215- اخلاق زینبی (س)
1-حضرت زینب (س) از جمله زنانی است که وادی کمال را تا سرحد نهایی طی نموده است و بعد از حضرات معصومین علیه السلام، کسی که انسانیت در ذات وجودیش ختم گردید عصمت صغری، حضرت زینب کبری (س) است.
حضرت زینب (س) عاشقی است که محو جمال معشوق شده بنابراین چیزی جز زیبایی نمی بیند. او همچون حسین (ع) از نفس مطمئنه برخوردار بوده و این همه اطمینان و بی هراس را از زنده نگاه داشتن یاد خدا در قلبش به دست آورده است.
2- مبانی نظری عملکردهای اخلاقی و تربیتی حضرت زینب (س) عبارت از اخلاق در حیات فردی، اجتماعی، سیاسی و ...، مقامات اخلاقی، عرفانی با التفات به القاب شریفه آن حضرت و سیره علمی، عملی آن بانوی بزرگ جهان اسلام که شامل: مقام خوف، ابتلاء و امتحان، اخلاص، صبر، رضا، ایثار، یقین و معرفت توحیدی می باشد.
3- القاب و کنیه ها:
القاب زینب کبری سلام الله علیها عبارت است از:
الصدیقه الصغری، العقیل، عقیله بنی هاشم، عقیله الطالبین، العارفه، الموثقه، العالمه، الفاضله، الکامله، عباده آل علی، علیا مخدره، راضیه، عالمه غیر معلمه، عفیفه و... مهمترین آنها که زینب کبری است.
کنیه های حضرت:
ام کلثوم، ام عبدالله، ام الحسن، ام المصائب، ام الرزایا، ام النوائب و ...
4- سیره عبادی حضرت زینب (س):
عبادت دو جنبه دارد: جنبه فعل و جنبه ترک، و به همان گونه که در مداوای یک بیمار، پرهیز از غذاهای مضر مهمتر از انجام کارهای لازم و خوردن دارو است، در باب عبادت و رسیدن به کمال انسانیت، ترک گناه مهمتر از به جا آوردن و عبادتهای بدنی و مالی است، و از همین رو امام صادق (ع) فرموده اند:
ان اشد العباده الورع .(اصول کافى، ج 3، ص 126(: سخت ترین عبادت، ورع و پارسائی از گناه است.
افضل العباده العفاف. (اصول کافى، ج 3، ص 127(: بهترین عبادت ها پاکدامنی و پارسائی است.
برخی از سیره عبادی حضرت (س) عبارت است از:
الف: نماز شب و شب زنده داری حضرت زینب (س)
امام حسین (ع) برای وداع زینب آمد از جمله سخنانی که به او گفت این بود که فرمود:
یا اختاه لا تنسینی فی صلاه اللیل.
خواهر جان مرا در نماز شب فراموش نکن.
ب: توحید خالص
ج- زهد زینب (س): برای زهد زینب (س) شواهدی موجود است که به مواردی از آن اشاره می شود:
استقامت در برابر حوادث، روحیه ای شکست ناپذیر، استجابت دعا، مقام رضا و شکر.
5- سیره فردی اخلاقی زینب کبری (س):
صبر و شکیبایی، شجاعت، بلاغت (دانش گسترده، حکمت وافر، سخن درست، شجاعت ربانی، بیانی نافذ و زبان فصیح. .. تمام آن چیزهایی است که عناصر بلاغت زینب صدیقه را تشکیل می دهند.)، انفاق و توجه به مستمندان، گذشت و ایثار، علم و دانش (زین العابدین (ع) امام زمان زینب (س) به هنگام که آن بانوی بزرگ خطبه پر محتوی و آتشینی را در (بازار کوفه) ایراد می نماید، در مورد تایید مقام علمی زینب (س) می فرماید:(انت بحمدالله، عالمه غیر معلمه، و فهمه غیر مفهمه(
6- نتیجه گیری
زینب (س) در خانواده رسالت چشم به چهان گشود و در فضائی نورانی و با صفا رشد یافت و تحت تعلیم مربیانی عامل و عالم به مبانی تربیت قرار گرفت. آموختن علم از لبان وحی و نوشیدن شیر از سینه عصمت و طهارت، همه نوع استعدادهای نهفته را در وجود او به فعلیت در آورده و آنچنان به آداب و سنن الهی مودب گشته بود که در عظمت و کرامت با برادران عزیز خود برابری می کرد.
زینب (س) صبری بزرگ داشت، شاهد و پرچمدار پیشگام هر مصیبتی بود. او را عقیله بنی هاشم لقب داده بودند، چون در دانش و پرهیزگاری از دیگر زنان هاشمی پر مایه تر بود سفیر کربلا از ایام کودکی در میدان زهد با انواع رنجها و غمها خو گرفته بود، تا جائیکه مصیبت را نعمت، و بلاء را رحمتی از سوی حق تعالی می دانست.