270- از آداب و اخلاق خدمت رسانی: پرهیز از مردم آزاری و ایجاد مزاحمت
شنبه, ۱۶ مرداد ۱۴۰۰، ۰۷:۳۴ ب.ظ
ناصر خسرو می گوید:
اگر باری ز دوشم برنداری | چرا باری سَرِ بارم گذاری |
مردم آزاری تنها این نیست که ارباب رجوع را معطّل و بلاتکلیف بگذاری، یا کارش را به بهانه های واهی به امروز و فردا بیندازی، یا جواب سربالا به او بدهی و مانند اینها؛ بلکه گاهی بی اعتنایی و تحویلش نگرفتن، در برابر سخنانش سکوت کردن و پاسخش را ندادن، با بی رغبتی کارهایش را پیگیری کردن نیز مردم آزاری است.
از دستورالعمل های علوی به کارگزارانش، آنگاه که لشکری به سوی آنان روانه کرد، این است که می نویسد:
پس از حمد خدا و درود بر پیغمبر اکرم(ص)، من به خواست خدا لشکری را روانه کردم که از زمینهای شما عبور خواهد کرد و آنها را به آنچه خدا بر آنان واجب گردانیده از آزار و بدی نرساندن به مردم، سفارششان کردم.
۰۰/۰۵/۱۶