پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

360- نظریه اخلاقی: نظریه سودگروی

يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۴، ۰۹:۰۶ ب.ظ

 

بدیل مناسب در قبال نظریه ی خودگروی و وظیفه گروانه، نظریه ی سودگروی است که تقریباً نقایص هر دو را جبران می کند.
خودگروی به ازدیاد خیر اهمیت می داد، ولی نسبت به مردم بی اهمیت بود. در مقابل، نظریه ی وظیفه گروانه به مردم اهمیت می داد، ولی به ازدیاد خیر به اندازه ی کافی اهمیت نمی داد.
این نظریه بر قواعدی استوار است که بیشترین خیر را فراهم می کند و یا می توان انتظار داشت که فراهم کند.
جرمی بنتام تلاش کرد که با استفاده از هفت بُعد، خوشی ها و دردها را محاسبه ای لذت شمارانه کند.
جان استوارت میل نیز تلاش کرد که کیفیت را علاوه بر کمیت، از طریق شدت دوام، میزان یقین، قرابت، بارآوری، خلوص و وسعت، در ارزش گذاری لذات تاثیر دهد.

سودگروی عام
 

این نظریه اعتقاد دارد که برای عمل اخلاقی نباید پرسید که کدام عمل بهترین نتایج را دارد. این نظریه درباره ی قوانین نیز صحبت نمی کند. بر اساس این نظریه، باید سوال شود: اگر کسی بخواهد در چنین مواردی چنین و چنان کند، چه رخ خواهد داد؟
بنابراین نظریه، عمل مرد فقیری که دزدی می کند، بیشترین غلبه ی خیر را بر شر ایجاد می کند، ولی عملی اخلاقی نیست و نباید انجام دهد.

سودنگری قاعده نگر
 

این نظریه به جان استوارت میل نسبت داده شده است و همانند نظریه ی وظیفه گرای قاعده نگر، بر نقش و محوریت قواعد تکیه دارد و می گوید با استفاده از یک قاعده ی کلی، مثل راستگویی، باید تعیین کنیم که در موارد جزیی چه کنیم. همچنین برخلاف وظیفه گروی، تاکید می کند ما باید همیشه قواعد را با این سوال که کدام قاعده بیشترین خیر عمومی را برای هر کس فراهم می کند تعیین کنیم.

سودنگری عمل نگر
 

این نظریه معتقد است که به طور کلی و یا در هر جایی، باید با توسل مستقیم به «اصل سود» بگوییم چه چیزی صواب و یا الزامی است؛ یعنی پرسیده شود که «این عمل من» چه تأثیری بر غلبه ی خیر بر شر دارد، نه آن که سوال شود «این عمل هر کس» چه تاثیری بر غلبه ی خیر بر شر دارد.
سودنگر عمل نگر اجازه ی تعمیم هیچ قاعده و تجارب گذشته را به حال و آینده نمی دهد و اصرار دارد که باید در تک تک موارد، آثار و نتایج تمام اعمالی که پیش روی ماست بر رفاه عمومی از نو سنجیده و محاسبه شود.
سودگروان قاعده نگر که به مبانی خود اعتقاد داشته باشند بین دو عمل الف و ب که هر دو امتیاز مساوی (بر اساس غلبه ی خیر بر شر) دارند، اما عمل الف مستلزم شکستن پیمان یا گفتن دروغ باشد، دو عمل را اخلاقی و به یک اندازه دارای ارزش اخلاقی می دانند، در حالی که هر عقل سلیم عمل ب را ترجیح می دهد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴/۰۹/۲۴
نقی سنایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی