پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

۳ مطلب در بهمن ۱۳۹۵ ثبت شده است

همچنان که انسان از ارضاى غرایز و امیال حیوانى لذّت مى‏برد، از ارضاى عواطف انسانى نظیر مهربانى نیز لذّت مى‏برد، لیکن میان این گونه لذّت‏هاى معنوى و آن لذّت‏هاى زودگذر تفاوت بسیارى است. چه این‏که لذّت‏هاى معنوى نه‏ تنها موجب مجذوبیّت انسان به مادّیات نمى ‏شوند، بلکه تا حدود زیادى، دل را از سیطره لذّت‏هاى مادّى و غریزى آزاد مى ‏کنند. ناگفته نماند کسانى که مغلوب لذّت‏هاى مادّى شده و از هرگونه رشد عاطفى محرومند، نمى‏ توانند لذّت عاطفى را درک کنند. براى مثال کسى که با خشم و خشونت خو گرفته و این صفت زشت بر روحش حاکم شده، از مهربانى لذّت نمى‏ برد و آن را نمى ‏فهمد، امّا آنان که در سایه تربیت صحیح به پرورش عواطف انسانى خویش همّت گماشته‏ اند، از ارضاى آن‏ها به لذّتى مى‏ رسند که هرگز از اشباع غرایز به چنان لذّتى دست نمى‏ یابند، از این رو، على علیه السلام مى ‏فرماید:

«لَذَّةُ الْکِرامِ فِى الْإِطْعامِ وَ لَذَّةُ اللِّئامِ فِى الطَّعامِ»[1]


لذّت بزرگواران در خوراندن است و لذّت فرومایگان در خوراک.

مولوى گوید:

خشم و شهوت وصف حیوانى بود


مهر و رقّت وصف انسانى بود

این چنین خاصیّتى در آدمى ‏است‏


مهر، حیوان را کم ‏است، آن از کمى ‏است‏[2]


[1] مقدس نیا، محمد، آداب معاشرت، 1جلد، افق فردا - قم، چاپ: سوم، 1379. ص 168



[1] ( 1)- شرح غرر الحکم، ج 5، ص 132.

[2] ( 1)- تفسیر و نقد و تحلیل مثنوى، محمد تقى جعفرى، ج 2، ص 194 و 201.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ بهمن ۹۵ ، ۰۰:۳۰
نقی سنایی

در هرکارى میانه‏ روى پسندیده و افراط و تفریط ناپسند است، پس تأکید بر ارزش و اهمّیّت مهربانى، به معناى تجویز افراط در آن نیست، زیرا از یک سو ابراز محبّت بیش از حد به یک فرد به او شخصیّتى کاذب، خودخواه، پر توقّع و ازخودراضى مى‏ دهد، به طورى که همه بدى‏ هاى خود را زیبا مى ‏بیند و از همگان انتظار ستایش دارد. وقتى چنین ستایشى را از آنان ندید و انتظارش از سوى دیگران عملى نشد، مأیوس، منزوى و سرخورده مى‏ شود، دچار عقده روانى مى ‏گردد و در صدد انتقام بر مى ‏آید. حضرت على علیه السلام درباره چنین انسانى فرمود:

«مَنْ رَضِىَ عَنْ نَفْسِهِ کَثُرَ السَّاخِطُ عَلَیْهِ»[1]

آن که از خود خشنود شد، خشم گیرنده بر او بسیار شود.

از سوى دیگر مهربانى بیش از حد به کسى که ظرفیّت و شایستگى آن را


ندارد، موجب مى ‏شود تا او براى احترام‏ کننده، ارزش و احترام متقابل در نظر نگیرد و در نتیجه حرمت و ابهّت فرد مهربان بشکند و شخصیّت و جایگاه اجتماعى او خدشه‏ دار شود. این آفت، دامنه‏ اى وسیع دارد و تا حدودى همه بخش‏ هاى جامعه را شامل مى‏شود، به‏ خصوص کسانى را که سرپرستى و مدیریّت یک مجموعه را بر عهده دارند، مثل پدر و مادر در خانواده، مدیر و معلم در مدرسه و کلاس، فرمانده در مرکز نظامى، کارفرما در کارخانه، رئیس در سازمان و اداره تحت امر خود و ... چنین افرادى در این جهت باید بیش‏تر دقّت کنند؛ زیرا صلابت و موقعیّت آنان باید محترم باشد تا رده‏ هاى پائین‏تر به انجام وظایف خود پاى ‏بند شده، نظام جامعه محکم و پابرجا باقى بماند.

نرمى ز حدّ مبر که چو دندان مار ریخت‏


هر طفلِ نى ‏سوار، کند تازیانه ‏اش‏

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ بهمن ۹۵ ، ۰۰:۲۶
نقی سنایی

قبل از آن که به بیان جایگاه مهربانى در اسلام و ارزشى که این آئین مقدّس براى آن قائل است بپردازیم، نگاهى به دنیاى پرزرق و برق و به ظاهر متمدّن غرب بیندازیم و ره ‏آورد بیگانگى آنان از اخلاق و معنویّت را به بهانه رشد صنعت و تکنیک ارزیابى کنیم.

متأسفانه امروزه در کشورهاى غربى به رغم پیشرفت‏ هاى علمى و صنعتى، خبرى از عواطف انسانى نیست و فقر عاطفى موجود، بحران معنوى بزرگى را پدید آورده و زندگى را با چهره‏ اى ماشینى، عارى از فروغ مهربانى و محبّت ساخته و به شکلى خشک و بى‏روح تبدیل کرده است. انسان در این جوامع خود را در میان انبوهى از ماشین، تنها حسّ مى‏ کند. نتیجه این تنهایى، دل‏تنگى و عدم احساس تعلّق به غیر در انسان غربى، افزایش روزافزون خشونت، قساوت و گسترش جرم و جنایت در این کشورهاست. شاید نقل جملاتى از یک نویسنده مشهور غربى بتواند، دورنمایى از زندگى تاریک و بى‏فروغ مردم غرب را در دنیاى مدرنِ تکنیک و صنعت به ما ارائه دهد. او مى ‏نویسد:

«در سراسر کشورهاى مرفّه، فریاد عجز و لابه‏ اى آشنا به گوش مى ‏رسد:

میزان خودکشى نوجوانان رو به افزایش است. الکلیسم بیداد مى‏کند، افسردگى روانى همه‏ گیر شده، بربریّت و جنایت مد روز شده، ....

مددکارى اجتماعى و بهداشت روانى در همه جا رو به گسترش است ....

روان‏شناسى از مؤسّسه ملّى آمریکا ادّعا مى‏کند «روان‏ پریشى ... جامعه آمریکا را که آشفته، پریشان، متفرّق و نگران است فرا گرفته.» زندگى روزمرّه به طرز افتضاح ‏آمیزى کیفیّت خود را از دست داده است. اعصاب همه خُرد و داغان است. دست‏ به یقه‏ شدن و تیراندازى در مترو یا صف‏هاى بنزین، نشانگر این واقعیّت است که کنترل اعصاب از دست افراد خارج شده و میلیون‏ها نفر از مردم به آخرین حدّ ظرفیّتشان رسیده‏ اند .... در عین حال، میلیون‏ها نفر دیوانه‏وار در جستجوى هویّتى براى خود یا به دنبال درمان معجزآسایى هستند که شخصیّت‏شان را


مجدّداً وحدت بخشد و بتواند بین آنان الفتى فراهم آورد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ بهمن ۹۵ ، ۰۰:۲۳
نقی سنایی