پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

94- اخلاقى که خدا مى‏ پسندد

چهارشنبه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۴۰ ب.ظ

امورى که ذاتاً بلند مرتبه و شریف و پرقیمت و باارزش است و سبب ظهور خیر دنیا و آخرت و سعادت و خوشبختى براى انسان است، چنان که در آیات قرآن و روایات آمده، محبوب خداست، و امورى که ذاتاً پست و بى‏ارزش است و سبب تیره‏بختى انسان در دنیا و آخرت است- همان گونه که در قرآن و روایات آمده- منفور و مبغوض حق است.

بنابراین هر انسانى که آراسته به امور شریفه و حسنات اخلاقى است محبوب خداست و هر انسانى که آلوده به امور پست و بى‏ارزش است مورد نفرت پروردگار است.

زیباییهاى اخلاق و حسنات باطنى و حالات عالى درونى از مصادیق قطعى امور شریفه و باارزش، و زشتى‏هاى اخلاقى و سیئات باطنى و حالات پست از مصادیق یقینى امور پست و بى‏ارزش است. در این زمینه به دو روایت بسیار مهم دقت کنید.

امام باقر علیه السلام از پدرانش از امیرالمؤمنین علیه السلام و امیرالمؤمنین از رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم روایت مى‏کند که آن حضرت فرمود:

إنّ اللَّهَ عَزَّ وجَلَّ یُحِبُّ الجودَ وَمَعالِىَ الأُمُورِ وَیَکْرَهُ سَفْسَافَهَا...[1]

. بى‏تردید خداى عز و جل بخشندگى و گشاده‏دستى و امور شریفه و باارزش را دوست دارد و نسبت به امور پست و بى‏ارزش کراهت و نفرت مى‏ورزد.

نیز از حضرت حسین علیه السلام از رسول خدا روایت شده است:

إنّ اللَّهَ یُحبُّ مَعالِىَ الأمورِ وَیَکرَهُ سَفْسافَها[2]

. به یقین خدا امور شریفه و باارزش را دوست دارد و امور پست و بى‏ارزش نزد او منفور و مبغوض است.

مسلماً وقتى انسان ظرف ارزش‏هاى اخلاقى و امور شریف شود محبوب خدا و هنگامى که منبع زشتى‏هاى اخلاقى و امور پست و بى‏ارزش گردد مورد نفرت خداست.

امور شریفه‏ زندگى، انسان را در دنیا غرق امنیت و سلامت و خوشى و رفاه و وسعت رزق مى‏کند و سبب ورود انسان در عرصه‏ى قیامت به رضوان و بهشت الهى است، و امور پست و بى‏ارزش، زندگى را در دنیا دچار ناامنى و اضطراب و نگرانى و غم و اندوه و تنگى رزق مى‏نماید و در آخرت سبب ورود به خشم و سخط حق و دخول در عذاب دردناک دوزخ است.

انسان اگر به خود معرفت پیدا کند و از طریق قرآن و معارف به حقیقت خود واقف شود که از جهتى خلیفه‏ى خدا و قائم مقام حضرت رب در زمین است، چنان که قرآن مى‏فرماید:

«... إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً...»[3].

من در زمین جانشین خواهم گماشت.

و از طرف دیگر جلوه‏گاه اسما و صفات حضرت حق است، آن گونه که قرآن خبر مى‏دهد:

«وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها...»[4].

و [خدا] همه‏ى [معانى‏] نامها را به آدم آموخت.

و به عنوان مسجود فرشتگان است به طورى که قرآن مى‏گوید:

«فَإِذا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی فَقَعُوا لَهُ ساجِدِینَ»[5].

پس وقتى آن را درست کردم و از روح خود در آن دمیدم، پیش او به سجده در افتید.

و در مرحله‏ى دیگر امین اللَّه است، یعنى موجودى است که پس از این که آسمان‏ها و زمین و کوهها به خاطر عدم ظرفیت از پذیرش امانت روى تافتند به قبول امانت تن داد، چنان که قرآن به این حقیقت ناطق است:

«إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ...»[6].

ما امانت [الهى و بار تکلیف‏] را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کردیم، پس از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناک شدند، [ولى‏] انسان آن را برداشت.

و از جهت دیگر در جنبه‏ى معنوى روح اللَّه است آن گونه که قرآن دلالت دارد:

«فَإِذا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی»[7].

پس وقتى که آن را درست کردم از روح خود در آن دمیدم.

هرگز و تحت هیچ شرایطى اجازه نمى‏دهد که ظرف وجودش از ارزش‏ها و امور شریف خالى بماند و شیطان‏ها و هواى نفس او را براى آلوده کردن باطنش‏ به زشتى‏ها و امور پست و بى‏ارزش مورد تاخت و تاز قرار دهند، بلکه مى‏کوشد قلب را تبدیل به حرم خدا و عرش رحمان نماید و عمق دل را آیینه‏ى جلوه‏ى الهامات کند و نفس و باطن را با امور ارزشى و حقایق عرشى زینت دهد و دایره‏ى وجودش را محل تجلى معارف الهى قرار دهد و اعضا و جوارحش را در خدمت به خلق و عبادت ربّ به کار گیرد و از وجود خویش منبعى از فضایل و کرامات بسازد و با کلید ایمان و عمل و اخلاق تمام درهاى رحمت و سعادت را به روى خود باز کند و خویش را مطلع الفجر آیات حضرت رب العزّه نماید.

اى دل ار ننگ دارى از نقصان‏


جز سلوک ره کمال مکن‏

هرچه عقل اندر او بود دستور


جز بدان کار اشتغال مکن‏

شرف نفس اگر همى خواهى‏


با فرومایه قیل و قال مکن‏

عرض نفس نفیس را هرگز


در پى مال پایمال مکن‏

منت از دوست بهر دینارى‏


ور بود حاتم احتمال مکن‏

عجز و بیچارگى به هیچ سبیل‏


دشمن ار هست پور زال مکن‏




 

بشنو اندرزهاى ابن یمین‏


چون مفید است ز آن ملال مکن‏[8]




 

انصاریان، حسین، زیبایى هاى اخلاقى، 1جلد، دار العرفان - قم، سوم، 1386. صص 294 الی 297



[1] ( 1)- جعفریات: 196، باب فی ذکر البنات؛ مستدرک الوسائل: 13/ 56، باب 22، حدیث 14736.

[2] ( 1)- عوالى اللآلى: 1/ 67، الفصل الرابع، حدیث 117؛ وسائل الشیعه: 17/ 73، باب 25.

[3] ( 2)- بقره( 2): 30.

[4] ( 3)- بقره( 2): 31.

[5] ( 1)- حجر( 15): 29.

[6] ( 2)- احزاب( 33): 72.

[7] ( 3)- ص( 38): 72.

[8] ( 1)- سنایى غزنوى.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۱۱
نقی سنایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی