پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

228- ویژگی های نظام اخلاقی اسلام

دوشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۹، ۰۶:۲۱ ب.ظ

 

     الف- شمول نظام ارزشی اسلام: نظام ارزشی و اخلاقی اسلام ، نظامی فراگیر و عامّ و شامل است. در اسلام تمامی ارتباط مناسب و مفید در نظر گرفته شد، ارتباط انسان با خدا، خلق، خود ، خانواده، جامعه ، روابط بین الملل، امّا دیگر مکاتب، تنگ و محدود است.

    ب- انسجام درونی: به مجموعه ای نظام گفته می شود که تمامی اجزاء و عناصر آن با یکدیگر ارتباط و انسجام داشته باشد و همه آنها هدف واحدی را داشته باشند. در بسیاری از مکاتب اخلاقی چنین انسجام و پیوندی مشهود نیست، پول یا علم یا قهرمان شدن ارزش است.

   ج- قابلیّت تبیین عقلانی: نظام اخلاقی اسلام ، قابل تبیین و استدلال است.

   د- ترکیبی از ملاک ها :  نظام اخلاقی اسلام با محور قراردادن خداوند، همه محاسن و ویژگی های مثبت دیگر مکاتب را یکجا در خود جمع کرده است.

  ه- حسن فعلی و فاعلی : از دیدگاه دین مبین اسلام تنها معیار ارزش، حسن فعلی نیست بلکه باید به حسن فاعلی هم توجّه کرد.

 و- مراتب داشتن ارزش ها : در اسلام، ارزش ها دارای مراتب و مراحلی هستند در حالی که در بسیاری از مکاتب اخلاقی ارزش را دارای یک مرحله می دانند. به عنوان مثال در مکتب کانت اگر کاری فقط برای اطاعت از حکم عقل و ندای وجدان باشد ارزشمند است امّا اگر اطاعت از حکم عقل همراه با ارضای عواطف باشد ارزشی ندارد، در حالی در دین اسلام هریک از این رفتارها دارای ارزشی می باشند0

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۳/۱۹
نقی سنایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی