پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

52- وظایف اخلاقى مردم در برابر حاکمان‏

شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۳۹ ب.ظ

1. همراهى‏

اما حق من بر شما این است که ... چون شما را بخوانم بیایید و چون فرمان دهم بپذیرید.[1]

حاکمان و مسئولان جامعه، زمانى مى ‏توانند به اهداف خود، اعم از اهداف مادى یا معنوى، دست یابند که مردم، احکام و دستورات آنان و قوانین مورد تأییدشان را پیروى کنند؛ وگرنه اگر بهترین حاکم در رأس حکومت باشد و بهترین برنامه‏ ریزى را براى سعادت و رفاه اجتماعى داشته باشد، اما از او پیروى نشود و مردم به دستورات و احکام او توجهى نداشته باشند، هیچ فایده‏ اى نخواهد داشت؛ چرا که به تعبیر امیرمؤمنان: «کسى که از او اطاعت و پیروى نکنند، گویا اصلًا اندیشه و طرح و برنامه ‏اى ندارد.»[2]

گفتنى است که همراهى و پیروى از حاکم تا آنجا الزامى است که فرمان‏ ها و برنامه‏ هاى او در چارچوب شریعت باشد و با اسلام و احکام الهى مخالف نباشد؛ زیرا «آفریده را فرمان بردن نشاید آنجا که نافرمانى آفریننده لازم آید.»[3]

2. امر به معروف و نهى از منکر[4]

یکى دیگر از مهم‏ترین وظایف دینى و اخلاقى مردم در قبال مسئولان، امر آنان به خوبى ‏ها و نهى آنان از ارتکاب بدى‏ هاست. اگر مردم به درستى به این وظیفه خود عمل کنند، درصد خطا و اشتباه و یا انحراف مسئولان جامعه را تا حد صفر پایین مى ‏آورند. همان‏طور که پیش‏تر در بحث امر به معروف و نهى از منکر اشاره شد، در نظام اسلامى، هیچ فردى از این حکم مستثنا نیست. حتى شخص اول نظام اسلامى، اگر اشتباهى مرتکب شود، باید با رعایت ضوابط، اشتباه او را به وى یادآور شد، و یا اگر به هر دلیلى، در اجراى معروفى کوتاهى کند باید او را به اجراى آن امر کرد. در حقیقت، مردم با اجراى این وظیفه اخلاقى، ضعف‏ها و کمبودها را به مسئولان تذکر مى ‏دهند و آنان را در شناخت و رفع کاستى ‏ها یارى مى‏ رسانند.

از طرفى، به مسئولان و حاکمان و مدیران اسلامى نیز توصیه اکید شده است که نه تنها از امر به معروف و نهى از منکر زیردستان خود و مردم عادى آزرده نشوند، بلکه منتقدان و آمران به معروف و ناهیان از منکر را عزیز بدارند و آنان را بر متملّقان و چاپلوسان و کسانى که همواره بر وفق‏مراد سخن مى‏ گویند و همه امور و مسائل را عادى و بى ‏اشکال جلوه مى ‏دهند، ترجیح دهند.

امیرمؤمنان علیه السلام، در این‏ باره به مالک اشتر چنین توصیه مى‏ کنند: «و آن کس را بر دیگران بگزین که‏ سخنِ تلخِ حق را به تو بیشتر گوید، و در آنچه کنى یا گویى- و خدا آن را از دوستانش ناپسند دارد- کمتر یارى ‏ات کند.»[5]

آیین زندگى (اخلاق کاربردى)، صص 217 الی 219



[1] ( 4). امیرالمؤمنین علیه السلام: واما حَقّى عَلَیکم ... الاجابةُ حین ادعُوکم و الطاعةُ حین آمرکم.( نهج البلاغه، ترجمه سید جعفر شهیدى، خطبه 34، ص 36)

[2] ( 1). لارَأْىَ لِمَنْ لایُطاع.( همان، خطبه 27، ص 28)

[3] ( 2). لا طاعةَ لمخلوقٍ فى معصیةِ الخالق.( همان، حکمت 165، ص 391)

[4] ( 3). نظر به اهمیت و جایگاه والاى امر به معروف و نهى از منکر در حکومت اسلامى، این اصل به‏عنوان یکى از اصول کلى در قانون اساسى‏جمهورى اسلامى معرفى شده است. در اصل هشتم قانون اساسى‏چنین آمده است:« در جمهورى اسلامى ایران، دعوت به خیر، امر به معروف و نهى از منکر وظیفه‏اى است همگانى و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت.»

[5] ( 1). نهج البلاغه، ترجمه سیدجعفر شهیدى، نامه 53، ص 328

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۲۸
نقی سنایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی