پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

133- لذّت مهربانى‏

يكشنبه, ۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۳۰ ق.ظ

همچنان که انسان از ارضاى غرایز و امیال حیوانى لذّت مى‏برد، از ارضاى عواطف انسانى نظیر مهربانى نیز لذّت مى‏برد، لیکن میان این گونه لذّت‏هاى معنوى و آن لذّت‏هاى زودگذر تفاوت بسیارى است. چه این‏که لذّت‏هاى معنوى نه‏ تنها موجب مجذوبیّت انسان به مادّیات نمى ‏شوند، بلکه تا حدود زیادى، دل را از سیطره لذّت‏هاى مادّى و غریزى آزاد مى ‏کنند. ناگفته نماند کسانى که مغلوب لذّت‏هاى مادّى شده و از هرگونه رشد عاطفى محرومند، نمى‏ توانند لذّت عاطفى را درک کنند. براى مثال کسى که با خشم و خشونت خو گرفته و این صفت زشت بر روحش حاکم شده، از مهربانى لذّت نمى‏ برد و آن را نمى ‏فهمد، امّا آنان که در سایه تربیت صحیح به پرورش عواطف انسانى خویش همّت گماشته‏ اند، از ارضاى آن‏ها به لذّتى مى‏ رسند که هرگز از اشباع غرایز به چنان لذّتى دست نمى‏ یابند، از این رو، على علیه السلام مى ‏فرماید:

«لَذَّةُ الْکِرامِ فِى الْإِطْعامِ وَ لَذَّةُ اللِّئامِ فِى الطَّعامِ»[1]


لذّت بزرگواران در خوراندن است و لذّت فرومایگان در خوراک.

مولوى گوید:

خشم و شهوت وصف حیوانى بود


مهر و رقّت وصف انسانى بود

این چنین خاصیّتى در آدمى ‏است‏


مهر، حیوان را کم ‏است، آن از کمى ‏است‏[2]


[1] مقدس نیا، محمد، آداب معاشرت، 1جلد، افق فردا - قم، چاپ: سوم، 1379. ص 168



[1] ( 1)- شرح غرر الحکم، ج 5، ص 132.

[2] ( 1)- تفسیر و نقد و تحلیل مثنوى، محمد تقى جعفرى، ج 2، ص 194 و 201.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۰۳
نقی سنایی

نظرات  (۱)

بابت معرفی سایت های مختلف ممنونم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی