پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

189- اهمیت و ضرورت‏ دانش اندوزی

جمعه, ۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۴ ق.ظ

. اهمیت علم و علم‏ آموزى، از دیدگاه اسلام، به قدرى روشن است که نیازى به توضیح ندارد. نخستین آیاتى که بر پیامبر اکرم نازل شد، بهترین دلیل بر جایگاه ویژه تعلیم و تعلّم در اسلام است: «إقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذى خَلَقَ؛ خَلَقَ اْلإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ؛ إقْرَأْ وَ رَبُّکَ اْلأَکْرَمُ؛ الَّذى عَلَّمَ بِالْقَلَمِ؛ عَلَّمَ اْلإِنْسانَ ما لَمْ یَعْلَمْ‏.»[1] بر همین اساس پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله، وقتى دو گروه را در مسجد مشاهده کردند، که گروهى مشغول عبادت بودند و گروهى مشغول مذاکره و مباحثه علمى، رفتن به نزد گروه دوم را بر پیوستن به جمع عبادت‏کنندگان ترجیح داده و در توجیه این رفتار خود فرمودند: «من براى تعلیم فرستاده شده‏ ام».[2] قرآن کریم نیز به صراحت، تعلیم را یکى از اهداف اساسى برانگیختن پیامبراکرم صلى الله علیه و آله دانسته، مى ‏فرماید:

او کسى است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولى از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنان مى ‏خواند و آنان را تزکیه مى‏کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت مى‏ آموزد و مسلّماً پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند.[3]

ضرورت فراگیرى علم از دیدگاه اسلام ضرورتى مطلق است؛ نه قید افرادى دارد، نه قید زمانى، نه قید مکانى و نه هیچ قید و محدودیتى دیگر. حدیث بسیار مشهور و معروف رسول اعظم صلى الله علیه و آله که فرمود: «علم‏آموزى بر هر مسلمانى واجب است»،[4] اختصاص تحصیل علم به طبقه یا صنف یا جنس خاصى را رد کرده، آن را از واجبات عمومى همه مسلمانان بر مى ‏شمارد. همچنین حدیث «

اطلُبوا العلمَ من المَهدِ الى اللَّحد

؛ زگهواره تا گور دانش بجوى»، محدودیت زمانى را براى تحصیل علم از میان برمى ‏دارد. بر اساس حدیث «دانش را بیاموزید هر چند که در چین‏[5] باشد»[6] دانسته مى‏ شود که طلب علم، وظیفه‏ اى است که جا و مکان خاصى نمى ‏شناسد و احادیثى مانند «حکمت، گمشده مؤمن است پس آن را فراگیرید هر چند در دست منافق باشد»[7] محدودیت از حیث معلّم را نفى مى ‏کند.[8] البته در جایى که انسان در درستى یک مطلب تردید دارد و خودش نیز توانایى تشخیص حق و باطل در آن زمینه را ندارد، به حکم عقل سلیم نباید سخن هر استاد و معلمى را بپذیرد. در این موارد باید دقت کند که تحت تأثیر و تلقین چه کس یا کسانى است.

براى آشنایى بیشتر با اهمیت علم‏ آموزى در اسلام چند روایت دیگر از اولیاى دین را یادآور مى ‏شویم:

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در باره برترى عالم بر عابد مى ‏فرماید:

برترى عالم بر عابد همچون برترى ماه شب چهارده بر سایر ستارگان است.[9]

همان حضرت در حدیث دیگرى مى‏فرماید:

به درستى که برترى عالم بر عابد همچون برترى خورشید بر سایر سیارات است.[10]

امام باقر علیه السلام از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله نقل مى‏کند که فرمود:

به درستى که براى آموزگار خوبى‏ها، جنبندگان زمین و ماهیان دریا و جانداران فضا و همه آسمانیان و زمینیان طلب مغفرت مى‏کنند؛ و به درستى که یاددهنده و یادگیرنده داراى پاداشى یکسان‏اند؛ روز قیامت، همچون دو اسب مسابقه، دوشادوش یکدیگر مى‏آیند.[11]

با این همه، روشن است که فراگیرى دانش مطلوبیت ذاتى ندارد. به صرف عالم‏شدن سعادت حقیقى انسان تأمین نمى‏شود. چه فراوان‏اند عالمان و اندیشمندانى که علم خود را در جهت توسعه فساد و تأمین خواسته‏هاى شیطانى خود و دیگران به کار مى‏گیرند. بر همین اساس، اسلام عزیز در کنار دعوت به علم‏آموزى، شرایط، آداب و اخلاقیات ناظر به این عرصه را نیز بیان کرده است‏[12]

 

 



[1] ( 1).( علق( 96): 5- 1): بخوان به نام پروردگارت که( جهان را) آفرید.( همان کس که) انسان را از خون بسته‏اى خلق کرد. بخوان که پروردگارت( از همه) بزرگوارتر است، همان کسى که به وسیله قلم تعلیم نمود، و به انسان آنچه را نمى‏دانست یاد داد

[2] ( 2). بالتَّعلیمِ أُرسِلْتُ.( محمدباقر مجلسى، بحار الانوار، ج 1، ص 206، باب 4، حدیث 35)

[3] ( 3). هُوَ الَّذى بَعَثَ فى اْلأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ.( جمعه( 62): 2)

[4] ( 1). طلبُ العلمِ فریضةٌ على کلِّ مسلمٍ.( محمد بن یعقوب کلینى، اصول کافى، ج 1، کتاب فضل العلم، باب 1، حدیث 1)

[5] ( 2). البته کشور چین در این حدیث، خصوصیتى ندارد. منظور این است که فاصله مکانى نباید مانعى براى تحصیل علم تلقى‏شود

[6] ( 3). اطلبُوا العلمَ و لو بالصِّین.( محمدباقر مجلسى، بحار الانوار، ج 1، ص 180، باب 1، حدیث 65)

[7] ( 4). الحِکمةُ ضالةُ المؤمنِ فَخُذْ الحکمةَ و لو مِن اهلِ النِّفاق.( همان، ج 2، ص 99، باب 14، حدیث 57)

[8] ( 5). بنگرید به: مرتضى مطهرى، ده گفتار، فریضه علم، ص 163

[9] ( 6). فَضلُ العالِم على العابدِ کَفضلِ القَمَر على سائرِ النجومِ لیلةَ البدر.( محمد باقر مجلسى، بحار الانوار، ج 2، ص 18، حدیث 46)

[10] ( 1). انَّ فضلَ العالِم على العابدِ کفضلِ الشَّمسِ على الکَواکبِ.( همان، ص 19، حدیث 49)

[11] ( 2). انَّ مُعلِّمَ الخَیرِ یَستَغفِرُ له دوابُّ الارضِ و حِیتانُ البَحرِ و کلُّ ذى‏روحٍ فی الهواءِ و جمیعُ اهلِ السماءِ و الارض و انَّ العالِمَ و المُتعلِّمَ فى الأجرِ سواءٌ یأتیان یَوم القیامةِ کَفَرَسَى رِهانٍ یزدَحِمان.( همان، ص 17. حدیث 40)

[12] شریفى، احمدحسین، آیین زندگى (اخلاق کاربردى)، 1جلد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۰۲
نقی سنایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی