89- شرایط اخلاقی نقد
الف- فهم سخن و تبحر در موضوع
چو بشنوی سخن اهل دل مگو که خطاست سخن شناس نه ای دلبرا خطا اینجاست
امام علی (ع): اگر دانستن چیزی برتر دشوار گردد، آن دشواری را از
نادانی خود به حساب آر چه تو نخست که آفریده شدی نادان بودی سپس دانا گردیدی.
- اگر در نقد، به وی ژه نقدهای علمی، ناقد در پی بیان درستیها و
نادرستیهای یک اندیشه است، طبیعتاً نخستین شرط این کار آن است که آن سخن را به درستی
فهمیده باشد.
- داشتن تبحر و مهارت کافی در موضوع مورد نقد، یک یاز شرایط اخلاقی نقد
است.
- کسی که اندیشه، گفتار یا کردار او مورد نقادی قر ار می گیرد نباید
فوراً ناقدر را به به عدم فهم مطالب خود متهم کند.
ب- کنار
نهادن حب و بغض
- تأثیر حب و بغض تا آنجا است که می تواند هنر را عیب و عیب را هنر
جلوه دهد. کسی که به قصد مچ گیری، به نقد یک اندیشه یا رفتار می پردازد، قطعاً از
درک حقیقت آن عاجر خواهد بود.
- باید توجه داشت که شخص یا اشخاصی که اندیشه یا رفتار آنان مورد نقد
قرار گرفته است، اخلاقاً مجاز نیستند ناقد را به سوء غرض و داشتن حب و بغض نسبت به
خودشان متهم کنند.
ج- پرهیز
از نقد متقابل
- یکی دیگر از آفتهای اخلاقی بزرگ در عرصه نقد و نقادی آن است که
بسیاری از نویسندگان در پاسخ نقدهای یک ناقد، بدون آنکه به پاسخ گویی نقدها
بپردازند، به بررسی آثار ناقد و مطالعه سرگذشت و تاریخچه ناقد پرداخته و می کوشند
تا به گونه ای بی عملیها و نادرستیهای او را استخراج کنند.
د- نقد
انگیخته به جای انگیزه (به گفته بنگر نه به گوینده)
- یکی دیگر از بزرگ ترین آفتهای اخلاقی در عرصه نقد، خ لط و انگیزه و
انگیخته است. کسی که مورد نقد قرار می گیرد به جای پرداختن به پاسخ نقدهای ناقد به
کالبد شکافی نیت و انگیزه او اقدام می کند.
- امیر مؤمنان علی (ع): "حکمت را از هر کسی که آن را بیان می کند
بگیر و به گفته بنگر و به گوینده منگ ر. حکمت گمشده مومن است . پس آن را فراگیر هر
چند از منافقان باشد.
ه- تفکیک
اندیشه و رفتار از فرد
- هم شخص ناقد و هم شخص یا اشخاص مورد انتقاد باید به این مهم توجه داشته
باشند که نقد را، از ساحت نقد اندیشه و کردار ، به نقد صاحب اندیشه و کردار
نکشانند.
و- لزوم
بردباری و نقد پذیری
"ولا تستوی الحسنه ولا السّیئه ادفع بالّتی هی احسن فاذا
الّ ذی بینک و بینه عداوه کانّه ولیّ حمیم." (فصلت/ ٣٤)
هرگز نیکی و بدی یکسان نیست؛ بدی را با نیکی دفع کند، ناگاه (خواهی
دید) همان کس که میان تو و او دشمنی است، گویی دوستی گرم و صمیمی است.
ز- پرهیز
از برچسب زدن
- یکی از شیوه های نادرست و خلاف اخلاق در مسئله نقد، برچسب زدن و انگ زدن
به صاحبان اندیشه و یا به ناقدان است.
- برچسب هایی از قبیل : ارتجاعی، غربی، غرب زده، علم زده، فاشیست، مستبد
و ...
- اگر اندکی بیندیشیم خواهیم دید که چنین برچسبه ایی حتی اگر هم درست باشند،
هرگز خللی در بنیانهای منقی یک اندیشه ایجاد نمی کنند.
- آیا قرون وسطایی بودن یک اندیشه یا نو بودن آن در درستی یا نادرستی
آن دخالت دارد؟
- خیر این عمل در حقیقت یکی از مغالطات منطقی است که معمولاً در
کتابهای منطقی از آن به عنوان "مغالطه از طریق منشأ" یاد می شود.
ح- آغاز
کردن از خود
"یا ایّها الّذین آمنو ا لم تقولون مالا تفعلون کبر مقتاً
عندالله ان تقولوا ما لاتفعلون ."(صف/ ٣)
ای کسانی که ایمان آورده اید چرا سخنی می گویید که عمل نمی کنید ؟
نزد خدا بسیار موجب خشم است که سخنی بگویید که عمل نمی کنید.
- پیامبر اکرم (ص): خوشا به حال کسی که عیوب خودش او را از عیب گویی دیگران
باز داشته است.
- امام صادق (ع): سودمندترین چیز برای انسان این است که به عیب خویش بر
مردم پیشی گیرد.
هر کسی کو عیب خود دیدی زپیش
کی بدی فارغ خود از اصلاح خویش