پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

196- آداب اخلاقی آموختن: انتخاب استاد شایسته‏

پنجشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۰۳ ب.ظ

تأثیر استاد و نوع ارزش‏ها و نگرش‏ ها و جهان‏ بینى و ایدئولوژى او در شاگردان، بر کسى پوشیده‏ نیست. تجربه نشان داده است شاگردان هر اندازه هم که مقاومت کنند، نمى ‏توانند از تأثیرگذارى آشکار و نهان استادان در روند زندگى خود مصون شوند. به همین دلیل است که انتخاب استاد و معلمى شایسته و وارسته همواره مورد توجه و تأکید فراوان اولیاى دین بوده است. امام باقر علیه السلام در پاسخ به این پرسش که منظور از طعام در این آیه که مى‏فرماید: «فَلْیَنْظُرِ اْلإِنْسانُ إلى‏ طَعامِهِ‏» چیست، فرمود: «

عِلمُه الذى یأخذه عمّن یأخذه؛[1]

منظور علم است. انسان باید مواظب باشد که علمش را از چه کسى مى ‏گیرد.» دانشجو تا جایى که شرایط به او اجازه مى ‏دهد باید در پى انتخاب استادان شایسته باشد.

اما استاد شایسته کیست و چه شرایطى دارد؟ پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در حدیثى معلم و استاد شایسته را کسى مى ‏داند که شاگردان خود را:

1. از تکبر به تواضع دعوت مى‏ کند؛

2. از حیله‏ گرى و چاپلوسى به خلوص و خیرخواهى فرا مى‏ خواند؛

3. از جهل به علم مى ‏کشاند.[2]

استاد شایسته کسى است که با رفتار خود دانشجو را به کسب فضایل ترغیب و از آلودگى به رذایل اخلاقى دور کند. استادى است که دیدن او انسان را به یاد خدا اندازد و سخن گفتنش بر علم دانشجو بیفزاید.

نکته ‏اى توضیحى‏

نقش معلم و استاد، به‏ویژه در علوم اخلاقى و عرفانى نمود بیشترى دارد. موضوع پیر و راهنما در ادبیات عرفانى و اخلاقى ما موضوعى بسیار مهم و اساسى است. عارفان از ما خواسته‏اند که هرگز بدون داشتن راهنمایى وارسته به وادى سیر و سلوک قدم نگذرایم:

طى این مرحله بى‏همرهى خضر مکن‏


ظلمات است بترس از خطر گمراهى‏[3]




و اصولًا، سیر و سلوک بدون استاد و راهنما را کارى بیهوده و بى‏نتیجه دانسته و تصریح مى‏کنند که‏ بدون استاد امکان ندارد کسى به سلامت از این وادى عبور کند:

شبان وادى ایمن گهى رسد به مراد


که چند سال به جان خدمت شعیب کند[4]




در باره پیر و راهنما و داستان بسیار پرخطر و پرآسیب پیرگزینى مطالب گفتنى مهمى وجود دارد، اما در اینجا به یادآورى این نکته بسنده مى‏کنیم که انتخاب استاد وارسته و شایسته براى سیر و سلوک عرفانى کارى بسیار دشوار است. گوهرهاى واقعى و حقیقى همواره کمیاب بوده‏اند. در مقابل، گوهرهاى تقلبى و بدلى در هر کوى و برزنى یافت مى‏شوند. مرحوم علامه بحرالعلوم، از عارفان و عالمان بزرگ عالم اسلام، در این‏باره مى‏فرماید:

و اما استاد عام‏[5] شناخته نمى‏شود مگر به مصاحبت در خلأ و ملأ و معاشرت باطنیه و ملاحظه تمامیت ایمان جوارح و نفس او و زینهار به ظهور خوارق عادات و بیان دقایق و نکات و اظهار خفایاى آفاقیه و خبایاى انفسیه و تبدل بعضى از حالات خود به متابعت او فریفته نباید شد؛ چه اشراف بر خواطر و اطلاع بر دقائق و عبور بر ماء و طى زمین و هوا و استحضار از آینده و امثال اینها در مرتبه مکاشفه روحیه حاصل مى‏شود و از آن مرحله تا سرمنزل مقصود بس منازل و مراحل است و بس راهروان این مرحله را طى و از آن پس از راه افتاده؛ به وادى دزدان و ابالسه داخل گشته و از این راه بسى‏کفار اقتدار بر بسیارى از این امور حاصل. بلکه از تجلیات صفاتیه نیز پى به وصول صاحبش به منزل نتوان برد ....[6][7]

 



[1] ( 1). محمدبن یعقوب کلینى، اصول الکافى، ج 1، کتاب فضل العلم، باب النوادر، حدیث 8

[2] ( 2). لاتَقعُدُوا إلّاالى عالمٍ یَدعُوکم من ثَلاثٍ الى ثلاثٍ: من الکبرِ الى التواضعِ و من المُداهَنةِ الى المُناصحةِ و من الجَهلِ الى العلمِ.( تنبیه الخواطر، ج 2، ص 233)

[3] ( 3). دیوان حافظ.

[4] ( 1). همان.

[5] ( 2). استاد عام در مقابل استاد خاص( پیامبر صلى الله علیه و آله یا امام معصوم علیهم السلام) به کسى گفته مى‏شود که مأموریت خاصى از سوى‏خداوند براى هدایت دیگران بر عهده ندارد

[6] ( 3). دو رساله در سیر و سلوک، رساله سیر و سلوک سید بحرالعلوم، ص 81

[7] شریفى، احمدحسین، آیین زندگى (اخلاق کاربردى)، 1جلد. صص 47 الی  49

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۲/۲۳
نقی سنایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی