارزشهای نظام سرمایهداری و تکاثری را به حاشیه میراند و ضمن
بسترسازی برای عدالت اجتماعی، پیآمدهای فقر و تکاثر را نیز کاهش داده و یا خنثی
می سازد.