پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

132- حدود مهربانى‏ از منظر اسلام

يكشنبه, ۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۲۶ ق.ظ

در هرکارى میانه‏ روى پسندیده و افراط و تفریط ناپسند است، پس تأکید بر ارزش و اهمّیّت مهربانى، به معناى تجویز افراط در آن نیست، زیرا از یک سو ابراز محبّت بیش از حد به یک فرد به او شخصیّتى کاذب، خودخواه، پر توقّع و ازخودراضى مى‏ دهد، به طورى که همه بدى‏ هاى خود را زیبا مى ‏بیند و از همگان انتظار ستایش دارد. وقتى چنین ستایشى را از آنان ندید و انتظارش از سوى دیگران عملى نشد، مأیوس، منزوى و سرخورده مى‏ شود، دچار عقده روانى مى ‏گردد و در صدد انتقام بر مى ‏آید. حضرت على علیه السلام درباره چنین انسانى فرمود:

«مَنْ رَضِىَ عَنْ نَفْسِهِ کَثُرَ السَّاخِطُ عَلَیْهِ»[1]

آن که از خود خشنود شد، خشم گیرنده بر او بسیار شود.

از سوى دیگر مهربانى بیش از حد به کسى که ظرفیّت و شایستگى آن را


ندارد، موجب مى ‏شود تا او براى احترام‏ کننده، ارزش و احترام متقابل در نظر نگیرد و در نتیجه حرمت و ابهّت فرد مهربان بشکند و شخصیّت و جایگاه اجتماعى او خدشه‏ دار شود. این آفت، دامنه‏ اى وسیع دارد و تا حدودى همه بخش‏ هاى جامعه را شامل مى‏شود، به‏ خصوص کسانى را که سرپرستى و مدیریّت یک مجموعه را بر عهده دارند، مثل پدر و مادر در خانواده، مدیر و معلم در مدرسه و کلاس، فرمانده در مرکز نظامى، کارفرما در کارخانه، رئیس در سازمان و اداره تحت امر خود و ... چنین افرادى در این جهت باید بیش‏تر دقّت کنند؛ زیرا صلابت و موقعیّت آنان باید محترم باشد تا رده‏ هاى پائین‏تر به انجام وظایف خود پاى ‏بند شده، نظام جامعه محکم و پابرجا باقى بماند.

نرمى ز حدّ مبر که چو دندان مار ریخت‏


هر طفلِ نى ‏سوار، کند تازیانه ‏اش‏




 پس مهرورزى به دیگران باید متناسب با میزان نیاز، شایستگى و ظرفیّت آنان باشد، با همه مردم اعمّ از کودک و بزرگ‏سال، نادان و دانشمند، بدکار و نیکوکار به طور یک‏سان مهربان‏بودن به معناى نادیده‏ گرفتن ارزش ها و ضایع‏ساختن گوهر محبّت است.

کودکى که احساس کند، چه درس بخواند و چه نخواند، لطف و مهر پدر، مادر و استاد نسبت به او تغییر نمى ‏کند، انگیزه درس‏خواندن را از دست مى‏ دهد، جوانى که مرتکب عملى خلاف شده، اگر پى ببرد که دیگران تخلّف او را نادیده مى‏گیرند و همچون گذشته به او ابراز علاقه مى‏کنند، بر انجام تخلّفات بعدى جرأت و جسارت مى ‏یابد، سربازى که پست نگهبانى خود را ترک نگفته و نخوابیده، اگر رفتار فرمانده را با خود و فرد دیگرى که در انجام‏ وظیفه قصور ورزیده، یکسان ببیند، به‏ تدریج عشق به انجام وظیفه‏ اش جاى خود را به تمرّد و تخلّف خواهد داد.

به همین دلیل، اسلام از سویى عواطف را تحت نظارت عقل قرار داده تا انسان آن را با موازین شرعى و مقتضیات عقلى محدود سازد و از افراط و تفریط جلوگیرى کند و از سوى دیگر در دستورات متین خود، پیروانش را به تقدیر و رعایت اندازه در ابراز محبّت نسبت به قشرهاى مختلف، دعوت کرده است، گروهى را شایسته هیچ محبّتى ندانسته و از نشان‏ دادن نرمش و ملایمت به آنان نهى کرده و فرموده است:

«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ، وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ»[2]

محمد فرستاده خدا و آنان که با اویند بر کافران سخت‏گیر و میان خود مهربانند.

همچنین گروهى را شایسته محبّت بیش‏تر دانسته، در مورد آنان به طور ویژه سفارش کرده است، مانند ناتوانان، زیردستان، کودکان (به‏ ویژه کودکان یتیم)، تهیدستان، پدر و مادر، عزیزى که خوار شده و دانشمندى که در بین جاهلان گرفتار آمده است.

امام محمّد باقر علیه السلام فرمود: کسى که چهار خصلت زیر در او باشد، خداوند برایش خانه‏ اى در بهشت بنا مى‏ کند:

«مَنْ أوَى الْیَتیمَ وَ رَحِمَ الْضَعیفَ وَ أَشْفَقَ عَلى‏ والِدَیْهِ وَ رَفِقَ‏ مَمْلُوکِهِ»[3]

کسى که یتیمان را پناه دهد، به ناتوانان مهربانى کند، با پدر و مادرش به‏ نرمى برخورد نماید و با زیردستانش مدارا کند.

امام صادق علیه السلام فرمود: من با سه کس مهربانى مى‏کنم و سزاوار است که دیگران نیز به آنان مهر بورزند:

«عَزیزٌ أَصابَتْهُ مَذَلَّةٌ بَعْدَ الْعِزِّ وَ غَنِىٌّ أَصابَتْهُ الْحاجَةُ بَعْدَ الْغِنى‏ وَ عالِمٌ یَسْتَخِفُّ بِهِ أَهْلُهُ وَ الْجَهَلَةُ»[4]

عزیزى که پس از سپرى‏شدن دوران عزّتش خوار شود و ثروتمندى که پس از بى‏نیازى، نیازمند گردد و دانشمندى که کسانش و نادانان او را کوچک شمرند.

[1] مقدس نیا، محمد، آداب معاشرت، 1جلد، افق فردا - قم، چاپ: سوم، 1379. صص 169 الی 171




[1] ( 2)- شرح غررالحکم، ج 5، ص 306.

[2] ( 1)- فتح( 48)، آیه 29.

[3] ( 1)- بحارالانوار، ج 74، ص 392.

[4] ( 2)- همان، ص 405.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۰۳
نقی سنایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی