پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

اخلاقی: مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی، اخلاق کاربردی، اخلاق خانواده، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، عرفان اسلامی

پایگاه  علمی دکتر نقی سنایی (عضو هیأت علمی دانشگاه)

1- استفاده از مطالب سایت با ذکر آدرس سایت (drsanaei.blog.ir) و به نام دکتر نقی سنائی، نه تنها منعی ندارد، بلکه موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
2- با التفات به تخصّصی بودن مطالب، در صورت امکان از نظرات ارزنده تان، حقیر را بهره مند فرمایید.
3- اینجانب دارای وبلاگ به آدرس http://drsanaei.blogfa.com/ می باشم که در صورت تمایل از مطالب متنوع آن بهره وری فرمایید.
4_ لطفا در کانال آیات و احادیث اخلاقی با آدرس drnaghisanaei@ در پیام رسان ایتا عضو شوید و دوستان و گروه ها را تشویق و توصیه فرمایید تا عضو شوند و از آیات و احادیث اخلاقی همراه با منابع و مأخذ بهره ببرند و بدین وسیله در تبلیغ دستورات اخلاقی دین مبین اسلام سهیم شوید.تشکر و ارادت

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

مراتب زهد از جهت آنچه از آن اعراض مى ‏شود: از این حیث براى زهد چندین درجه به شرح زیر در نظر گرفته شده است:

1. ترک و اعراض از محرمات؛ یعنى زهدورزى نسبت به محرمات که به آن «زهد واجب» گویند.

2. اعراض از شبهات و زهدورزیدن نسبت به‏آنها که موجب سالم‏ماندن انسان از ارتکاب محرمات مى ‏گردد.

3. زهدورزیدن نسبت به مقدار بیشتر از نیاز از چیزهاى حلال؛ یعنى در خوراک، پوشاک، مسکن، اثاثیه زندگى و امثال آن و ابزارهاى دستیابى به آنها از قبیل مال و جاه، به مقدار ضرورى اکتفا کردن.

4. زهد ورزیدن نسبت به همه آنچه که موجب لذت نفس مى ‏شود، حتى نسبت به مقدار لازم و ضرورى از دنیا. به این معنا که بهره‏ مندى و استفاده او از مقدار ضرورى نیز براى لذت آن نباشد، نه این‏که حتى قدر ضرورى از دنیا را هم ترک نماید که اصولًا چنین چیزى امکان ندارد. این درجه از زهد و نوع ما قبل آن، زهدورزى در حلال است.

رسول‏ خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

خوشا به حال آنان که در مقابل خداوند فروتنى مى‏ کنند و در آنچه برایشان حلال شده است، زهد مى ‏ورزند، بدون آنکه از سیره من روى بگردانند.[1]

5. روى گردانیدن از هرآنچه غیر خدا است، حتى از خودش. البته توجه به بعضى از اشیا مانند خوراک و پوشاک و معاشرت با مردم در حدّ ضرورت منافاتى با این درجه از زهد ندارد؛ زیرا توجه کامل به خداوند جز با بقا و زنده‏ماندن انسان ممکن نیست و زندگى انسان هم در گرو برخوردارى از ضروریات زندگى است. چنان‏ که از امام صادق علیه السلام نقل شده است:

زهد کلید درِ بهشت و برائت از جهنم است و آن ترک‏ کردن هر چیزى است که آدمى را از خداوند غافل گرداند، و افسوس ‏نخوردن بر از دست دادن دنیا و دچار خودپسندى نشدن از ترک آن.[2]

امام على علیه السلام در پاسخ پرسش از ماهیت زهد مى‏ فرماید:

همه زهد در دو کلمه از قرآن گردآمده است. خداى سبحان فرمود: تا بر آنچه از دستتان رفته دریغ نخورید، و بدانچه به شما داده شادمان مباشید.[3] و آنکه بر گذشته دریغ نخورد و به آینده شادمان نباشد، از دو سوى زهد ورزیده است. [4]

اخلاق اسلامى احمد دیلمى، ص 117


[1] ( 1). همان، ج 8، ص 169، ح 190؛ حرّانى: تحف العقول، ص 30. هم‏چنین ر. ک: صدوق: فقیه، ج 4، ص 400، ح 5861 و تفسیر عیاشى، ج 2، ص 211، ح 42

[2] ( 2). گیلانى، عبدالرزاق: مصباح‏الشریعة، ص 137

[3] ( 3). سوره بقره، آیه 237

[4] ( 4). نهج‏البلاغه، حکمت 439، همچنین ر. ک: کلینى: کافى، ج 2، ص 128، ح 4؛ و شیخ صدوق، امالى، ص 714، ح 984، و خصال، ص 437، ح 26

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۱۱
نقی سنایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی