پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

176- از شیوه های پرورش ایمان: عبادت

دوشنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۲۱ ق.ظ

 دستورات و تعالیم دینى که براى پرورش ایمان در نظر گرفته شده است، از سه طریق اول بهترین استفاده را در جهت هدایت و تهذیب اخلاق افراد جامعه کرده است. شیوه‏ هاى پرورش ایمان که در ضمن معارف دینى بیان شده، عبارت است از: عبادت، ذکر، نیایش، محبّت به اولیای الهی.

عبادت: عبودیت به معناى اظهار تذلل و خاکسارى است که معادل آن در فارسى همان «بندگى» است و عبادت بالاتر از آن است؛ یعنى نهایت تذلل و از این‏رو به جز خداوند کسى مستحق آن نیست.[1] بنابراین اعمال عبادى مختلف، مانند نماز، روزه، حج و غیر آن براى اعلام همین تذلل و بندگى است. سید قطب این مطلب را به خوبى ترسیم مى‏کند:

نماز و روزه و زکات و حج و سایر مظاهر و شعایر تعبدى، چیزى جز کلید نیستند. تنها کلیدهایى که با آن وسایل مى‏توانیم درهاى عبادت را به روى خود بازکنیم، یا ایستگاه‏ها و منازلى هستند که راهپیمایان طریق عبادت و سالکان منزلگه معبود در بین راه در آن ایستگاه‏ها براى اندکى منزلى گزیده، توشه راهى برداشته، نفسى تازه مى‏کنند و سپس با زاد و توشه کافى راه را ادامه داده به سوى منزل معشوق راه مى‏سپرند. این راه همان عبادت است. بنابراین هر چه در این راه واقع باشد، از پرستش گرفته تا کارهاى روزمره زندگى یا اندیشیدن و ادراک، مادام که وجهه نظر و هدفْ خدا باشد، همه عبادت است. این اساس و پایه، هنگامى مستحکم‏تر مى‏شود که حقیقتاً و عملًا- نه تنها با زبان- گواهى دهد که هیچ مقام و شخصیت و مظهر قدرتى قابل پرستش نیست، جز خداى واحد و آفریننده قادرى که حکیم و علیم است ....[2]

این‏گونه عبادت، به همه زوایاى زندگى سرایت کرده موجب پرورش ایمان است و ثمره‏اش تربیت اخلاقى و فضایل انسانى است.

اى مردم، پروردگارتان را که شما و کسانى را که پیش از شما بوده‏اند آفریده است، پرستش کنید؛ باشد که به تقوا گرایید.[3]

در مسیر عبادت‏هاى روزانه، مانند نمازهاى یومیه و عبادت‏هاى موسمى مانند روزه، حج و اعتکاف، با استفاده از فنون مختلف روان‏شناختى (مثل تلقین به خود، عادت دادن و عمل کردن، شرطى‏سازى و غیره) مى‏توان همان حالت بندگى و پرستش خداوند را در خود تثبیت کرد؛ یعنى به ضمیر ناخودآگاه خود وارد گرداند. بنابراین هر چه اخلاص در عبادت بیشتر و عمل زلال‏تر باشد، انسان سریع‏تر به این مقصود نایل مى‏گردد؛ ولى مراتب پایین‏تر عبادت نیز زمینه‏ساز وصول به این هدف هستند.

امام على علیه السلام مى‏فرماید:

عبادت سه‏گونه است: عده‏اى از روى ترس خدا را مى‏پرستند؛ این عبادت غلامان است.

عده‏اى براى نیل به ثواب خدا را مى‏پرستند؛ این عبادت مزدوران است. عده‏اى از روى عشق و محبت خدا را مى‏پرستند؛ این عبادت آزادگان است و بالاترین مرتبه عبادت.[4]

بالاترین عبادت، خالص کردن عمل براى خدا است.[5]

نکته مهم در تأثیر عبادت، این است که از روى میل و رغبت باشد، نه از روى کراهت و کسالت. از همین رو است که پیامبراکرم صلى الله علیه و آله فرموده‏اند: «آفرین بر بنده‏اى که به عبادت عشق مى‏ورزد، با بدن عبادت مى‏کند و قلباً آن را دوست مى‏دارد و خود را براى او فارغ مى‏گرداند.»

لذت و حلاوتى که در عبادت است، موجب استمرار و تقویت آن مى‏شود؛ ولى احساس این لذت منوط به دو شرط است: 1. دورى از هواپرستى؛ 2. اجتناب از حبّ دنیا.

امام على علیه السلام فرمود:

کسى که از هواهاى نفسانى اجتناب نمى‏کند، چگونه لذت عبادت را در مى‏یابد؟[6]

همان‏طورى که بیمار به جهت درد شدیدى که احساس مى‏کند، لذت غذاى خوب را در نمى‏یابد، دوستدار دنیا به جهت علاقه‏اى که به دنیا دارد، از عبادتْ لذتى نمى‏برد و شیرینى آن را نمى‏یابد.[7]

نکته دیگرى که در عبادت مورد نظر است، این است که هدف عبادت «اطاعت محض در مقابل خداوند» است و معناى «تعبّد» چیزى جز این نیست. مثلًا با این‏که نمى‏دانیم چرا نماز صبح دو رکعت است و باید با صداى بلند بخوانیم، صرفاً براى اطاعت فرمان او آن را انجام مى‏دهیم. فضل بن شاذان از امام رضا علیه السلام نقل مى‏کند: «براى این‏که او را به فراموشى نسپارند، مراتب ادب او را ترک نکنند، از امر و نهى او غافل نگردند ....»[8] به همین دلیل (اطاعت از فرمان الهى) رعایت مرزهاى حلال و حرام الهى و مراعات فرایض و واجبات خداوند، بخش مهمى از عبادت محسوب مى‏گردد. پیامبراکرم صلى الله علیه و آله مى‏فرمایند:

عبادت ده جزء است که نه جزء آن دنبال حلال رفتن است.[9]

خداوند مى‏فرماید: ... اى فرزند آدم! به آنچه بر تو واجب کرده‏ام عمل کن تا از عابدترین مردم باشى.



[1] ( 3). المفردات

[2] ( 1). روش تربیتى در اسلام، ص 39

[3] ( 2). سوره بقره، آیه 21

[4] ( 3). بحار، ج 70، ص 255

[5] ( 4). غررالحکم

[6] ( 1). همان

[7] ( 2). بحار، ج 14، ص 310

[8] ( 3). علل الشرایع، ص 256

[9] ( 4). بحار، ج 103، ص  18

[1] دیلمى، احمد، اخلاق اسلامى (دیلمى، احمد)، 1جلد، دفتر نشر معارف - قم، چاپ: دوم، 1380. صص 239 الی 242

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۳/۰۷
نقی سنایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی