پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

186- اهمیت و جایگاه اخلاق کاربردى‏

جمعه, ۸ تیر ۱۳۹۷، ۰۶:۴۱ ب.ظ

علم اخلاق یکى از ضرورى ‏ترین علوم براى انسان است. این علم در حقیقت علم زندگى و آیین زیستن، به معناى حقیقى کلمه است. علمى است که افزون بر بیان احکام ارزشىِ همه ابعاد فردى و اجتماعىِ زندگى ‏آگاهانه و مختارانه ما، راه‏ هاى اتصاف به فضایل و بهره‏ مندى از خوبى ‏ها و دفع و رفع زشتى ‏ها را نیز نشان مى ‏دهد. بنابراین، علم اخلاق اگر مهم‏ترین علم نباشد، یکى از مهم‏ترین و سرنوشت‏ سازترین دانش‏ هاست. امام کاظم علیه السلام مى ‏فرماید:

لازم ‏ترین دانش براى تو، دانشى است که تو را به صلاح قلبت راهنمایى کند و فساد آن را برایت آشکار سازد.[1]

یکى از مهم‏ترین رسالت‏هاى پیامبران نیز پرورش اخلاقى مردمان و تزکیه و تهذیب جان‏ هاى آنان بوده است‏[2] و در این‏باره پیامبر بزرگ اسلام نیز هدف اصلى رسالت خود را به کمال رساندن خُلق‏ه اى کریم و مَنِش‏ هاى بزرگوارانه معرفى کرده است.[3] اخلاق نیک و زدودن زشتى ‏ها و آراستگى به خوبى‏ ها یکى از عوامل مهم بهره ‏مندى از سعادت دنیوى و اخروى است.

نگاهى به میراث علمى عالمان برجسته جهان نشان مى‏دهد که اخلاق و دانش اخلاق همواره مورد توجه اندیشمندان خیرخواه بشر بوده است. در هر عصر و مِصرى کسانى بوده‏اند که براى هدایت‏ و راهنمایى مردمان اندیشه کرده و با مجاهدت‏هاى علمى خود بازار مباحث اخلاقى را پر رونق داشته‏اند. آثار ارزشمندى مانند رسائل اخوان‏الصفا و خلّان‏الوفا، السعادةُ و الاسعاد فى السیرةِ الانسانیةِ، تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق، اخلاق ناصرى، اوصاف الاشراف، احیاء علوم‏الدین، المحجةُ البیضاء فى تهذیب الاحیاء، المراقبات فى اعمال السنة، جامع السعادات و ده‏ها اثر خرد و کلان دیگر را مى‏توان به‏عنوان نمونه‏هایى از میراث اخلاقى عالمان مسلمان برشمرد. البته، با وجود این تلاش‏هاى ارزنده، متأسفانه مباحث اخلاقى، در مقایسه با مباحث فقهى و کلامى و فلسفى، حجم اندکى از میراث علمى اندیشمندان گذشته و همچنین فعالیت‏هاى پژوهشى عالمان این روزگار را به خود اختصاص داده است. در عین حال، بیشتر افراد جامعه ما به دلایل مختلف با بسیارى از فضایل و رذایل اخلاقى آشنا هستند. مشکل عمده بسیارى از افراد این است که:

اولًا، راه انجام وظایف اخلاقى و چگونگى اعمال احکام اخلاقى را به درستى نمى‏توانند تشخیص دهند. براى مثال، کسانى که مبتلا به رذیله غیبت هستند، بهتر از هرکس دیگرى مى‏دانند به چه بلایى گرفتارند؛ اما راه رهایى از این منجلاب را نمى‏دانند. کسانى که در آتش حسد و نفرت و کینه مى‏سوزند، با تمام وجود خود سوزندگى این آتش را احساس مى‏کنند، اما راه نجات از این آتش ایمان‏سوز و آخرت بر باد ده را نمى‏دانند.

ثانیاً، در موارد تزاحم و تعارض وظایف اخلاقى، نمى‏توانند تصمیم درستى برگیرند. براى نمونه همه ما مى‏دانیم که احترام به پدر و مادر بسیار ضرورى و لازم است و امر به معروف و نهى از منکر نیز از واجبات فقهى و اخلاقى است و از سویى بدگویى از مسلمان کارى بسیار زشت و ناپسند است. حال اگر در مجلس بزرگ و محترمى باشیم که مثلًا پدر یا مادر ما از مسلمانى بدگویى مى‏کند، در چنین شرایطى ممکن است به آسانى نتوانیم وظیفه اخلاقى خود را تشخیص دهیم. آیا باید جلوى غیبت و بدگویى را بگیریم یا باید به احترام پدر یا مادرمان در آن لحظه سکوت کنیم و مثلًا بعداً به آنان تذکر دهیم؟ و ... همه ما مى‏دانیم که رشوه‏دادن و رشوه گرفتن از نظر اخلاقى و اسلامى کارى بسیار زشت و نکوهیده است، اما در جایى که مثلًا راه رسیدن به حقوق خود را در رشوه‏دادن مى‏بینیم، ممکن است به راحتى نتوانیم تشخیص دهیم که آیا رشوه دادن در چنین شرایطى از نظر اخلاقى عملى ناپسند است یا نه.

یکى از رسالت‏هاى اخلاق کاربردى این است که به تحلیل و بررسى ریشه‏اى و بنیادین فضایل و رذایل اخلاقى و راه تشخیص تکالیف اخلاقى و شیوه تحقق آنها در قلمروهاى خاصى بپردازد. این شاخه از مطالعات اخلاقى بر آن است تا به جاىِ ارائه فهرستى بلند از فضایل و رذایل اخلاقى، با تقویت بُعد عقلانى و استدلالى فراگیران، شیوه استدلال اخلاقى در امور روزمره زندگى را به آنان بیاموزد. افزون بر این، اخلاق کاربردى، با ارائه معیارها و ملاک‏هایى مشخص براى رفتارهاى اخلاقى در قلمروهاى مختلف زندگى فردى و اجتماعى، به کاربردى کردن توصیه‏ها و ارزش‏هاى اخلاقى کمک مى‏کند. و به همین دلیل است که به آن اخلاق کاربردى مى‏گویند.[4]

 

 



[1] ( 1). ألْزَمُ العلمِ لک ما دَلَّک على صَلاحِ قَلبِک و أَظْهَرَ لک فسادَهُ.( میرزاحسین نورى، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 12، باب 101، حدیث 13792)

[2] ( 2). هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمْ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِى ضَلَالٍ مُبِینٍ؛ اوست آن کس که در میان بى‏سوادان فرستاده‏اى از خودشان برانگیخت، تا آیات او را بر آنان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت بدیشان بیاموزد، و[ آنان‏] قطعاً پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند.( جمعه( 62)، 2)

گفتنى است در کتاب حاضر، در ترجمه آیات قرآن کریم، در بیشتر موارد، از دو ترجمه آیت‏اللَّه ناصر مکارم شیرازى و استاد محمدمهدى فولادوند استفاده شده است

[3] ( 3). بُعِثتُ لُاتَمِّمَ مکارمَ الاخلاق.( محمدباقر مجلسى، بحار الانوار، ج 67، باب 59، حدیث 18)

[4] شریفى، احمدحسین، آیین زندگى (اخلاق کاربردى)، 1جلد. صص 29 الی 31

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۰۸
نقی سنایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی