پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

179- از شیوه های پرورش ایمان: محبت به اولیاى الهى

دوشنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۳۴ ق.ظ

کسى که فردى را براى خودْ انسان کامل تلقى کند و سخت شیفته اخلاق و روحیات او شود، بسیار تحت تأثیر او قرار مى‏گیرد.

استاد مطهرى (ره) در این زمینه مى‏فرماید:

محبت به‏سوى مشابهت و مشاکلت مى‏راند و قدرت آن سبب مى‏شود که محبّ به شکل محبوب در آید. محبت مانند سیم برقى است که از وجود محبوب به محبّ وصل گردد و صفات محبوب را به وى منتقل سازد.[1]

در مورد تأثیر تربیتى آن در تهذیب اخلاق مى‏فرماید:

اهل عرفان و سیر و سلوک به‏جاى پویش راه عقل و استدلال، راه محبت و ارادت را پیشنهاد مى‏کنند [و] مى‏گویند: کاملى را پیدا کن و رشته محبت و ارادت او را به گردن دل بیاویز که از راه عقل و استدلال هم بى‏خطرتر است و هم سریع‏تر. تأثیر نیروى محبت و ارادت در زایل کردن رذایل اخلاقى از دل، از قبیل مواد شیمیایى بر روى فلزات است؛ مثلًا یک کلیشه‏ساز با تیزاب اطراف حروف را از بین مى‏برد، نه با ناخن یا سر چاقو. امّا تأثیر نیروى عقل مانند کار کسى است که بخواهد ذرات آهن را از خاک با دست جدا کند. چقدر رنج و زحمت دارد؟! اگر یک آهن‏رباى قوى در دست داشته باشد، ممکن است با یک گردش همه آنها را جدا کند. نیروى ارادت و محبت مانند آهن‏ربا صفات رذیله را جمع مى‏کند و دور مى‏ریزد. به عقیده اهل عرفان محبت و ارادت پاکان و کمّلین همچون دستگاه خودکارى خودبه‏خود رذایل را جمع مى‏کند و بیرون مى‏ریزد.[2]

نمونه‏هایى از کسانى که در صدر اسلام، تحت تأثیر این جذب و انجذاب قرار گرفته‏اند و شیفته نبىّ‏مکرّم صلى الله علیه و آله گشتند، ابوذر غفارى، بلال حبشى، اویس قرنى و سلمان‏فارسى است. این محبت همچون اکسیرى عظیم آنها را به گوهرى بى‏مانند در کرامت‏هاى انسانى مبّدل ساخت.

پس از آن نیز در طول تاریخ از این نمونه‏ها (با شدت و ضعف) فراوان است. جلال‏الدین محمد رومى مشهور به «مولوى» یکى از نمونه‏هاى بارز در این مسیر است:

هنگامى که کودک خردسالى بود و به‏همراه پدر از نیشابور مى‏گذشت، شیخ عطار پیر نیشابور، کودک نو رسیده بهاءولد را انسانى برتر از انسان‏هاى عادى دید و لاجرم بى‏هیچ تردید و مجامله به بهاءولد نوید داد که به‏زودى این کودک آتش در سوختگان عالم خواهد زد و شور و غوغایى در بین رهروان طریقت به‏وجود خواهد آورد.[3]

چند دهه از این واقعه نگذشته بود که این پیش‏گویى در ملاقات مولانا با شمس تبریزى و عشق و ارادت به او تعبیر شد.

در اسلام این محبت و شیفتگى تحت عنوان «ولایت» نسبت به معصومین علیهم السلام بروز کامل یافته است. زیرا محبت به اولیاى الهى که آیینه تمام نماى حق و مجلاى کامل تجلى او هستند، انسان را منتقل به ایمان و ارادت به خداوند مى‏کند. از همین‏رو است که در دعاها این محبت را از خداوند طلب مى‏کنیم:

بارالها، جان مرا مطمئن به قدَر، و راضى به قضاى خویش بگردان و مشتاق و حریص به ذکر و دعاى خود و دوستدار خاصان اولیاى خویش و محبوب در اهل زمین و آسمان قرار ده ....[4]

در آیات و روایات، محبت و مودّت ائمّه هدى علیهم السلام به‏طور عام و امیرمؤمنان به‏طور خاص مورد عنایت و تأکید قرار گرفته است: قُل لا أَسئلُکم علیه أَجراً إِلّا المودّة فى القربى.[5]

در ذیل این آیه، احادیث بسیارى را شیعه و سنّى نقل کرده‏اند که مقصود از «قُرباى پیامبر» در این آیه، على، فاطمه و فرزندان آن‏دو (علیهم السلام) هستند.[6]

بنابراین محبت و ولایت پیامبر و ائمه‏اطهار علیهم السلام که انسان‏هاى کامل‏اند، هرقدر شدیدتر باشد، در حقیقت، عشق به فضایل و مکارم اخلاق است. و این عشق نمى‏تواند از محبت به خداوند جدا باشد.

توسّل و رابطه محبت‏آمیز قلبى با اولیاى الهى به همین دلیل موجب پرورش ایمان است.

باید توجه داشته باشیم که از ویژگى‏هاى انسان، این است که نه تنها مى‏خواهد مورد توجه دیگران باشد، بلکه مى‏خواهد کسى را داشته باشد که به او اظهار محبت کند و عشق بورزد؛ چنانکه مزلو یادآور مى‏شود: «... همچنین نباید از این حقیقت غافل بمانیم که نیازهاى محبت، شامل هر دو نیاز محبت کردن و محبت دیدن است».[7] از این‏رو اگر متعلّق محبت، اولیاى الهى و انسان‏هاى کامل باشند، این انرژىِ سرگردان، صرف عشق‏هاى مجازى و محبت‏هاى کم‏بها نخواهد شد؛ بلکه در مقصد اعلاى کمال انسانیت رشد خواهد کرد.

سعدى اگر عاشقى کنى و جوانى‏


عشق محمد بس است و آل محمد




 

نکته آخر در این موضوع «زیارت» است. زیارتِ مشاهد مشرفه ائمّه‏اطهار علیهم السلام از امورى است که محبت و ولایت ایشان را تقویت و باغ ایمان را شکوفا مى‏سازد. در روایات متعدد این نکته بیان شده است؛ از باب نمونه به چند حدیث اشاره مى‏کنیم:

بار سفر را براى زیارت قبرى مبندید، مگر براى زیارت قبور ما. بدانید که من با زهر کشته مى‏شوم و در محل غریبى مدفون مى‏گردم. کسى که به زیارت من بیاید دعایش مستجاب و گناهش بخشوده خواهد شد.[8]

زیارت و ملاقات برادران دینى از روى محبت نیز باعث حیات قلوب، زیادت محبت و رشد ایمان است؛ خصوصاً انسان‏هاى صالح و علماى ربانى که تأثیرات اخلاقى مضاعف دارد:

به‏زیارت یکدیگر بروید که موجب حیات دل‏هاى شما است و سخنان ما هم ذکر مى‏گردد و احادیث ما بین شما پیوند برقرار مى‏سازد. پس اگر به آنها تمسک جویید، موجب رشد و نجات شما است.[9]

زیارت، در دل‏ها دوستى و مودت ایجاد مى‏کند.[10]

ملاقات خوبان، موجب آبادانى قلب است.[11][12]

 

 



[1] ( 3). جاذبه و دافعه على علیه السلام، ص 73

[2] ( 1). همان، ص 77 و 78

[3] ( 2). عبدالحسین زرین‏کوب: پله پله تا ملاقات خدا، ص 50

[4] ( 3). شیخ‏عباس قمى، مفاتیح‏الجنان، زیارت امین‏اللّه

[5] ( 1). سوره شورى، آیه 23

[6] ( 2). از جمله ر. ک: تفسیر فخر رازى، ج 27، ص 166 و بحار، ج 27، ص 13

[7] ( 3). روان‏شناسى شخصیت سالم، ص 154

[8] ( 4). عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 1، ص 285

[9] ( 1). بحار، ج 74، ص 258

[10] ( 2). همان، ص 355

[11] ( 3). همان، ج 77، ص 208

[12] دیلمى، احمد، اخلاق اسلامى (دیلمى، احمد)، 1جلد، دفتر نشر معارف - قم، چاپ: دوم، 1380. صص 247 الی 250

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۳/۰۷
نقی سنایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی