پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

۳ مطلب در دی ۱۳۹۹ ثبت شده است

 

مراد از مفاهیم عام اخلاقى آن دسته از فضایل یا رذایل اخلاقى‏ اند که به صورت صفت و ملکه‏اى نفسانى بوده و اختصاصى به حوزه خاصى از حوزه‏ هاى زندگى انسان ندارد، بلکه بر همه حوزه ‏ها تأثیرگذار است. این قبیل مفاهیم اخلاقى خود در دو گروه جاى مى‏ گیرند:

برخى از آنها نقش هدایت‏گرى را در سیر معنوى و اخلاقى انسان بازى مى ‏کنند و گروهى دیگر صفت نفسانى عمل‏ کننده ‏اند که در سایه صفت هدایت‏گر تحقق مى ‏یابند و آثار خاصى‏ را نیز در حوزه رفتار در پى دارند. به این ترتیب ساختار کلان اخلاق اسلامى را در ناحیه توصیف انسان الهى و خداپسند به شکل زیر مى ‏توان ترسیم نمود:

ساختار کلى مفاهیم و حوزه ‏هاى اخلاقى‏

مقام خلیفةالهى‏

(قرب الهى)

حوزه ‏هاى رفتارى‏

صفات نفسانى‏

عمل‏کننده‏

صفت نفسانى هدایت‏گر

(ایمان)[1]

 

 

 

[1] دیلمى، احمد، اخلاق اسلامى (دیلمى، احمد)، 1جلد، دفتر نشر معارف - قم، چاپ: دوم، 1380.

 

صص 64-63

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ دی ۹۹ ، ۲۰:۳۳
نقی سنایی

 

یکى از مشکلات اخلاقى بشر برخورد و تزاحم ارزش‏هاى اخلاقى در مقام عمل است. به این معنا که انسان دائماً در زندگى فردى و اجتماعى خود با دو یا چند تکلیف اخلاقى در زمان واحد مواجه است؛ به‏طورى که نمى‏تواند به همه آنها در آن زمان پایبند باشد و امکان انجام برخى از این وظایف در زمانى دیگر نیز وجود ندارد. بنابراین چاره‏اى جز این باقى نمى‏ماند که انسان از میان آنها یکى را برگزیند. معیار ترجیح در این گزینش اجتناب ناپذیر، چیست؟

آیا در نظام اخلاقى اسلام معیار و ملاکى براى این قبیل انتخاب‏ها اندیشیده شده است؟ یکى از انتظارات موجّه از یک نظام اخلاقى کارآمد، پیشنهاد معیارى معقول، قابل درک و کاربردى براى حل این قبیل مشکلات است. بر همین اساس این امر در برخى منابع فلسفه اخلاق مورد توجه قرار گرفته است.[1]

در حوزه علوم اسلامى، مسئله تزاحم و برخورد میان وظایف- اعم از اخلاقى و حقوقى- مورد توجه جدّى عالمان اصول بوده و در مبحث «تزاحم» مورد گفت‏ وگو قرار گرفته است.

آنان علاوه بر بیان اقسام تزاحم و برخورد ارزش‏ها در مقام عمل، ملاک‏هایى را نیز براى ترجیح یکى بر دیگرى پیش ‏نهاده‏ اند.[2] مهم‏ترین و قابل‏ فهم‏ترین آنها بدین قرارند:

اساسى ‏ترین ملاک عقلى و شرعى ترجیح در تزاحم‏هاى اخلاقى و حقوقى، میزان اهمیت هر یک از وظایف است؛ یعنى هنگامى که ناگزیریم بین دو یا چند تکلیف اخلاقى، اطاعت و پایبندى به یکى را برگزینیم، باید مهم‏ترین آنها را برگزید و بدان عمل کرد. اما چگونه مى ‏توان تکلیف مهم‏تر را شناسایى کرد؟ آیا معیارى براى تشخیص مهم‏ترین، وجود دارد؟ عقل آدمى در بسیارى از موارد قادر به شناسایى تکلیف مهم‏تر است. هنگامى که ناگزیریم که از میان نجات جان انسان بیمار از خطر مرگ با استفاده بدون اجازه از اتومبیل دیگرى و پایبندى به لزوم احترام به اموال دیگران، یکى را برگزینیم، عقلًا نجات جان بیمار مهم‏تر است و عقل، زیر پا گذاشتن حق مالکیت فرد را در این قبیل موارد موجّه مى‏داند. در موارد بسیارى هم تزاحم عقل و دریافت‏هاى درونى و وجدانى انسان راه به جایى نمى ‏برد؛ ولى شریعت با بیان اصول کلى و یا آنچه در مقام ارزیابى و طبقه ‏بندى فضایل و رذایل اخلاقى و با شیوه‏ هاى خاص خود بیان داشته است، وظیفه مهم‏تر را مى‏ نمایاند. مثلًا در نظام اخلاقى اسلام، هرگاه تکالیفى که انسان در مقابل خداوند دارد با وظایفى که در برابر مردم بر عهده دارد، تزاحمى پیش آید، تکالیف مربوط به مردم مهم‏ترند. به همین دلیل در متون مقدس دینى، جان و مال و آبروى مردم از امور مهم محسوب شده است که نباید مورد تعرض قرار گیرد. از میان آن سه نیز، حفظ جان و موجودیت افراد بر دو مورد دیگر مقدم است. بنابراین اهمیت مفاهیم اخلاقى را باید با توجه به نوع نگاه و تعبیرى که در کتاب و سنت نسبت به آنها وجود دارد، کشف کرد.

گاهى ممکن است موازین عقلى و وجدانى و تعابیر متون دینى، تعیین‏ کننده برترى و اهمیت یک وظیفه نسبت به دیگرى نباشند؛ در چنین مواردى انسان مى ‏تواند یکى را به‏ دلخواه برگزیند. بنابراین نظام اخلاقى اسلام در باب شناسایى مصادیق و جزئیات نیکى‏ها و پلیدى ‏هاى اخلاقى که یکى از ارکان کارآمدى نظام اخلاقى است، تدابیر لازم را اندیشیده است و در این قسمت نیز موقعیت بى‏ مانندى دارد.[3]

 

 

 

[1] ( 1). ر. ک: فرانکنا: فلسفه اخلاق، ترجمه هادى صادقى، ص 121؛ اتکینسون: فلسفه اخلاق، ترجمه سهراب علوى‏نیا، ص 31- 50

[2] ( 2). ر. ک: نائینى: فوائدالاصول،( تقریر شیخ محمدعلى کاظمى)، ج 1- 2، ص 317 و 335

[3] دیلمى، احمد، اخلاق اسلامى (دیلمى، احمد)، 1جلد، دفتر نشر معارف - قم، چاپ: دوم، 1380.

ص  55

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ دی ۹۹ ، ۲۰:۲۹
نقی سنایی

 

یکى از اساسى ‏ترین ویژگى ‏هاى یک نظام اخلاقى کارآمد آن است که علاوه بر معرفى ملاک و معیار منطقى جهت ارزیابى زشتى و زیبایى اخلاقى، بتواند راه‏هاى شناسایى مصادیق آنها را نیز آشکارا نشان دهد. یکى از محورى ‏ترین نارسایى‏ هاى نظام‏هاى اخلاقى بشرى، ناکامى آنها در ارائه راهکارها و رهیافت‏هاى کارآمد براى شناسایى مصادیق فضیلت و رذیلت اخلاقى است؛ حتى اگر بپذیریم معیارها و ملاک‏هاى کلى ارائه شده از جانب آنها در باب نیکى ‏ها و پلیدى ‏هاى اخلاقى، صواب باشد.[1]

در نظام اخلاقى اسلام سه رهیافت اساسى با ماهیتى خاص، براى رسیدن به مصادیق فضیلت و رذیلت اخلاقى مورد تأکید قرار گرفته است:

1. عقل‏[2]

با قبول حسن و قبح ذاتى اعمال و اشیا و با اذعان به توانمندى عقل بشر براى راهیابى و درک‏ این بدى و نیکى، عقل بشرى به عنوان داورى مستقل در نظام اخلاقى اسلام به رسمیت شناخته شده است. طریق عقلانى، راهکارى است مستقل از وحى که خود قادر به شناسایى بسیارى از فضیلت‏ها و رذیلت‏هاى اخلاقى است. عقل بشرى قاطعانه در مى‏یابد که نیکى‏هاى دیگران را باید پاس داشت؛ با آنان چنان رفتار نمود که شایسته آنان است، باید به‏مالکیت دیگران بر اموالشان احترام نهاد؛ بهره‏مندى خود را وسیله‏اى براى اضرار به دیگران قرار نداد؛ تجاوز به دیگران را باید به نحو عادلانه جبران کرد؛ حریم خصوصى افراد را محترم شمرد و ده‏ها و صدها قضیه از این دست که هر یک اصلى از اصول فضیلت‏هاى اخلاقى است. بخشى از مشترکات اخلاقى موجود در بین مکاتب اخلاقى الهى و بشرى، معلول دریافت‏هاى عقل بشر از زشتى و زیبایى اخلاقى است. البته به‏دلیل ناتوانى عقل در فهم بسیارى از جزئیات اخلاقى، هرگز به‏تنهایى از عهده مهندسى ساختار یک ساختمان اخلاقى جامع و کامل برنمى‏ آید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ دی ۹۹ ، ۲۰:۲۶
نقی سنایی